Programplaner og emneplaner - Student
BVV3020 Fosterhjem, valgemne Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Foster home
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevernBachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet belyses fosterhjemmet fra ulike perspektiver; kulturelle, historiske, psykologiske, økonomiske og rettssikkerhetsmessige. Samtidig er emnet praksisnært, og tar utgangspunkt i de utfordringer som fosterbarnet og fosterfamilien møter i hverdagen. Hvordan kan barnevernspedagogen / sosionomen møte fosterbarna? Hva innebærer det å veilede fosterforeldre? Hvordan kan man best ivareta de biologiske foreldrene? Emnet tematiserer hvordan fosterbarn bygger sin identitet, når utfordringen handler om å forstå seg selv både i lys av "det opprinnelige" og "det nye".
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
· har kunnskap om utfordringer som fosterbarn, fosterfamilier og biologiske foreldre møter
· har kunnskap om ivaretakelse av fosterbarns deltakelse
· har bred kunnskap om tilknytning og avvisning
· har kunnskap om særlige behov hos barn tilhørende etniske minoriteter
· har kunnskap om plassering i slekt og nettverk
Ferdighet
Studenten
· kan redegjøre for hva et fosterhjem er
· har innsikt i og kan reflektere over fosterforeldres behov for veiledning
· kan reflektere over sentrale temaer av betydning i veiledning av fosterforeldre
· kan foreta skjønnsmessige vurderinger i fosterhjemsarbeidet
Generell kompetanse
Studenten
· har bred kunnskap om fosterhjem og fosterhjemsarbeid
· kan reflektere over faglige og etiske dilemmaer som særpreger i fosterhjemsarbeidet
· er bredt orientert om forskning og kunnskap rettet mot fosterhjem og fosterhjemsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet skjer gjennom gruppearbeid, samtaler og diskusjoner i plenum, kortere forelesninger av interne og eksterne undervisere.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav / obligatorisk aktivitet.
Vurdering og eksamen
Se fagplanen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen forkunnskapskrav
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
- kjenner til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
- har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse
- har kunnskap om internasjonal politikk og internasjonale konflikt- og samarbeidslinjer
- har innsikt i FN-systemet og arbeid med menneskerettighetsspørsmål nasjonalt og internasjonalt
- har innsikt i historiske, politiske, geografiske og/eller kulturelle forhold i en gitt region
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
- kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
- kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt perspektiv med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
- kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget
Sensorordning
Se fagplanen.
Emneansvarlig
- Deltakelse på studietur. Studenter som ikke har anledning til å delta på studietur skal i stedet for deltakelse skrive en oppgave knyttet til det faglige innholdet i studieturen. Krav til og kriterier for godkjenning av denne oppgaven avtales med faglærer. Oppgaven skal være på 2000-3000 ord og forutsetter omlag fire dagsverks arbeid mens studieturen pågår.
- Muntlig presentasjon. Hvordan kan aktuelle nyheter brukes i klasserommet?