EPN-V2

BVV3040 Barn med to hjem – barnevernets rolle i komplekse samværssaker, valgemne Emneplan

Engelsk emnenavn
Children with two homes - the role of the child welfare in complex social matters
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, hospitering, gruppearbeid, øvingspost og selvstudier.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

· ha bred kunnskap om hvilke utfordringer og dilemmaer som ansatte i barneverntjenesten kan møte i arbeid med foreldrekonfliktsaker

· ha bred kunnskap om barneverntjenestens juridiske handlingsrom i slike saker

· ha bred kunnskap om barnets rett til å delta og bli hørt i egen sak

· ha bred kunnskap om barnevernets samarbeidspartnere og deres rolle og oppgaver i foreldrekonfliktsaker

· ha bred kunnskap om reglene for samarbeid: taushetsplikt, opplysningsplikt, opplysningsrett og avvergeplikt

· ha bred kunnskap om forskning om barn med to hjem og konsekvenser av pågående foreldrekonflikter for barns helse og utvikling

· ha bred kunnskap om konsekvensene av vold, overgrep og annen omsorgssvikt for barns helse og utvikling

Ferdigheter

Studenten

· kan anvende juridisk metode for å avklare barneverntjenestens rettslige handlingsrom i foreldrekonfliktsaker

· kan vurdere barnets omsorgssituasjon, og drøfte og vurdere barneverntjenestens muligheter for å bistå barnet og foreldrene i alle faser av barnevernssaken

· kan legge til rette for at barnets rett til å bli hørt blir ivaretatt

· kan veilede foreldre og barn om barneverntjenestens og andre etaters ansvar og oppgaver, samt barnelovens regler om bosted, samvær og foreldreansvar

· kan anvende regelverket i samarbeidet med andre tjenester og instanser

· kan reflektere over konfliktbegrepet og konfliktløsning

Generell kompetanse

Studenten

· kanreflektere, vurdere og handle ut fra et flerfaglig ståsted, og i samarbeid med andre tjenester og instanser, for å sikre barn og foreldre god bistand i gråsonen mellom barnevernloven og barneloven.

· kan reflektere etisk, og kritisk, over barneverntjenestens og andre instansers definisjonsmakt

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Kalkulator

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F

Hjelpemidler ved eksamen

Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.