Programplaner og emneplaner - Student
BYGG2500 Arealplanlegging Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Area planning
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i areal- og transportplanlegging i et bærekraftig perspektiv. Det gis grunnleggende kunnskap om det norske plansystemet, en introduksjon i fagets historie, teorier og metoder. Rammer for arealplanlegging belyses i forhold til overordnede føringer (lover og normer etc.), men også i forhold til hvilke kvaliteter (planleggingens verdigrunnlag) som ønskes ivaretatt med planleggingen. Transportsystemet har konsekvenser for alle deler av samfunnet og påvirker miljøet og mennesker i form av luftkvalitet, støy og klimaforandring. Det er sterke koblinger mellom arealbruk, transportsystemet, transportutvalg, lokalklima, veg- og vann-, avløps- og overvannsinfrastruktur og bærekraftig utvikling og kurset gir en oversikt over disse koblinger og beskriver strategier for økt bærekraft. Det teoretiske grunnlaget i emnet understøttes av laboratoriearbeid som blant annet inkluderer opplæring og bruk av relevant programvare.
Forkunnskapskrav
Dette semesteret gjennomfører studentene en kandidatoppgave parallelt med fullføring av øvingsundervisningene, med en fordeling på om lag 50% av studietiden på hver. Kandidatoppgaven skal ha utgangspunkt i utfordringen studenten erfarer i egne undervisning eller i praksisfeltet for øvrig.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- lovverk, forskrifter, statlige planretningslinjer, veiledninger og kommunale normer knyttet til planutforming og saksbehandling av arealplaner
- plan- og medvirkningsprosesser og saksgang i planbehandling og bruk av innsigelser
- utvalgte deler av fagets planleggingshistorie og planleggingsteorier
- miljø- og planleggingsetikk
- sammenheng mellom bystruktur og transport og kan redegjøre for bærekraftige areal- og transportløsninger
- Kost/nytte-analyser og forholdet mellom kostnader og nytte.
- har kunnskap om geografisk informasjon, modellgrunnlag og analysemetoder
Ferdigheter
Studenten kan:
- utarbeide en reguleringsplan med tilhørende reguleringsbestemmelser og planbeskrivelse i samsvar med Miljøverndepartementets veiledning for reguleringsplaner, samt overordnede føringer
- prinsippene for utforming av reguleringsplaner ved bruk av egnet programvare med tilhørende tekniske planer for Veg, VA (plantegning, lengdeprofiler og tverrprofiler) utføre konsekvensanalyser for områdereguleringsplan og ROS-analyse for detaljreguleringsplan
- benytte totalstasjon, GNSS-utstyr og beregningsmetoder som er vanlige ved innmåling og utsetting av punkter ifm. Veiprosjekter (fra BYTS2601)
- gjennomføre beregninger og vurderinger av ulike tiltak med hensyn på tiltakenes kostnader og nytte
Generell kompetanse
Studenten kan:
- organisere, planlegge og gjennomføre tverrfaglige utredninger, analyser og rapporter.
- beskrive politisk saksgang og beslutningssystem for arealplaner i kommuner
- beskrive prinsipper for utvikling av bærekraftig areal- og transport
- bruke intervju og litteraturstudier som metoder til utredninger og rapporter
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til aktuelle trafikkpedagogiske og trafikkfaglige utviklingsoppgaver
- har kunnskap om utviklingsmetodikk og hvordan denne kan brukes på ulike områder innen det trafikkpedagogiske og trafikkfaglige feltet
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt i egen praksis
- kan anvende IKT-verktøy i gjennomføring og/eller formidling
- kan samarbeide i en prosjektgruppe og reflektere over arbeidet i gruppa og resultatet av arbeidet
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre en presentasjon av prosjektet for andre trafikklærere og fagfolk og utveksle synspunkter på prosjektet
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Kandidatoppgave (se under Vurdering-/eksamen nedenfor) gjennomføres som prosjektarbeid individuelt eller i gruppe med 2 til 4 deltakere. Arbeidet med kandidatoppgaven pågår gjennom hele semesteret.
Det gis veiledning og undervisning underveis. Arbeidet skal fremstilles i skriftlig prosjektrapport, og ved hjelp av videoopptak og/eller annen IKT, slik at mål, plan, gjennomføring og resultat dokumenteres. Det legges vekt på at oppgaven kan knyttes til studentens praksis eller andre fagområder som har nytteverdi for fremtidig yrkesutøvelse. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærerne. Kandidatoppgaven er et utviklingsarbeid og skal ikke inneholde forskningsfaglige elementer.
Vurdering og eksamen
Praksis
Praksis omfatter minimum 30 dager undervisningspraksis. Studenten har selvstendig undervisning i bil og klasserom på alle trinn i Læreplan førerkortklasse B, sammen med medstudent. Så langt det lar seg gjennomføre skal studenten følge to elever gjennom hele opplæringsløpet. Selvstendig undervisning i obligatoriske emner i Læreplanen må gjennomføres med praksisveileder til stede, mens i ikke obligatoriske emner kan to studenter sammen undervise uten praksisveileder. Øvingsundervisningen fører frem til vurdering/godkjenning av praktisk lærerdyktighet.
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Se praksisguiden for informasjon om innhold og organisering av praksis
Arbeidskrav
- Timeoversikt over minimum 30 timer egen undervisning føres og dokumenters med praksisveileders signatur
- Individuelt refleksjonsnotat på 1000 til 2000 ord som beskriver egen læring og etiske refleksjoner
- Loggbok fra alle timer med egen undervisning og observasjon av praksisveileder og medstudent på alle trinn, omfang etter avtale med faglærer
- DRM med plan for time fra hver time med egen undervisning skal fortløpende forevises praksisveileder og vedlegges loggboka, hver DRM med plan for time skla ha et omfang på 200 ord +/- 10 %
- Planlegge, gjennomføre og vurdere et undervisningsopplegg etter Læreplanens tema 4.1 «sikkerhetskurs på veg». Gjennomføringen dokumenteres skriftlig med 1 400 ord +/- 10 %
- Muntlig gruppepresentasjon (2-4 studenter) av arbeid med kandidatoppgave i et faglig forum, 1 time, med individuelle bidrag. Alle studentene i gruppa skal bidra i om lag likt omfang.
Arbeidskrav og praksis som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Frist for innlevering av arbeidskravene fastsettes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Ved sykdom kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.
Hjelpemidler ved eksamen
Prosjekteksamen individuelt eller i gruppe (2-4 studenter). Eksamen består av en kandidatoppgave som dokumenteres skriftlig med 4000 ord +/- 10 % (individuelt), eller 6000 ord +/- 10 % (i gruppe) i tillegg til video, IKT eller læremiddelutvikling.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren F; stryk, på kandidatoppgaven kan det leveres en omarbeidet versjon inntil 1 gang. Ved senere forsøk må det skrives ny kandidatoppgave.
- Ved sykdom i gruppa kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av eksamen i annen gruppe eller individuelt
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler tillatt.
Sensorordning
Gradert skala A-F
Emneoverlapp
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.