EPN-V2

BV3200 Barnevern i velferdsstaten – Mangfold og minoriteter Emneplan

Engelsk emnenavn
Child protection in the welfare state - Diversity and minorities
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir nyanserte perspektiver på mangfold, og forholdet mellom majoritet og minoritet og de ulike utfordringer som kan oppstå i møtet mellom barnevernet og barn, unge og familier som tilhører/blir plassert inn i ulike minoritetsgrupper. Emnet tematiserer hvordan maktstrukturer i samfunnet konstruerer forestillinger om «de andre» gjennom ulike kategoriseringer knyttet til etnisitet, kjønn, seksualitet, funksjonsnivå, alder, klasse og religion. Studentene vil få kunnskap om hvordan inklusjons- og eksklusjonsmekanismer kan utspille seg på individ-, institusjons- og samfunnsnivå, og hvordan de ulike nivåene påvirker hverandre.

Det er obligatorisk deltakelse i det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget «Samarbeid om barn og unge» (INTER1300). Tema det arbeides med er barn og unges samarbeid med profesjonsutøvere, utforskende tilnærminger til barn, unge og familiene deres og profesjonsutøveres bidrag til foreldres og barn/unges meningsdanning. Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1300: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Forkunnskapskrav

Studenten må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorstudium i barnevern.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

· har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på mangfold og likestilling, herunder sosiologiske, postkoloniale og interseksjonelle perspektiver, og kunnskap om hvordan disse kan benyttes i arbeidet med barn, unge og familier

  • har kunnskap om identitet og tilhørighet, og hvordan ulike identiteter og gruppetilhørigheter kan virke sammen i kategoriserings- og marginaliseringsprosesser
  • har kunnskap om inklusjons- og eksklusjonsmekanismer både på institusjons- og individnivå, herunder kategorisering, marginalisering, stigmatisering, segregering, diskriminering og rasisme
  • har kunnskap om ulike maktperspektiver og hvordan strukturell makt kan utspille seg i forholdet mellom majoritet og minoritet
  • har kunnskap om etniske minoriteter og flyktningers livssituasjoner og rettigheter
  • har kunnskap om urfolks livssituasjon og rettigheter, herunder samiske barns rett til eget språk og kultur
  • Har kunnskap om bruk av tolk i barnevernet

Ferdigheter:

Studenten

  • kan anvende relevante teoretiske perspektiver og kunnskap for å analysere- og utvikle en nyansert forståelse for ulike minoriteters situasjon og utfordringer i den norske velferdsstaten
  • kan reflektere over samfunnets overordnete forståelser av ulike minoritetsgrupper, og hvordan disse forståelsene kan ha innvirkning på egen praksisutøvelse i møte med barn, unge og familier
  • kan reflektere over hvordan egen oppvekst, kulturelle bakgrunn, forforståelse og verdier virker inn i møtet med ulike minoriteter, og kan påvirke vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelsen i barnevernet
  • kan reflektere over hvordan makt utspiller seg i møter mellom barnevernspedagoger og barn, unge og familier som tilhører ulike minoriteter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over egne og andres handlinger, holdninger, oplevelser og verdier knyttet til ulike minoriteter
  • kan bidra til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet, uavhengig av etnisitet, kjønn og kjønnsuttrykk, seksuell orientering, religion og livssyn, funksjonsnivå, alder og klasse

Arbeids- og undervisningsformer

This course provides a fundamental knowledge about sensing principles and examines practical measurement systems and methods for interfacing various sensors with electronic instrumentation. Theoretical information is supported by practical work, culminating in a construction and testing of a working prototype of a specific sensor system for a given application. Examples from the state-of-the-art research in sensors and measurement systems are also provided, including by guest lectures from academia and industry.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

No requirements over and above the admission requirements.

Vurdering og eksamen

After completing this course, the student has the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • a fundamental knowledge about sensing principles and practical methods for interfacing various sensors with electronic measurement systems.
  • in-depth knowledge of various noise sources in sensors and measurement systems, their characteristics and mitigation measures.
  • in-depth knowledge of important measurement principles in acoustic, optical, thermal, mechanical and electromagnetic-based sensors.
  • has general knowledge about an architecture of an instrument including front-end and back-end electronics and its connection to the rest of the instrument.
  • konwledge of how communication between the units in an instrument.
  • working knowledge of power supply requirements.
  • a understanding of legal requirements and practical aspects of electronic devices safety and instruments classification.

Skills

The student can

  • design, construct and test sensing systems with appropriate instrumentation circuits and analyse their properties (noise, dynamic range, linearity).
  • conduct practical measurements using a range of sensors in specific applications, such as biomedical, mechanical, robotic, mechatronic, environmental or research settings.
  • present the measured data in standard formats and interpret the values for specific applications.
  • apply the knowledge of how measurement uncertainty and noise impact sensor performance and accuracy.
  • assess the electronic and technical safety of the instrument system in question.

General competence

The student can

  • describe the operation of different types of sensors, and their limitations.
  • discuss and outline the structure of sensing and instrumentation system for a particular application in light of safety requirements and regulations.
  • document work in form of a technical report in a specified format,
  • present the working prototype of a sensor and measurement system and explain its principle of operation, limitations, and propose future improvements.

Hjelpemidler ved eksamen

Lectures and practical work. The students will work both individually and as part of a group of 4 students.

Vurderingsuttrykk

Active participation in the course practical group project.

Practical demonstration and oral presentation of the courses practical group project. The presentasion os set to 20. Each group member has to present.

Sensorordning

The assessment consists of two parts:

Part 1: Individual written examination in Inspera, 2 hours max (50%)

Part 2: A portfolio of the following (50%):

  • Report from the practical group project (6 pages in a given format (around 4000 words)) (approx. 30%)
  • Oral presentation of the practical group project (approx. 20%)

Both parts of the exam must be passed in order to pass the course.

Emneansvarlig

During the practical group project: All

På skriflig eksamen;

* The students report from their own practical group project.

* A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.