Programplaner og emneplaner - Student
BVV3010 Kreative metoder og aktiviteter i barnevern og sosialt arbeid, valgemne Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Creative methods and activities in child welfare and social work
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevernBachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kreative metoder i barnevern og sosialt arbeid er et internasjonalt studietilbud til studenter ved bachelor i barnevern, bachelor i sosialt arbeid og studenter fra OsloMets internasjonale partnerinstitusjoner. All undervisning og ferdighetstrening med tilhørende prosjektrapport foregår på engelsk dersom det er studenter fra utlandet som deltar.
Kunnskap og erfaringer knyttet til kreative og estetiske arbeidsmetoder vil være i fokus. Kunnskap om menneskerettigheter og barnekonvensjonen inngår i emnet. Studentene skal i mindre grupper planlegge og gjennomføre et prosjekt i praksisfeltet, basert på aktiviteter og kreative, estetiske metoder.
Undervisningsspråk er engelsk.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan og hvorfor man kan bruke kreative og estetiske metoder i barnevern og sosialt arbeid
- har kunnskap om hvordan aktiviteter og estetiske uttrykksformer kan knyttes til menneskerettigheter og barnekonvensjon
- har kunnskap om barnevern og sosialt arbeid i et flerkulturelt perspektiv
- har kunnskap om hvordan estetiske læringsprosesser/metoder kan utfordre til refleksjon over egne holdninger, åpne for selvutvikling og utvide den faglige forståelsen
- har kunnskap om hvordan hjelpe barn og unge til å forstå og sette ord på egne erfaringer og følelser gjennom estetiske og symbolske uttrykk
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
- kan anvende kunnskap og faglig skjønn i flerkulturelle settinger for barn og unge
- kan ha forståelse for hvordan kreative og estetiske metoder kan flytte grenser og gi rom for selvrefleksjon og alternative måter å tenke / handle på
- kan samarbeide og løse oppgaver i internasjonale (flerkulturelle) og tverrprofesjonelle sammenhenger
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om egen kreativitet og hvordan utvikle kreative løsninger i profesjonell samhandling med barn og unge i praksisfelter i barnevern og sosialt arbeid
- har kunnskap om hvordan utvikle og anvende kreative løsninger og bruke estetiske metoder i profesjonell samhandling med barn og unge i praksisfelter i barnevern og sosialt arbeid
- har kunnskap om betydningen av å kunne kommunisere på engelsk i et flerkulturelt og tverrfaglig kunnskapsområde
- har kunnskap om betydningen av samhandling med yrkesutøvere fra andre profesjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus. Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov. Studentene skal i mindre grupper planlegge og gjennomføre et prosjekt hvor kreative og estetiske metoder skal brukes i arbeid med barn og unge. Det forutsettes stor grad av studentaktivitet gjennom hele emnet. Emnet gjennomføres på engelsk dersom det er studenter fra utlandet som deltar.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet består av to deler: en prosjektrapport i gruppe på 3-5 studenter og en felles muntlig presentasjon. Eksamensdelene vektes 50/50.
1) Prosjektrapporten skal ha et omfang på 10 sider (+/- 10%). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. Studenter er forpliktet til å delta med likeverdige bidrag. Rapporten leveres før den muntlige presentasjonen.
2) Den muntlige presentasjonen forberedes gjennom et prosessorientert verksted og presenteres i samlet klasse. Det kreves aktiv deltakelse fra alle studenter i forberedelse og gjennomføring av presentasjonen for å bestå denne delen av eksamen.
Studentene får tilbakemelding og sensur på både prosjektrapporten og på den muntlige presentasjonen i etterkant av presentasjonen. Begge eksamendelene må være bestått for å bestå emnet.
Grupper som ikke består prosjektoppgaven, kan levere omarbeidet versjon til sensur én gang. En student som har gyldig fravær på den muntlige presentasjonen kan framstille seg til utsatt individuell muntlig presentasjon.
Dersom det er studenter fra utlandet som deltar i emnet gjennomføres den muntlige presentasjonen på engelsk. Prosjektgrupper med studenter fra utlandet skriver prosjektrapport på engelsk.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av prosjektrapportene og den muntlige presentasjonen.
Emneansvarlig
Svein Fuglestad