EPN-V2

BYPE1100 Fysikk og mekanikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Physics and Mechanics
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Emnet består av to deler. Fysikkdelen skal kunne gi studentene grunnleggende fysikkfaglige kunnskaper og ferdigheter som er med på å legge et naturvitenskaplig fundament for arbeid med de teknologiske emnene. Mekanikkdelen gir en dypere innføring i den klassiske mekanikken enn det som dekkes av fysikkdelen og er basis for alle konstruksjonsemnene i studiet. Emnet gir grunnlag for videre statikkstudier

Fysikkdelen omhandler:

  • mekanikk som innebærer statikk og fasthetslære
  • fluiddynamikk som innebærer lære om kontinuitetsligningen og Bernoullis ligning
  • termodynamikk som innebærer lære om varmekapasitet og varmeovergang
  • bølgefysikk med hovedvekt på akustikk

Mekanikkdelen omhandler:

  • moment- og skjærkraftdiagrammer
  • bjelketeori
  • spenningsfordelinger
  • deformasjonsberegninger

Forkunnskapskrav

Målgruppe

Målgruppe for studiet er personer som arbeider med veiledning for og verdsetting av realkompetanse i ulike sammenhenger som grunnskole, fag- og yrkesopplæring, voksenopplæring, fagskole, universitets- og høgskolesektoren, arbeidslivet, karrieresentre og arbeidsformidling.

Opptakskrav

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av 180 studiepoeng omfang og minst ett års relevant yrkespraksis innen fagområder hvor det er relevant med realkompetansevurdering.

Søkere kan alternativt tas opp på bakgrunn av realkompetansevurdering. Kompetansen som vurderes er dokumentert utdanning samt erfaring med opplæring i og vurdering av arbeidslivs- og organisasjonskompetanse.

Søkere som ikke har generell studiekompetanse må oppfylle følgende krav for å være kvalifisert realkompetansesøker:

  1. Søker må være 25 år eller eldre i opptaksåret og må dokumentere ett av følgende punkter
  • fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis;
  • minimum fem års relevant yrkespraksis. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende.

2. Søker må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid.

3. Søker må i tillegg også ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene. Yrkespraksis og utdanning under dette punkt kommer i tillegg til yrkespraksis og utdanning nevnt under punkt 1.

Søkere som har generell studiekompetanse må i tillegg ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene.

Læringsutbytte

  • Mål og intensjoner med kartlegging og verdsetting av realkompetanse
  • Det juridiske grunnlaget - rammene for realkompetansevurdering
  • Roller, oppgaver og ansvar for de ulike fasene i arbeid med realkompetanse
  • Analyse av læreplaner/studieplaner
  • Likeverdig kompetanse
  • Skjønnsutøvelse
  • Vurdering i et flerkulturelt perspektiv
  • Verktøy og metoder for kartlegging og verdsetting av realkompetanse

Arbeids- og undervisningsformer

I emnet inngår forelesninger og øvingsoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i dette emnet:

  • Utviklingsoppgave: Studentene skal i grupper på 2-6 studenter samarbeide om lage en datamodell og implementere en databaseløsning basert på en tekstlig beskrivelse.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to deler:

  • 2-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn
  • grupperapport (2000-4000 ord) om arbeidet med utviklingsoppgaven (se Arbeidskrav) etter nærmere kriterier.

Endelig karakter fastsettes slik: 2-timers skriftlig eksamen under tilsyn teller 60 %, rapporten fra utviklingsoppgaven teller 40 %.

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Dersom studenten får ikke bestått på den ene av disse to eksamensdelene, så er det kun den aktuelle delen som må tas opp igjen. Dersom studenten får ikke bestått på rapporten, kan rapport fra ordinær eksamen omarbeides.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter. Karakteren F brukes ved ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

Begge deleksamener blir vurdert av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til høgskolens retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Sensorordning

Emnet har følgende hovedtemaer:

  • Datamodellering, inkludert relasjonsalgebra, normalisering og denormalisering
  • Databaseteori og prinsipper for databasedesign
  • Databasedesign, inkludert filorganisering og lagringsstrukturer databasehåndteringsspråket SQL
  • Databaser i skolen