EPN-V2

BVV3040 Barn med to hjem – barnevernets rolle i komplekse samværssaker, valgemne Emneplan

Engelsk emnenavn
Children with two homes - the role of the child welfare in complex social matters
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Grade scale A-F.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om hvilke utfordringer og dilemmaer som ansatte i barneverntjenesten kan møte i arbeid med foreldrekonfliktsaker
  • har bred kunnskap om barneverntjenestens juridiske handlingsrom i slike saker
  • har bred kunnskap om barnets rett til å delta og bli hørt i egen sak
  • har bred kunnskap om barnevernets samarbeidspartnere og deres rolle og oppgaver i foreldrekonfliktsaker
  • har bred kunnskap om reglene for samarbeid: taushetsplikt, opplysningsplikt, opplysningsrett og avvergeplikt
  • har kunnskap om hvordan pågående foreldrekonflikter, vold og annen omsorgssvikt kan virke inn på barns helse og utvikling
  • har kunnskap om foreldreskap på tvers av to hjem, herunder hvilken betydning voldserfaringer kan ha ved samlivsbrudd

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende juridisk metode for å avklare barnevernstjenestens rettslige handlingsrom i foreldrekonfliktsaker
  • kan anvende relevant kunnskap for å analysere barnets omsorgssituasjon, og drøfte barnevernstjenestens muligheter for å bistå barnet og foreldrene i alle faser av barnevernssaken
  • kan anvende kunnskap om barnets rett til å bli hørt i foreldrekonfliktsaker
  • kan veilede foreldre og barn om barnevernstjenestens og andre etaters ansvar og oppgaver, samt barnelovens regler om bosted, samvær og foreldreansvar
  • kan anvende regelverket om samarbeid med andre tjenester og instanser
  • kan reflektere over konfliktbegrepet og konfliktløsning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere ut fra et flerfaglig ståsted for å sikre barn og foreldre god bistand i gråsonen mellom barnevernsloven og barneloven.
  • kan reflektere etisk, og kritisk, over barnevernstjenestens og andre instansers definisjonsmakt

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformene består av forelesninger og seminarundervisning, samt selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen med en tidsramme på ca. 30 minutter. Tidsrammen inkluderer eksaminasjon og vurdering med muntlig begrunnelse.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer, eller eksamensversjonen til Lovdata Pro.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering under muntlig eksamen.