Studieinfo emne BVV3030 2021 HØST
BVV3030 Sosialfaglig forskning og vitenskapelige perspektiver, valgemne Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social science research and scientific perspectives
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir praktisk innsikt i forskningsmetoder for sosialfagene. Hovedfokus vil være på kvalitative metoder, dybdeintervju og observasjon. Det undervises også i noen enkle statistiske metoder, som utforming av spørreundersøkelse. Det legges særlig vekt på kunnskap om praksis- og aksjonsforskning.
I emnet skal studentene oppøve evnen til å lese og forstå formidling av forskningsresultater, samt erverve seg ferdigheter i å designe og gjennomføre en enkel forskningsundersøkelse.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
· har kunnskap om hvordan samfunnsvitenskapelige metoder benyttes i utvikling av fagkunnskap i sosialfagene
· har kunnskap om ulike ledd i en forskningsprosess
· har kunnskap om forskningsetikk og maktforhold i sosialfaglig forskningsarbeid
Ferdigheter
Studenten
· kan utarbeide en enkel forskningsskisse
· kan benytte bibliotekets databaser for å innhente relevant faglitteratur for å belyse et faglig tema
· kan benytte en konkret forskningsmetode for å utforske et faglig tema
· kan gjøre rede for et avgrenset prosjektarbeid både skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten
· kan analysere en forskningstekst og gjenkjenne metodiske styrker og svakheter ved denne
· kan reflektere over forholdet mellom kunnskap og makt i sosialfaglig arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Klasseromsundervisningen vektlegger praktisk forståelse av hvordan kunnskap dannes og presenteres, gjennom egnede øvelser og granskning av forskningstekster.
I tillegg til klasseromsundervisning, legges det opp til at studentene selv utarbeider og gjennomfører et mindre undersøkelsesprosjekt omkring et aktuelt sosialfaglig tema.
I arbeidet med forskningsundersøkelsen legges det opp til seminarundervisning for studentene. Masterstudenter brukes som seminarlærere i gjennomføringen av studentenes undersøkelser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er ett arbeidskrav i emnet og obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen.
Arbeidskrav: Underveis i emnet skal studenten jobbe med å utvikle en prosjektskisse. Tre innleveringer utgjør til sammen ett arbeidskrav:
Del 1: Innlevering av tema og problemstilling til diskusjon i seminargruppe.
Del 2: Muntlig presentasjon av metodevalg til diskusjon i seminargruppe.
Del 3: Innlevering av innledning, problemstilling, metodevalg og presentasjon av etiske implikasjoner av prosjektet (2000 ord). Del 3 av arbeidskravet kan omarbeides og leveres til ny godkjenning én gang.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Studentene skal presentere sine individuelle undersøkelsesprosjekter skriftlig i form av en poster som beskriver prosjektets arbeidsmetoder, teoretiske grunnlag og foreløpige funn.
Posteren skal presenteres muntlig for sensorer og medstudenter i et felles fagseminar. Det vil foreligge en mal for posterpresentasjon.
Karakter settes etter en samlet vurdering av skriftlig og muntlig presentasjon av undersøkelsen.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
En student kan, ved ikke bestått, levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.