Programplaner og emneplaner - Student
BYPE2000 Matematikk 2000 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics 2000
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
-
Innledning
Dette emnet skal sammen med Matematikk 1000 gi studenten forståelse for matematiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder med sikte på anvendelser, spesielt innen ingeniørfaglige problemstillinger.
-
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på BYFE1000.- Matematikk 1000.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- gjøre rede for hvordan funksjoner kan approksimeres ved Taylorpolynom og potensrekker, forklare hva det vil si at rekker konvergerer, samt kunne derivere og integrere potensrekker leddvis
- beskrive Laplace-transformen, og vet om dens grunnleggende egenskaper
- beskrive og forklare hvordan tallfølger kan framkomme ved sampling (måling), ved bruk av formler, og som løsning av differenslikninger
- gjøre rede for interpolasjon av samplede data
- gjøre rede for partiell derivasjon, og bruke ulike grafiske måter å beskrive funksjoner av to variable
- beregne egenverdier og egenvektorer til matriser, og gi en geometrisk tolkning av disse størrelsene
Ferdigheter
Studenten kan:
- drøfte fordeler og ulemper ved å bruke interpolerende polynom, spliner og minste kvadraters metode for å interpolere samplede data
- drøfte feilskranker når tilnærmingspolynomer approksimerer funksjoner
- anvende enkle tester som for eksempel forholdstesten for å avgjøre konvergens av rekker
- tolke gradient og retningsderivert geometrisk
- anvende partiell derivasjon til å bestemme og klassifisere kritiske punkter til funksjoner av to variable
- bruke Laplace-transformen til å løse enkle ordinære differensiallikninger
- anvende egenverdimetoden til å løse lineære systemer av differensiallikninger med konstante koeffisienter
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere resultater fra matematiske beregninger
- skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
- bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for eget fagfelt
- bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger
- oversette et praktisk problem fra eget felt til matematisk form, så det kan løses analytisk eller numerisk
-
Arbeids- og undervisningsformer
Fellesforelesning og øvingstimer. I øvingstimene arbeider studentene med oppgaver, dels individuelt, dels i grupper og får veiledning av faglærer.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 3 av 4 oppgaver må leveres (ca. 2 timer per oppgave)
-
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer
Eksamensresultat kan påklages.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Alt av trykte og skrevne hjelpemidler.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
Emneoverlapp
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med MEK2000, EMPE2000, KJPE2000 og MAPE2000. Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.