Programplaner og emneplaner - Student
BYGG2300 Betongkonstruksjoner Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Concrete Constructions
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet vil gi studentene teoretisk kunnskap om responsen av armerte betongtverrsnitt og praktisk kunnskap om dimensjonering av konstruksjonselementer som bjelker, dekker, søyler, vegger og fundamenter etter NS-EN 1992-1-1 (Eurokode 2). Hovedfokus vil være på slakkarmerte betongkonstruksjoner, men det vil også bli gitt en innføring i bruk og virkemåte for spennarmerte konstruksjoner og bygging med betongelementer. Den praktiske dimensjoneringen etter Eurokode er supplert med beregninger ved hjelp av programvare.
Anbefalte forkunnskaper
Gradert skala A-F.
Forkunnskapskrav
Ingen utover opptakskrav
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om grunnlaget for og teorien bak dimensjonering av slakkarmerte konstruksjonselementer for moment, skjærkraft og aksialkraft samt kombinasjoner av disse.
- kjenner til prinsipper og metoder for dimensjonering av spennarmerte betongkonstruksjoner
- kjenner til prinsipper for bygging med betongelementer
Ferdigheter
Studenten kan:
- dimensjonere konstruksjonselementer i slakkarmert betong iht. NS-EN 1992.
- forklare virkemåten for spennbetong
- beregne lastfordeling i skiver og knutepunkter i betongelementbygg iht. NS-EN 1992 1-1 og "Betongelementboken"
- anvende programvare til å modellere, analysere og dimensjonere konstruksjoner i slakkarmert betong
Generell kompetanse
Studenten:
- kan prosjektere enkle konstruksjoner og bygg i slakkarmert betong
- kan gjøre selvstendige vurderinger av alternative tekniske løsninger
- har evne til å gjøre kritiske vurderinger av resultater fra dataprogram
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet omhandler anvendt statistikk og statistiske verktøy som brukes i biomedisinsk forskning, metodeutvikling og metodevalidering ved medisinske laboratorier. I tillegg omfatter emnet kvalitetssikringssystemer for slike laboratorier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helse og teknologi - spesialisering i biomedisin. Emnet tilbys også som enkeltemne, med samme opptakskrav som for spesialisering i biomedisin.
Vurdering og eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan begrunne valg av systemer og rutiner for kvalitetsovervåkning og kvalitetssikring av analyseprosesser
- kan redegjøre for systemer og prosesser tilknyttet akkreditering og sertifisering av medisinske laboratorier
- kan statistisk vurdere og etablere et referanseområde
- kan bestemme og vurdere analysemetoders spesifisitet, sensitivitet og nøyaktighet
- kan redegjøre for begrepene prediktiv verdi, odds ratio og ROC kurver
- kan redegjøre for lover og forskrifter som regulerer medisinsk laboratorievirksomhet
- kan forklare hvordan holdbarhetsforsøk på prøvemateriale gjennomføres
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende statistiske metoder og verktøy som tabellanalyse, variansanalyse, korrelasjon og enkel og multippel, lineær og logistisk regresjon
- kan utføre og forklare hypotesetesting, parametriske og ikke-parametriske metoder samt korrelasjon og regresjonsanalyse
- kan bruke en- og toveisvariansanalyser til repeterte målinger
- kan vurdere og drøfte betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatet / analysekvaliteten
- kan velge og anvende statistiske metoder som brukes til kvalitetssikring
- kan planlegge og gjennomføre sammenligning av analysemetoder og vurdere tiltak
- kan anvende avansert kunnskap om analytisk variasjon med tanke på repeterbarhet og reproduserbarhet
Generell kompetanse
Studenten
- kan beskrive sentrale metoder for statistisk analyse og gjøre begrunnede valg av statistiske metoder til bruk i forskning og metodevalidering
- kan diskutere og analysere faglige problemstillinger og bidra aktivt i gjennomføringen av avanserte arbeidsoppgaver knyttet til kvalitetskontroll og kvalitetssikring i laboratorier
Hjelpemidler ved eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Praktisk gjennomføring av oppgave i statistikk i gruppe på 3-4 studenter. Oppgaven utføres ved hjelp av relevant analyseprogram som brukes i emnet
Vurderingsuttrykk
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.
Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.
Sensorordning
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Emneoverlapp
Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.