Programplaner og emneplaner - Student
BVUH1901 Mentorskap i en sosialfaglig flerkulturell kontekst - Nattergalen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Work Mentorship in a Multicultural Context
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevernBachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
HØST 2018
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Generell studiekompetanse eller realkompetanse
Forkunnskapskrav
Det forutsettes at studenten har påbegynt den treårige bachelorutdanningen. Opptaket skjer på grunnlag av skriftlig søknad og intervju, samt innhenting av referanser.
Læringsutbytte
Gjennom møte med barnet i sin praktiske mentorutøvelse skal studenter tilegne seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om sentrale begreper innen mentorskap generelt og i en flerkulturell kontekst spesielt
- kunnskap om og økt forståelse av innholdet i betegnelsen kulturelt mangfold
- kunnskaper om sentral kommunikasjonsteori med spesifikt fokus på barn
Ferdigheter
Studenten kan
- utøve mentorskap med økte anerkjennende kommunikative ferdigheter med spesifikt
- fokus på eget relasjonelt bidrag i møte med mentorbarnet
Generell kompetanse
Studenten kan
- utøve profesjonalitet med bevissthet om maktrelasjoner mellom mentor og barnet med minoritetsbakgrunn og dets familie,
- som representant for det offentlige oppøve bevissthet om majoritetsminoritetsrelasjon
- oppøve profesjonalitet med erkjennelse/bevissthet om egen forforståelse og dermed også de generelle etiske faglig/personlig profesjonelle rolleutfordringene i møte med barn og barnets familie
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal være mentor for et barn i ett år. Mentoren møter sitt mentorbarn en gang i uken to til tre timer pr uke over to semestre. Mentoren skal ta initiativ til ulike aktiviteter både alene med barnet og i felleskap med andre mentorer/mentorbarn. Studentene får opplæring/individuell faglig bistand fra HiOAs koordinator ved Nattergalprosjektet. Mentoren er oppfordres til å møte på samlet oppstart og avslutning ved barneskolene sammen med foreldre og mentorbarn, samt møte når mentorbarna inviteres til OsloMet. Emnet har fire samlinger, 3 av disse på kveldstid. En av samlingene er en dagssamling (se arbeidskrav). På alle samlingene blir mentorene oppfordret til å være medansvarlig og legge fram faglige innspill rundt egen profesjonalitet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
1. Studenten må gjennomføre en dagssamling med ferdighetstrening i samtaler med barn.
2. Studenten skal levere 8 individuelle månedspapporter fra oktober til og med mai fra egen mentorpraksis. For månedsrapportene er det utarbeidet egen mal, der studenten etter hvert møte med mentorbarnet gir en kort beskrivelse av hva de gjorde, samt en egen refleksjon. Dersom rapportene ikke godkjennes av faglærer, kan studenten levere et nytt og forbedret arbeidskrav til angitt frist.
3. Obligatorisk individuell veiledning på minimum 1 time.
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen i gruppe. I eksamensbesvarelsen skal studentene i grupper* på 2-5 studenter beskrive og drøfte erfaringer av kartleggings- eller utviklingsarbeidet i lys av relevant teori og studiets læringsutbytte. Besvarelsen leveres enten som et skriftlig dokument på 2500-5500 ord eller som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 10 til 15 minutter.
Alle i gruppen gis samme karakter.
*I spesielle tilfeller kan det søkes om å besvare eksamen individuelt, begrunnet søknad må sendes til fagansvarlig.
Ny og utsatt eksamen
Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A til E for bestått og F for ikke bestått
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.