EPN-V2

BVV3020 Fosterhjem, valgemne Emneplan

Engelsk emnenavn
Foster home
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet belyses fosterhjemmet fra ulike perspektiver; kulturelle, historiske, psykologiske, økonomiske og rettssikkerhetsmessige. Samtidig er emnet praksisnært, og tar utgangspunkt i de utfordringer som fosterbarnet og fosterfamilien møter i hverdagen. Hvordan kan barnevernspedagogen / sosionomen møte fosterbarna? Hva innebærer det å veilede fosterforeldre? Hvordan kan man best ivareta de biologiske foreldrene? Emnet tematiserer hvordan fosterbarn bygger sin identitet, når utfordringen handler om å forstå seg selv både i lys av "det opprinnelige" og "det nye". 

Forkunnskapskrav

Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

·         har kunnskap om utfordringer som fosterbarn, fosterfamilier og biologiske foreldre møter

·         har kunnskap om ivaretakelse av fosterbarns deltakelse

·         har bred kunnskap om tilknytning og avvisning

·         har kunnskap om særlige behov hos barn tilhørende etniske minoriteter

·         har kunnskap om plassering i slekt og nettverk

 

Ferdighet

Studenten

·         kan redegjøre for hva et fosterhjem er

·         har innsikt i og kan reflektere over fosterforeldres behov for veiledning

·         kan reflektere over sentrale temaer av betydning i veiledning av fosterforeldre

·         kan foreta skjønnsmessige vurderinger i fosterhjemsarbeidet

 

Generell kompetanse

Studenten

·         har bred kunnskap om fosterhjem og fosterhjemsarbeid

·         kan reflektere over faglige og etiske dilemmaer som særpreger i fosterhjemsarbeidet

·         er bredt orientert om forskning og kunnskap rettet mot fosterhjem og fosterhjemsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet skjer gjennom gruppearbeid, samtaler og diskusjoner i plenum, kortere forelesninger av interne og eksterne undervisere.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav / obligatorisk aktivitet.

Vurdering og eksamen

Se fagplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen forkunnskapskrav

Vurderingsuttrykk

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
  • kjenner til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
  • har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse
  • har kunnskap om internasjonal politikk og internasjonale konflikt- og samarbeidslinjer
  • har innsikt i FN-systemet og arbeid med menneskerettighetsspørsmål nasjonalt og internasjonalt
  • har innsikt i historiske, politiske, geografiske og/eller kulturelle forhold i en gitt region

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
  • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
  • kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt perspektiv med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
  • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
  • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
  • har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget

Sensorordning

Se fagplanen.

Emneansvarlig

  • Deltakelse på studietur. Studenter som ikke har anledning til å delta på studietur skal i stedet for deltakelse skrive en oppgave knyttet til det faglige innholdet i studieturen. Krav til og kriterier for godkjenning av denne oppgaven avtales med faglærer. Oppgaven skal være på 2000-3000 ord og forutsetter omlag fire dagsverks arbeid mens studieturen pågår.
  • Muntlig presentasjon. Hvordan kan aktuelle nyheter brukes i klasserommet?