EPN-V2

BVUH1901 Mentorskap i en sosialfaglig flerkulturell kontekst - Nattergalen Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Work Mentorship in a Multicultural Context
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har gode kunnskaper om utviklingen av bevaringsteori og metodologi
  • har kjennskap til diskusjoner om arkivinstitusjoners rolle i å forme samfunnsdokumentasjon
  • har god kjennskap til det norske regelverket for bevaring og kassasjon
  • har kunnskaper om prinsippene og standarder for arkivbeskrivelse
  • har god forståelse for arkivtjenestens og arkivinstitusjonenes publikumstjenester
  • har grunnleggende kunnskaper om analog og nettbasert tilgjengeliggjøring og formidling av arkivinformasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan redegjøre for prinsippene for bevaring/kassasjon og arkivbeskrivelse
  • kan gjennomføre og begrunne en selvstendig bevarings-/kassasjonsvurdering av et arkiv
  • kan reflektere rundt utfordringer ved arkivbeskrivelse
  • kan gjøre rede for fagetiske utfordringer og prinsipper knyttet til bevaring og tilgjengeliggjøring av arkiv
  • kan diskutere formålene og utfordringene ved arkivformidling

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i arkivarprofesjonens samfunnsroller og hvordan disse har endret seg over tid
  • kan formidle faglig kunnskap skriftlig i ulike sjangere

Forkunnskapskrav

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

 

Formidling av arkivfaget, eller et spesifikt aspekt av arkivfaget, for en spesifisert målgruppe (f.eks. ledere, saksbehandlere, skoleelever eller et allment publikum)  Oppgaven kan løses individuelt eller i gruppe på inntil 3 personer, og leveres som tekst eller video. Andre formidlingssjangere kan avtales med emneansvarlig. Tekster levert individuelt skal ha et omfang på fire sider. For gruppebesvarelser blir det én side tillegg pr. gruppemedlem (5 sider for to studenter, 6 sider for 3 studenter.) Videoer levert individuelt bør vare i 2-3 minutter; dette tilsvarer 200-300 ord. For gruppebesvarelser blir det 80 ord tillegg pr. ekstra gruppemedlem (280-380 ord for to studenter, 360-460 ord for 3 studenter.) 

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Læringsutbytte

Gjennom møte med barnet i sin praktiske mentorutøvelse skal studenter tilegne seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om sentrale begreper innen mentorskap generelt og i en flerkulturell kontekst spesielt  
  • økt forståelse av innholdet i betegnelsen kulturelt mangfold 
  • kunnskap om kommunikasjonsteori, med spesifikt fokus på barn
  • kunnskap om digitale historiefortellinger

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utøve mentorskap med økte anerkjennende kommunikative ferdigheter
  • innsikt i eget relasjonelt bidrag i møte med mentorbarnet
  • formidle sine erfaringer fra møter med mentorbarnet gjennom en digital historiefortelling og reflektere over disse erfaringene

Generell kompetanse

Studenten har 

  • Innsikt i sin gryende profesjonalitet med bevissthet om maktrelasjoner som oppstår i møtet mellom mentor og barnet med minoritetsbakgrunn og dets familie
  • Større bevissthet om majoritet- og minoritetsrelasjon i lys av sin rolle som representant for det offentlige
  • Innsikt i sin profesjonalitet med bevissthet om egen forforståelse
  • økende bevissthet om de etiske, faglige og personlige dilemmaer som kan oppstå i en profesjonell rolleutøvelse.

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A-F.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurdering og eksamen

Eksamen i dette emnet er en digital historiefortelling.

  1. Den digitale praksisfortellingen skal utarbeides individuelt.
  2. Filmen skal forsvares muntlig individuelt med intern og ekstern sensor tilstede.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Det brukes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.