Programplaner og emneplaner - Student
BVUH1020 Sosialpedagogisk yrkespraksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Pedagogy Practice
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
- 
                                                    
- Programplan
- 
    InnledningI dette emnet skal studentene forberede og gjennomføre veiledet yrkespraksis og delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100. 1.1 «Den samme ungen - ulike arenaer» (INTER 1100) Tema det arbeides med er velferdsstaten som ramme om jenter og gutters utvikling, læring og oppvekst i et samfunn preget av kulturelt og sosialt mangfold, barn/unges hverdagsliv og sosiale deltakelse, barn/unges rettigheter samt utforskende samtaler og observasjoner med barn/unge. Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1100; https://interact.hioa.no/ 1.2 Sosialpedagogisk yrkespraksis Emnet inneholder en undervisningsdel med teoretiske tema og en veiledet yrkespraksis innen sosialpedagogisk arbeid med barn, unge og deres familier. Forebyggende arbeidsfelt inngår i dette. I undervisningsdelen utvikles sentrale temaer fra 1A videre, og innrettes mer direkte mot sosialpedagogisk arbeid med barn og unge innenfor relevante samfunnsinstitusjoner. Det legges vekt på at undervisningen skal bidra til at studentene er forberedt til praksisperioden. Barns medvirkning og deltakelse, og oppvekst i et flerkulturelt samfunn, står sentralt. Yrkesetiske og juridiske rammer for arbeid med barn og unge er viktige tema. Det arrangeres et seminar i profesjonelle samtaler. 
- 
    ForkunnskapskravFigurteater er en kunstart der figurer og objekter får liv gjennom figurførerens/skuespillerens manipulering av og med dem. Figurteatret kan rendyrkes som egen kunstart eller integreres i vanlig teater og opptre i forskjellige blandingsformer. Studiet skal gi grunnlag for å tilrettelegge og spille figurteater for og med barn, unge og voksne, og tar sikte på å gi studentene en grunnleggende innføring i forskjellige sider av faget. Figurteater egner seg svært godt som et pedagogisk verktøy og som en uttrykksform i produksjonsarbeid. I tillegg til studenter i bachelorløpet er målgruppen for studiet skuespillere, teaterarbeidere, pedagoger, bibliotekarer og andre kulturarbeidere. Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak. Valgemnet igangsettes forutsatt at et tilstrekkelig antall studenter velger emnet og at instituttet har nødvendig kapasitet og tilstrekkelig med lærerkrefter. 
- 
    LæringsutbytteIngen. 
- 
    Arbeids- og undervisningsformerEtter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten - har kunnskap om figurteatrets muligheter - kunstnerisk og didaktisk
- har kunnskap om materiale, form og farge knyttet til figurteater
- kjenner til figurteatrets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet figurteater
- har kunnskap om oppbygging av en forestilling
- har kunnskap om rollegestaltning og karakterisering
- har kunnskap om samspill mellom figur og skuespiller
 Ferdigheter Studenten - har grunnleggende ferdigheter i spill med figurer og objekter
- kan fremstille enkle figurer til scenisk bruk
- kan fremstille enkle sceniske rom for figurteater
- kan utvikle dramaturgisk og visuell forståelse for figur og rom
- kan analysere, dokumentere og vurdere praktisk kunstnerisk arbeid
- kan bruke ulike søkeverktøy for å finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid
- kan vurdere og henvise til fagstoff som kan belyse en problemstilling
 Generelle kompetanse Studenten - kan planlegge, gjennomføre og vurdere figurteaterforestillinger med barn, unge eller voksne som målgruppe
- kan diskutere kunstneriske valg og bidra til utvikling av god praksis
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor fagområdet figurteater
 
- 
    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteterArbeidet vil i hovedsak foregå i verksteder og seminarer. Studentene utprøver forskjellige ideer og teknikker med påfølgende analyse av arbeidet. De vil ha ansvar for organisering og gjennomføring av arbeidet i sine grupper. Studentene må derfor sette av tid til individuelt arbeid og gruppeøving utenom ordinær undervisningstid. Forelesinger, workshops, diskusjoner, visninger, vurdering og ekskursjoner knyttes til studentenes forståelse for faget og utvikling av egen praksis. Det kan arrangeres studietur til aktuelle figurteaterfestivaler/miljøer. 
- 
    Vurdering og eksamenFølgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen: Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse: - Verksteds- og forestillingsarbeid.
- Interne gruppevisninger.
- Forelesninger med inviterte gjestelærere.
- I tillegg skal studentene spille en figurteaterforestilling på minimum ti minutter for et barne-ungdoms- eller voksenpublikum.
 
- 
    Hjelpemidler ved eksamenEksamen i emnet er todelt: 1. Utviklingsoppgave - individuell Momenter som vektlegges i avsluttende vurdering om studenten viser tilfredsstillende kunnskaper om teaterformen figurteater og studentens evne til å drøfte metoder og problemstillinger i lys av aktuell teori. Oppgaven skal ha et omfang på 4500-5500 ord. Vurderingen av utviklingsoppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages. 2. Praktisk utøvende eksamen - gruppe En forestilling i gruppe av ca. 30 minutters varighet. Vurdering av forestillingen med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering . Det gis fire ukers forberedelsestid. Vurderingen foretas på grunnlag av - estetiske og etiske kriterier
- kunstneriske kvaliteter
- egnethet i forhold til målgruppe
 Etter visningen skal gruppen reflektere over og analysere både prosess og produkt i samtale med intern og ekstern sensor. Gruppesamtalen går inn som en del av vurderingen. Praktisk utøvende eksamen teller 60 prosent av karakteren. Eksamensresultat kan ikke påklages. I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen. Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter. Fravær - ikke bestått Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved fremstilling til utsatt eksamen i del 1 skrives utviklingsoppgaven som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen skal utviklingsoppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig bearbeidet/forbedret - for eksempel på grunnlag av begrunnelsen for karakterfastsettingen. Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 2 praktisk utøvende eksamen i gruppe avlegges slik eksamen etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis fire ukers forberedelsestid. Studentene selv er ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen. 
- 
    VurderingsuttrykkIngen forkunnskapskrav. 
- 
    SensorordningKunnskaper Etter gjennomført emne skal studenten - ha bred kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor barnevernspedagogers arbeidsområder
- ha kunnskap om grunnleggende forskningsmetoder og forskningsetikk
- ha kjennskap til ulike kunnskapsteoretiske posisjoner som er relevante for valgt tema og problemstilling
 Ferdigheter Studenten skal kunne - utvikle praksisrelevante problemstillinger
- finne, vurdere og henvise til fagstoff og teorier slik at disse kan belyse problemstillingen på en relevant måte
- reflektere over forskningsetiske problemstillinger i bacheloroppgaven og kunne redegjøre for egen posisjon
 Generell kompetanse Studenten skal kunne - anvende sosialpedagogisk kunnskap i større skriftlige arbeider
- anvende formelle og metodiske krav som stilles til akademisk skriving
- anvende analytisk kompetanse og kritisk refleksjon
- reflektere analytisk over temaer i bacheloroppgaven og trekke inn kunnskapsteori