EPN-V2

BVUH3100 Placement in the Professional Field of Child Protection Work Course description

Course name in Norwegian
Yrkespraksis i barnevernpedagogens yrkesfelt
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
25.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Ingen forkunnskapskrav

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for ICF som begrepsapparat og klassifisere enkel informasjon om funksjon med ICF- klassifikasjonssystemet
  • kjenner til standardiserte målemetoder i funksjonsundersøkelsen og kunne relatere disse til emneområdene i ICF
  • kan redegjøre for bevegelsesapparatet funksjon og kjenne til sentrale biomekaniske problemstillinger relatert til muskel- og skjelettsystemet
  • en generell forståelse av barndom og av barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold *

Ferdigheter

Studenten kan

  • veilede og instruere mensendieckøvelser som er relevante for pasienten/prøveeleven (pra)
  • foreslå og begrunne valg av sykegrep som kan være relevante for pasienten/prøveeleven (pra)
  • utføre sykegrep og massasjeteknikker på medstudent og forklare hvilke anatomiske strukturer som påvirkes
  • anvende anatomisk og biomekanisk forståelse i analyse av stillinger og bevegelser i funksjonsundersøkelsen
  • planlegge og gjennomføre en systematisk funksjonsundersøkelse med utgangspunkt i en kasuistikk
  • anvende kunnskap om relasjon og kommunikasjon i funksjonsundersøkelsen.
  • utforske jenter og gutters hverdagsliv og deres subjektive forståelse av dette *

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over etiske problemstillinger knyttet til funksjonsundersøkelse av pasient.
  • har en begynnende forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres *

Arbeidskrav og læringsutbytter merket med * er knyttet til det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer.

Læringsutbytter som testes i praksis er merket med (pra).

Learning outcomes

3.1 Aktivitetsfag

Kunnskaper

Etter gjennomført emne har studenten bred kunnskap om:

  • hvordan aktiviteter, lek og estetiske uttrykk brukes i sosialpedagogisk arbeid og er del av barn og unges symbolske kommunikasjon, og kan knytte dette til relevant faglitteratur.
  • hvordan aktiviteter, og estetisk uttrykk bidrar til å få frem ulike følelser som for eksempel tillit, trygghet, og evnen til å stole på seg selv og andre, og at mestring gir rom for ny selvforståelse og utvikling

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende aktiviteter for å bygge relasjoner på ulike arenaer som barnevernspedagoger arbeider
  • reflektere over egen faglig utøvelse, og beherske bruken av aktiviteter og estetiske metoder i samhandling, kommunikasjon og i den profesjonelle samtalen med barn og unge

Generell kompetanse

Studenten har:

  • innsikt i estetisk dannelse, hvordan man opptrer profesjonelt og hvordan man kan bruke aktiviteter og estetiske metoder i sosialpedagogisk arbeid

3.2 Yrkespraksis tredje studieenhet

Kunnskaper

Etter gjennomført emne skal studenten ha:

  • bred kunnskap om hvordan de ulike praksisplassene er organisert og hvilket mandat som styrer virksomhetene
  • bred kunnskap om ulike forvaltningsnivåers oppgaver og hvordan oppgavene er fordelt mellom dem
  • bred kunnskap om hva som fremmer barns deltakelse og medvirkning
  • inngående kunnskap om relasjonsbygging med barn og ungdom og deres familier
  • bred kunnskap om tverrsektorielt/tverrprofesjonelt arbeid innenfor helse- og sosialsektoren
  • god innsikt i hvordan barnevernsarbeid utøves i et maktfelt

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • forberede, gjennomføre og evaluere samtaler med barn, unge og familier
  • sette i gang sosialpedagogiske aktiviteter sammen med barn og unge
  • bidra til at barn får oppfylt sine rettigheter på det aktuelle arbeidsfeltet
  • samhandle på tvers av profesjoner og arbeidsfelt
  • redegjøre for å begrunne faglige valg
  • mestre skriftlige sjangere i bruk på praksisstedet - eksempelvis rapporter, journalnotater, møtereferater, utkast til fylkesnemndsrapport og leserinnlegg i mediene
  • reflektere over faglig og personlig kompetanse i veiledning
  • være i stand til å forberede og lede møter
  • være i stand til å reflektere over og formidle sine erfaringer fra praksis sammen med medstudenter
  • dokumentere egen læringsprosess
  • reflektere over praksisstedets arbeidsmåter og kulturelle verdier og normer

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • ta medansvar for sosialpedagogisk arbeid og fagutvikling på arbeidsplassen
  • reflektere kritisk over egen yrkesutøvelse
  • identifisere etiske dilemmaer og begrunne faglige og etiske valg
  • reflektere over hvordan egne livserfaringer og verdier kan utfordres i møte med andres perspektiver, posisjoner og kulturelle bakgrunn

Teaching and learning methods

3.1 Aktivitetsfag

Aktivitetsfag som valgfag går over seks sekstimersdager i løpet av en toukersperiode. Studentene får presentert de ulike valgfagsalternativene i løpet av siste semester i 2. studieenhet, og forhåndsvelges. Det etterstrebes en mest mulig rettferdig fordeling av studenter på de ulike valgfagene. Det kreves aktiv deltakelse fra alle studenter i de ulike valgfagsgruppene.

3.2 Yrkespraksis tredje studieenhet

Praksisperioden varer i 13 uker. Studenter med yrkespraksis i skolens praksisområde får besøk av kontaktlærer fra skolen en gang i løpet av praksisperioden. Det arrangeres praksisforberedende samlinger på skolen før praksis og praksisformidlingsverksted i etterkant av praksis. Seminarene består av forelesninger kombinert med gruppearbeid.

Course requirements

.3.1 Aktivitetsfag

Obligatorisk undervisning

Aktivitetsfag er obligatorisk.

Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.

Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen

3.2 Yrkespraksis tredje studieenhet

Obligatorisk deltakelse

Praksisseminarene er obligatorisk. Tilstedeværelse godkjennes etter innlevering av eksamen og før sensur.

Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.

Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

Praksisperioden er obligatorisk reguleres av praksisreglementet.

Arbeidskrav

Det er ingen arbeidskrav i dette emnet.

Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Assessment

Eksamensinnhold: Alle læringsutbyttene unntatt nr. 4 og 5

Eksamensform: Individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 35 min.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler skal være tillatt så sant kildene oppgis.

Grading scale

Alle studentene vurderes av to sensorer.15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene. En students kontaktlærer kan ikke være sensor.