EPN-V2

BYGG2100 Programmering og statistikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Programming and statistics
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

Forkunnskapskrav

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for begrepet helse i lys av et kommunikasjonsteoretisk perspektiv
  • kan gjøre rede for teorier og faktorer som ligger til grunn for helsekommunikasjonen
  • kan forklare hvordan helsekompetanse, sosioøkonomiske- psykologiske- og biologiske faktorer påvirker individers kommunikasjonsevner.
  • kan gjøre rede for hvordan kommunikasjon kan påvirke somatikk og livserfaring, embodiment (kroppsliggjøring) og mestring
  • kan gjøre rede for effektiv helsekommunikasjon med utvalgte målgrupper
  • har inngående kunnskap om risikokommunikasjon og samvalg
  • kan gjøre rede for hvordan kommunikasjons prosesser kan evalueres

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere og benytte relevante helsekommunikasjonsteorier på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan anvende relevant kunnskap om sammenhengen mellom psyke og soma for å oppnå kvalitet på helsekommunikasjon
  • kan reflektere over og kritisk analysere egen rolle og eget ansvar i samhandling med bruker/pasient og pårørende
  • kan reflektere over etiske utfordringer relatert til helsekommunikasjon
  • kan anvende digital kommunikasjon på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan anvende og tilpasse evalueringsmetoder på kommunikasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke kommunikasjon som sentralt redskap i helsearbeid
  • kan praktisere tilpasset helsekommunikasjon
  • kan bidra med nytenkning og innovasjon knyttet til kommunikasjon og relasjonsarbeid
  • kan benytte hensiktsmessig digital kommunikasjon

Læringsutbytte

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Emnet består av flere e-læringsmoduler som inkluderer videoer, forelesninger og kunnskapstester som bygger på skriftlige pensum. Det arrangeres i tillegg to obligatoriske samlinger à to dager der fagstoffet presenteres i plenumsforelesninger med diskusjon. Studentene løser ulike oppgaver ved bruk av ulike innleveringsformater (video, fagtekst) og hverandrevurdering.

Arbeids- og undervisningsformer

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Én hverandrevurdering i gruppe på inntil 4 studenter, etter nærmere gitte kriterier

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell hjemmeeksamen, i form av en skriftlig rapport. Omfang: 1200 ord (+/- 10 %)

Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk)

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

Hver besvarelse vurderes av to interne sensorer.

Sensorordning

-

Emneoverlapp

BEPE1700: 5stp

BYPE2200: 5stp