Programplaner og emneplaner - Student
BVV3040 Barn med to hjem – barnevernets rolle i komplekse samværssaker, valgemne Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Children with two homes - the role of the child welfare in complex social matters
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevernBachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, hospitering, gruppearbeid, øvingspost og selvstudier.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
· ha bred kunnskap om hvilke utfordringer og dilemmaer som ansatte i barneverntjenesten kan møte i arbeid med foreldrekonfliktsaker
· ha bred kunnskap om barneverntjenestens juridiske handlingsrom i slike saker
· ha bred kunnskap om barnets rett til å delta og bli hørt i egen sak
· ha bred kunnskap om barnevernets samarbeidspartnere og deres rolle og oppgaver i foreldrekonfliktsaker
· ha bred kunnskap om reglene for samarbeid: taushetsplikt, opplysningsplikt, opplysningsrett og avvergeplikt
· ha bred kunnskap om forskning om barn med to hjem og konsekvenser av pågående foreldrekonflikter for barns helse og utvikling
· ha bred kunnskap om konsekvensene av vold, overgrep og annen omsorgssvikt for barns helse og utvikling
Ferdigheter
Studenten
· kan anvende juridisk metode for å avklare barneverntjenestens rettslige handlingsrom i foreldrekonfliktsaker
· kan vurdere barnets omsorgssituasjon, og drøfte og vurdere barneverntjenestens muligheter for å bistå barnet og foreldrene i alle faser av barnevernssaken
· kan legge til rette for at barnets rett til å bli hørt blir ivaretatt
· kan veilede foreldre og barn om barneverntjenestens og andre etaters ansvar og oppgaver, samt barnelovens regler om bosted, samvær og foreldreansvar
· kan anvende regelverket i samarbeidet med andre tjenester og instanser
· kan reflektere over konfliktbegrepet og konfliktløsning
Generell kompetanse
Studenten
· kanreflektere, vurdere og handle ut fra et flerfaglig ståsted, og i samarbeid med andre tjenester og instanser, for å sikre barn og foreldre god bistand i gråsonen mellom barnevernloven og barneloven.
· kan reflektere etisk, og kritisk, over barneverntjenestens og andre instansers definisjonsmakt
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Kalkulator
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F
Hjelpemidler ved eksamen
Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.