EPN

BVUH3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I 3.5 skal studentene skrive en individuell oppgave som tematiserer sosialpedagogisk arbeid med utsatte barn og unge og deres familier. Bacheloroppgaven skal være et selvstendig faglig arbeid fra studentens side. I bacheloroppgaven formulerer hver student en problemstilling med relevans for barnevernspedagogens fagområde. Målet er å sette yrkesrelevante problemstillinger inn i et teoretisk og praktisk perspektiv og vise analytisk kompetanse og etisk refleksjon. Det er også en målsetting at studenten skal beherske de formelle og metodiske krav som stilles til faglige arbeider av et slikt omfang.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter gjennomført emne skal studenten

  • ha bred kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor barnevernspedagogers arbeidsområder
  • ha kunnskap om grunnleggende forskningsmetoder og forskningsetikk
  • ha kjennskap til ulike kunnskapsteoretiske posisjoner som er relevante for valgt tema og problemstilling

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • utvikle praksisrelevante problemstillinger
  • finne, vurdere og henvise til fagstoff og teorier slik at disse kan belyse problemstillingen på en relevant måte
  • reflektere over forskningsetiske problemstillinger i bacheloroppgaven og kunne redegjøre for egen posisjon

 

Generell kompetanse

Studenten skal kunne

  • anvende sosialpedagogisk kunnskap i større skriftlige arbeider
  • anvende formelle og metodiske krav som stilles til akademisk skriving
  • anvende analytisk kompetanse og kritisk refleksjon
  • reflektere analytisk over temaer i bacheloroppgaven og trekke inn kunnskapsteori

    Arbeids- og undervisningsformer

    Det gis forelesninger som er relevante for arbeidet med bacheloroppgaven. Hver student vil få tilbud om tre veiledningsavtaler á 45 minutter fra en lærer eller annen kompetent veileder. Ingen veiledning gis siste uke før innlevering.

    Krav til form

    Oppgaven skal være på 9000 ord +/-  ti prosent. Tittelside, innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg til dette. Alle sider unntatt tittelsiden skal ha sidetall og alle sider skal ha påført kandidatnummer. Tittelsiden skal dessuten gi nødvendige opplysninger om hvilken eksamen dette gjelder og inneholde eksamenskoden. Slike opplysninger og kandidatnummer vil blir gjort kjent for studentene senest en uke før innleveringsfrist. Tittelsiden skal også inneholde antall ord i oppgaven.

    Gjeldende referansestil skal brukes.

    I arbeidet med oppgaven forventes det at studenten bruker relevant fagstoff fra studiet og innhenter ny kunnskap fra faglitteratur og andre aktuelle kilder. Hver student legger opp 500 sider selvvalgt pensum med relevans for bacheloroppgaven.

    Ved innlevering av bacheloroppgaven leveres også et skjema med oversikt over selvvalgt pensum. Skjemaet skal være påført kandidatnummer, ikke navn.

    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Det er ingen arbeidskrav i emnet.

    Det er ikke obligatorisk undervisning.

    Vurdering og eksamen

    Bacheloroppgaven forventes å inneholde:

    • Presentasjon av tema og relevant yrkesfaglig problemstilling
    • Presentasjon av aktuelle teoretiske tilnærminger
    • Redegjørelse for faglitteratur, kildegrunnlag og avgrensninger
    • Drøfting av problemstillingen i lys av faglitteratur og teori
    • Kritisk refleksjon og etisk forståelse
    • Godt og forståelig språk
    • Bruk av gjeldende referansestil

     

     

    Følgende momenter vektlegges når bacheloroppgaven bedømmes:

    • På hvilken måte redegjøres for oppgavens tema, problemstilling og dens relevans for barnevernfeltet?
    • Hvordan redegjøres for valg av teoretiske tilnærminger, avgrensninger og kildekritikk?
    • Hvordan brukes teori, faglitteratur, praktisk erfaring/yrkeserfaring i oppgaven?
    • Hva slags helhetsinntrykk gir oppgaven?
    • På hvilken måte kommer kandidatens kritiske refleksjon og etiske forståelse til uttrykk?
    • Hvordan trer kandidatens egne stemme og selvstendighet fram?
    • Er oppgaven preget av godt og forståelig språk?
    • Er referansene i tekst og litteraturliste tilfredsstillende brukt?

    Hjelpemidler ved eksamen

    Ettersom det er bacheloroppgaven som er eksamensformen vil alle hjelpemidler være tillatt, så sant kilder oppgis.

    Vurderingsuttrykk

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

    Alle bacheloroppgaver som får karakteren A eller B vil bli publisert i fagarkivet. Studenter som ønsker å reservere seg mot publisering av bacheloroppgaven må levere en skriftlig begrunnet melding til fakultetet innen tre uker etter at sensur er gjort kjent.

    Ved stryk har studenten rett til å levere en bearbeidet bacheloroppgave til ny eksamen. Studentene har krav på begrunnelse for stryk, samt en times ekstra individuell veiledning i forbindelse med forbedring av oppgaven. Studenter må selv ta kontakt med emneansvarlig for å få veiledningstimen. Det gis ingen veiledning i juli måned.

    Studenter som stryker to ganger må ved neste eksamen levere ny bacheloroppgave basert på en ny problemstilling. Studenter må selv ta kontakt med emneansvarlig for å få tilbud om tre veiledningsavtaler á 45 minutter, i god tid før innlevering.

    Ved ønske om å forbedre sensuren må studenten skrive en ny bacheloroppgave med nytt tema og ny problemstilling. Studenten har ikke krav på veiledning ved ønske om å forbedre karakteren. En student kan fremstille seg til ny eksamen ved neste ordinære eksamen.

    Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor ved bedømming av bacheloroppgaven.

    En students veileder kan ikke være sensor for denne studenten.