Programplaner og emneplaner - Student
BVUH1030 Barnevern og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Child Welfare and Society
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Obligatorisk undervisning
I dette emnet er profesjonelle samtaler obligatorisk.
Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.
Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.
Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Arbeidskrav
Arbeid i barneverntjenesten
Oppgaven er på 2500 ord +/- 10 %.
Profesjonelle samtaler
Oppgaven er på 2500 ord +/- 10 %.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:
- hvordan forståelsesmåter på individ, familie, institusjon og samfunnsnivå henger sammen i forhold til praktisk utførelse av arbeid i barnevernfeltet
- hvordan makt og maktformer som kjennetegner moderne velferdssamfunn, vises i møtet mellom barnevernspedagoger og klienter
- helse- og sosialpolitiske emner og stat- og kommunal kunnskap med vekt på velferdsstat, fattigdom, marginalisering, diskriminering, sosial posisjon og forebyggende helse og sosialpolitikk
- hvordan sosial ulikhet i velferdsstat påvirker barn og unges oppvekstvilkår
- flerkulturell forståelser og misforståelser, inkludering/ekskluderings mekanismer herunder diskriminering og rasisme
- grunnleggende kulturpsykologiske ideer og teorier
- kjønn- og seksualitetsmangfold
- barnelovens regler
- forvaltningslovens saksbehandlingsregler, særlig reglene for enkeltvedtak
- menneskerettigheter, særlig om asylbarn
- barns rettigheter i familien og i samfunnet
- samspill mellom barnevern og media
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- anvende sentrale begreper og perspektiver i analyse av sosiale forhold
- gjenkjenne prinsipielle spørsmål man vil møte som barnevernspedagog i et flerkulturelt samfunn
- forstå og formidle sentrale begrep i sosiologi og sosialantropologi
- bistå barn, slik at deres rettigheter blir reelle
- delta i samfunnsdebatt om barnevernsarbeid på en kritisk og reflektert måte
- identifisere mulige menneskerettsbrudd mot barn i Norge
- identifisere områder i norsk rett som kan være problematisk i forhold til internasjonale menneskerettigheter
- foreta saksbehandling i henhold til forvaltningsloven
Generell kompetanse
Studenten skal:
- anvende sine kunnskaper og bruke dem i forhold til kritisk tenkning og analytisk refleksjon
- anvende sine kunnskaper for å foreta faglige vurderinger og vurdere konsekvenser av disse
- løse faglige utfordringer på en kritisk og kreativ måte alene og i samspill med andre
-
Arbeids- og undervisningsformer
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
-
Vurdering og eksamen
Emne 1C avsluttes med en muntlig eksamen.
En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i slutten av semesteret eller i påfølgende semester.
-
Hjelpemidler ved eksamen
The bachelor's thesis is an independent academic and individual work based on a self-chosen child welfare and social pedagogy topic related to core areas of the programme. In the bachelor's thesis, the student formulates a problem of relevance to the child welfare worker's field of study. The aim is to put professionally relevant issues into a theoretical and practical perspective and demonstrate analytical competence and ethical reflection. The student will apply relevant academic and research literature related to the chosen topic. The student will answer his/her social science research question by collecting, processing and analysing knowledge, and present this in writing in an assignment that satisfies the requirements for scientific argumentation and presentation at bachelor level.The bachelor's thesis will demonstrate skills in academic thesis writing, source criticism, independence, critical reflection and ethical understanding. It is an objective that the student shall master the formal and methodological requirements imposed on academic work of such a scope.
-
Vurderingsuttrykk
The student must have completed and passed the second year of the Bachelor Programme in Child Care and Welfare and completed and passed the practical training in the third year.
-
Sensorordning
Knowledge
The student:
- must have in-depth multidisciplinary knowledge of a self-chosen topic with relevance to the field of child welfare work
- must have knowledge of the importance of the philosophy of science in scientific activities
- must have knowledge of research ethics, basic social science research methods and their possibilities and limitations
- must have knowledge of different theoretical perspectives relevant to the topic and problem in the bachelor's thesis
- must have broad knowledge of the design of academic assignments
Skills
The student
· can reflect on power structures, professionalism and their own role as a professional in the child welfare system
· can develop research questions of relevance to the field of practice and apply new professional knowledge in a methodical and scientific manner
· can find, assess and refer to research and practice-based knowledge in the field of child welfare in a relevant manner that sheds light on the research question
· can conduct advanced literature searches in various databases and apply knowledge of child welfare and social pedagogy in major written works
· can reflect critically on theory of science perspectives and different sources of knowledge in their own work
· can exercise source criticism when assessing and selecting literature and obtaining information online and in databases
General competence
The student
· can analyse and critically reflect on research ethics issues in the performance of child care and welfare work
· has knowledge of the formal and methodological requirements that apply to academic writing
· has broad knowledge of research and development work of relevance to a child welfare officer’s areas of work
· can document and communicate professional assessments in writing
· can update their knowledge of the field of child care and welfare