EPN-V2

BVV3050 Barnevern, medier og offentlighet, valgemne Emneplan

Engelsk emnenavn
Child protection, media and public sphere
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet dreier seg om forholdet mellom barnevernet og mediene. Både i tradisjonelle og sosiale medier omtales barnevernet langt oftere enn tidligere, og presset på ansatte og barn/ungdom/foreldre øker. Emnet fokuserer på alle deler av barnevernfeltet (førstelinje, annenlinje og forebyggende), og det omhandler både de tradisjonelle redaktørstyrte mediene og de sosiale mediene. Både skriftlige- og lyd/bildemedier er inkludert. Emnet har fire hovedområder:

  • Medienes omtale og presentasjon av barnevernet.
  • Barnevernets bruk av medier i sin strategi for å kommunisere med samfunnet. 
  • Barn og ungdoms bruk av sosiale medier.
  • Muligheter og utfordringer ved barnevernansattes bruk av sosiale medier i arbeid med barn, ungdom og foreldre.

 

Studentene skal innledningsvis dele seg i mindre grupper på 4-5 studenter og velge et tema innenfor en av hovedområdene over, som de kan fordype seg i. Gruppene skal jobbe jevnlig med sitt tema i løpet av valgfagsperioden, med veiledning av lærere. 

Forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling og utviklingsarbeid i grupper. Arbeid i basisgrupper videreføres.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

·         har bred kunnskap om barns digitale hverdagsliv.

·         har bred kunnskap om diskusjoner og presentasjoner av barnevernet i ulike medier.

·         har kunnskap om barnevernets mediehåndtering og mediestrategier.

·         har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid om barnevern og medier samt kjennskap til relevante fagdebatter.

·         har digital kompetanse, deriblant kunnskap om digital sikkerhet i arbeidet med barn, unge og familier.

 

Ferdigheter

Studenten

·         kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i forbindelse med bruk av sosiale medier/digital kommunikasjon i møte med barn og familier. 

·         har innsikt i betydningen av samfunnsdebatt om barnevernet i mediene.

·         kan anvende digitale verktøy og relevant teknologi i arbeid med barn, unge og deres familier.

 

Generell kompetanse

Studenten

·         har innsikt i og kan håndtere etiske problemstillinger innen feltet barnevern og medier, både på samfunnsnivå og i egen tjenesteutøvelse.

Arbeids- og undervisningsformer

Prosjekt i gruppe (3-5 studenter)*

  • Eksamen består av skriftlig rapport fra et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk prosjekt knyttet til utvikling av forståelse for sammenheng mellom yrkes- og profesjonsteori og yrkesopplæring. Omfang: 4000 ord +/. 10%

*Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt dersom det foreligger dokumenterte grunner. Søknaden skal godkjennes av faglærer og studieleder. Omfang ved individuell gjennomføringer 4000 ord +/- 10 %

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen og det legges til rette for individuell gjennomføring
  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres på nytt, som sammen med ny presentasjon sensureres inntil en gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.

Vurdering og eksamen

Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

Vurderingsuttrykk

  • Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevante undervisning
  • Lovverk og forskrift
  • Undervisningspraksis og undervisningsmetoder
  • Relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering
  • Analyse av relevant yrkeskompetanse
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap.
  • Kompetansekartlegging
  • Profesjonsfaglig digitale kompetanse i yrkesutøvelsen og undervisningen
  • Prosjektarbeid

Praksis

  • 20 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
  • 10-15 dager yrkesfaglig praksis

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.