Programplaner og emneplaner - Student
BVV3050 Barnevern, medier og offentlighet, valgemne Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Child protection, media and public sphere
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevernBachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
Arbeidskrav
- Studentene skal utforme egne utviklingsmål knyttet til relasjonskompetanse og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Dette dokumenteres ved en individuell videologg på 3-5 minutter
- I grupper på 3-5 studenter skal studentene dele erfaringer fra eget arbeid med relasjonskompetanse og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med kollegaer på egen arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass.
Arbeidskravet dokumenteres ved en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Forkunnskapskrav
Prosjekteksamen i gruppe på to til fire studenter.
I eksamensbesvarelsen skal studentene i grupper på to til fire studenter drøfte erfaringer av arbeidet med utviklingsmålene i lys av teori og studiets læringsutbytte. Besvarelsen leveres som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 10 til 15 minutter.
Ny og utsatt eksamen
Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven.
Læringsutbytte
Studiet er for de som ønsker å jobbe med og anvende drag som et estetisk kommunikasjonsfag og forankre dette i teaterkunsten, pedagogikken, og andre kunstfag og fagfelt. Dette er for de som liker å jobbe utøvende og praktisk, som vil utfordre seg selv og som ønsker mer kunnskap og ferdigheter innenfor dragsjangeren. Dette er også for dem som ønsker å fylle sin verktøykasse med nye metoder, teorier og refleksjoner til å benytte i andre fagfelt hvor dette er relevant.
Studiet krever at du har generell studiekompetanse/realkompetanse og enten 60 st.p i estetiske emner eller tilsvarende estetisk realkompetanse. Den estetiske realkompetansen tilsvarer minst ett års fulltidsarbeid/fagskole/folkehøgskole innen estetiske fag.
Arbeids- og undervisningsformer
«Kunsten å dragge» er et enkeltemne (15 studiepoeng) som kan kombineres med andre fag, særlig estetiske, pedagogiske og/eller kjønnteoretiske studier, som drama og teaterkommunikasjon, kunst, design, og håndverk, pedagogikk, dans, sang og andre fagfelt der drag kan både være en uttrykksform og/eller en metode.
All undervisning og prosjekter på dette emnet er obligatoriske, der det på slutten av semestret vil være to eksamener, en praktisk eksamen og en skriftlig eksamen.
Undervisningen legges opp slik at studentene får muligheten til å tilnærme seg den kunnskapen og ferdighetene de trenger for å gjennomføre eksamenene. Det legges vekt på det utøvende aspektet med drag, og derfor er all undervisning obligatorisk å delta på. Her må studenten regne med å jobbe fysisk på gulvet, utforske ulike uttrykk, utprøve på seg selv sminke, leke med kostymer og andre teknikker for å transformere seg selv inn til en dragkarakter. I tillegg skal vi koble på teori og praksis, mens vi jobber utøvende for å kunne reflektere over og drøfte drag opp mot relevante samfunnsnyttige problemstillinger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog.
Vurdering og eksamen
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten gjennomføre og få godkjent følgende arbeidskrav innen fastlagte frister:
- Arbeidskrav 1: Kunnskapstest 1
- Arbeidskrav 2: Kunnskapstest 2
- Arbeidskrav 3: Kunnskapstest 3
Kunnskapstestene er korte individuelle tester som skal besvares digitalt innenfor oppgitt frist i Canvas.
Formålet med arbeidskravene er å fremme progresjon i lesing av pensum og i arbeidet med å oppnå forventet læringsutbytte i emnet.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere testen på nytt én gang innen ny angitt frist.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Gradert skala A - F