Programplaner og emneplaner - Student
BVUH1030 Barnevern og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Child Welfare and Society
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskaper om de samfunnsmessige sammenhenger og rammebetingelser for barnevernfeltet. Dette handler blant annet om å forstå barnevernets oppdrag, barnevernet som forvaltningsmessig område, herunder dets kultur, verdier og normer. Sentrale områder i emnet er sosiologiske perspektiver, stats- og kommunalkunnskap og helse- og sosialpolitikk. Undervisningen i juss, psykologi, vitenskapsteori og sosialpedagogikk fortsetter. Det vektlegges at studentene får forståelse for forbindelser mellom fagene, og forbindelsen mellom teori og praksis.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:
- hvordan forståelsesmåter på individ, familie, institusjon og samfunnsnivå henger sammen i forhold til praktisk utførelse av arbeid i barnevernfeltet
- hvordan makt og maktformer som kjennetegner moderne velferdssamfunn, vises i møtet mellom barnevernspedagoger og klienter
- helse- og sosialpolitiske emner og stat- og kommunal kunnskap med vekt på velferdsstat, fattigdom, marginalisering, diskriminering, sosial posisjon og forebyggende helse og sosialpolitikk
- hvordan sosial ulikhet i velferdsstat påvirker barn og unges oppvekstvilkår
- flerkulturell forståelser og misforståelser, inkludering/ekskluderings mekanismer herunder diskriminering og rasisme
- grunnleggende kulturpsykologiske ideer og teorier
- kjønn- og seksualitetsmangfold
- barnelovens regler
- forvaltningslovens saksbehandlingsregler, særlig reglene for enkeltvedtak
- menneskerettigheter, særlig om asylbarn
- barns rettigheter i familien og i samfunnet
- samspill mellom barnevern og media
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- anvende sentrale begreper og perspektiver i analyse av sosiale forhold
- gjenkjenne prinsipielle spørsmål man vil møte som barnevernspedagog i et flerkulturelt samfunn
- forstå og formidle sentrale begrep i sosiologi og sosialantropologi
- bistå barn, slik at deres rettigheter blir reelle
- delta i samfunnsdebatt om barnevernsarbeid på en kritisk og reflektert måte
- identifisere mulige menneskerettsbrudd mot barn i Norge
- identifisere områder i norsk rett som kan være problematisk i forhold til internasjonale menneskerettigheter
- foreta saksbehandling i henhold til forvaltningsloven
Generell kompetanse
Studenten skal:
- anvende sine kunnskaper og bruke dem i forhold til kritisk tenkning og analytisk refleksjon
- anvende sine kunnskaper for å foreta faglige vurderinger og vurdere konsekvenser av disse
- løse faglige utfordringer på en kritisk og kreativ måte alene og i samspill med andre
-
Arbeids- og undervisningsformer
I samfunnsfaglige temaer er forelesninger og gruppearbeid de viktigste arbeidsmåtene.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Obligatorisk undervisning
Det er ingen obligatorisk undervisning i dette emnet.
Arbeidskrav
Arbeidskrav i samfunnsfaglig og juss
Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 3000 ord +/- ti prosent.
-
Vurdering og eksamen
Emne 1C avsluttes med en muntlig eksamen.
En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i slutten av semesteret eller i påfølgende semester.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ved muntlig eksamen kan studentene medbringe Norges Lover og/eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.
-
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.