Programplaner og emneplaner - Student
BVV3040 Barn med to hjem – barnevernets rolle i komplekse samværssaker, valgemne Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Children with two homes - the role of the child welfare in complex social matters
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevernBachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Grade scale A-F.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om hvilke utfordringer og dilemmaer som ansatte i barneverntjenesten kan møte i arbeid med foreldrekonfliktsaker
- har bred kunnskap om barneverntjenestens juridiske handlingsrom i slike saker
- har bred kunnskap om barnets rett til å delta og bli hørt i egen sak
- har bred kunnskap om barnevernets samarbeidspartnere og deres rolle og oppgaver i foreldrekonfliktsaker
- har bred kunnskap om reglene for samarbeid: taushetsplikt, opplysningsplikt, opplysningsrett og avvergeplikt
- har kunnskap om hvordan pågående foreldrekonflikter, vold og annen omsorgssvikt kan virke inn på barns helse og utvikling
- har kunnskap om foreldreskap på tvers av to hjem, herunder hvilken betydning voldserfaringer kan ha ved samlivsbrudd
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende juridisk metode for å avklare barnevernstjenestens rettslige handlingsrom i foreldrekonfliktsaker
- kan anvende relevant kunnskap for å analysere barnets omsorgssituasjon, og drøfte barnevernstjenestens muligheter for å bistå barnet og foreldrene i alle faser av barnevernssaken
- kan anvende kunnskap om barnets rett til å bli hørt i foreldrekonfliktsaker
- kan veilede foreldre og barn om barnevernstjenestens og andre etaters ansvar og oppgaver, samt barnelovens regler om bosted, samvær og foreldreansvar
- kan anvende regelverket om samarbeid med andre tjenester og instanser
- kan reflektere over konfliktbegrepet og konfliktløsning
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere ut fra et flerfaglig ståsted for å sikre barn og foreldre god bistand i gråsonen mellom barnevernsloven og barneloven.
- kan reflektere etisk, og kritisk, over barnevernstjenestens og andre instansers definisjonsmakt
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformene består av forelesninger og seminarundervisning, samt selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen med en tidsramme på ca. 30 minutter. Tidsrammen inkluderer eksaminasjon og vurdering med muntlig begrunnelse.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer, eller eksamensversjonen til Lovdata Pro.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering under muntlig eksamen.