EPN-V2

BVUH1030 Barnevern og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Child Welfare and Society
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskaper om de samfunnsmessige sammenhenger og rammebetingelser for barnevernfeltet. Dette handler blant annet om å forstå barnevernets oppdrag, barnevernet som forvaltningsmessig område, herunder dets kultur, verdier og normer. Sentrale områder i emnet er sosiologiske perspektiver, stats- og kommunalkunnskap og helse- og sosialpolitikk. Undervisningen i juss, psykologi, vitenskapsteori og sosialpedagogikk fortsetter. Det vektlegges at studentene får forståelse for forbindelser mellom fagene, og forbindelsen mellom teori og praksis.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:

    • hvordan forståelsesmåter på individ, familie, institusjon og samfunnsnivå henger sammen i forhold til praktisk utførelse av arbeid i barnevernfeltet
    • hvordan makt og maktformer som kjennetegner moderne velferdssamfunn, vises i møtet mellom barnevernspedagoger og klienter
    • helse- og sosialpolitiske emner og stat- og kommunal kunnskap med vekt på velferdsstat, fattigdom, marginalisering, diskriminering, sosial posisjon og forebyggende helse og sosialpolitikk
    • hvordan sosial ulikhet i velferdsstat påvirker barn og unges oppvekstvilkår
    • flerkulturell forståelser og misforståelser, inkludering/ekskluderings mekanismer herunder diskriminering og rasisme
    • grunnleggende kulturpsykologiske ideer og teorier
    • kjønn- og seksualitetsmangfold
    • barnelovens regler
    • forvaltningslovens saksbehandlingsregler, særlig reglene for enkeltvedtak
    • menneskerettigheter, særlig om asylbarn
    • barns rettigheter i familien og i samfunnet
    • samspill mellom barnevern og media

    Ferdigheter

    Studenten skal kunne:

    • anvende sentrale begreper og perspektiver i analyse av sosiale forhold
    • gjenkjenne prinsipielle spørsmål man vil møte som barnevernspedagog i et flerkulturelt samfunn
    • forstå og formidle sentrale begrep i sosiologi og sosialantropologi
    • bistå barn, slik at deres rettigheter blir reelle
    • delta i samfunnsdebatt om barnevernsarbeid på en kritisk og reflektert måte
    • identifisere mulige menneskerettsbrudd mot barn i Norge
    • identifisere områder i norsk rett som kan være problematisk i forhold til internasjonale menneskerettigheter
    • foreta saksbehandling i henhold til forvaltningsloven

    Generell kompetanse

    Studenten skal:

    • anvende sine kunnskaper og bruke dem i forhold til kritisk tenkning og analytisk refleksjon
    • anvende sine kunnskaper for å foreta faglige vurderinger og vurdere konsekvenser av disse
    • løse faglige utfordringer på en kritisk og kreativ måte alene og i samspill med andre
  • Arbeids- og undervisningsformer

    I samfunnsfaglige temaer er forelesninger og gruppearbeid de viktigste arbeidsmåtene.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Obligatorisk undervisning

    Det er ingen obligatorisk undervisning i dette emnet.

    Arbeidskrav

    Arbeidskrav i samfunnsfaglig og juss

    Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 3000 ord +/- ti prosent.

  • Vurdering og eksamen

    Emne 1C avsluttes med en muntlig eksamen.

    En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i slutten av semesteret eller i påfølgende semester.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ved muntlig eksamen kan studentene medbringe Norges Lover og/eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.