Programplaner og emneplaner - Student
BVV3050 Barnevern, medier og offentlighet, valgemne Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Child protection, media and public sphere
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevernBachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet dreier seg om forholdet mellom barnevernet og mediene. Både i tradisjonelle og sosiale medier omtales barnevernet langt oftere enn tidligere, og presset på ansatte og barn/ungdom/foreldre øker. Emnet fokuserer på alle deler av barnevernfeltet (førstelinje, annenlinje og forebyggende), og det omhandler både de tradisjonelle redaktørstyrte mediene og de sosiale mediene. Både skriftlige- og lyd/bildemedier er inkludert. Emnet har fire hovedområder:
- Medienes omtale og presentasjon av barnevernet.
- Barnevernets bruk av medier i sin strategi for å kommunisere med samfunnet.
- Barn og ungdoms bruk av sosiale medier.
- Muligheter og utfordringer ved barnevernansattes bruk av sosiale medier i arbeid med barn, ungdom og foreldre.
Studentene skal innledningsvis dele seg i mindre grupper på 4-5 studenter og velge et tema innenfor en av hovedområdene over, som de kan fordype seg i. Gruppene skal jobbe jevnlig med sitt tema i løpet av valgfagsperioden, med veiledning av lærere.
Forkunnskapskrav
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling og utviklingsarbeid i grupper. Arbeid i basisgrupper videreføres.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
· har bred kunnskap om barns digitale hverdagsliv.
· har bred kunnskap om diskusjoner og presentasjoner av barnevernet i ulike medier.
· har kunnskap om barnevernets mediehåndtering og mediestrategier.
· har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid om barnevern og medier samt kjennskap til relevante fagdebatter.
· har digital kompetanse, deriblant kunnskap om digital sikkerhet i arbeidet med barn, unge og familier.
Ferdigheter
Studenten
· kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i forbindelse med bruk av sosiale medier/digital kommunikasjon i møte med barn og familier.
· har innsikt i betydningen av samfunnsdebatt om barnevernet i mediene.
· kan anvende digitale verktøy og relevant teknologi i arbeid med barn, unge og deres familier.
Generell kompetanse
Studenten
· har innsikt i og kan håndtere etiske problemstillinger innen feltet barnevern og medier, både på samfunnsnivå og i egen tjenesteutøvelse.
Arbeids- og undervisningsformer
Prosjekt i gruppe (3-5 studenter)*
- Eksamen består av skriftlig rapport fra et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk prosjekt knyttet til utvikling av forståelse for sammenheng mellom yrkes- og profesjonsteori og yrkesopplæring. Omfang: 4000 ord +/. 10%
*Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt dersom det foreligger dokumenterte grunner. Søknaden skal godkjennes av faglærer og studieleder. Omfang ved individuell gjennomføringer 4000 ord +/- 10 %
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen og det legges til rette for individuell gjennomføring
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres på nytt, som sammen med ny presentasjon sensureres inntil en gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.
Vurdering og eksamen
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Vurderingsuttrykk
- Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevante undervisning
- Lovverk og forskrift
- Undervisningspraksis og undervisningsmetoder
- Relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering
- Analyse av relevant yrkeskompetanse
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap.
- Kompetansekartlegging
- Profesjonsfaglig digitale kompetanse i yrkesutøvelsen og undervisningen
- Prosjektarbeid
Praksis
- 20 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
- 10-15 dager yrkesfaglig praksis
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.