EPN-V2

BV3200 Barnevern i velferdsstaten – Mangfold og minoriteter Emneplan

Engelsk emnenavn
Child protection in the welfare state - Diversity and minorities
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Complexity is a term frequently used to describe relations in a society where formal and institutional boundaries decrease in importance. The complexity of the challenges we face today demands collaborative initiatives across levels of governments and administration, and across different sectors. The need for cooperation between traditional scientific disciplines is now acknowledged as a basic requirement for development of new knowledge.

It is inherent in complexity thinking that different but complementary perspectives are adopted to illuminate and analyze problems requiring solution. Graduates of the master program can work and lead independently of discipline, professional turf, sector or level of administration. The students’ varied background education and work experience shall create and sustain a culture based on respect for different perspectives, the ability to change perspective if and when required, and of looking for optimal solutions by de-focusing differences and re-focusing on compatibility.

Forkunnskapskrav

Kunnskap

Studenten

·;;;;;;;; har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen

·;;;;;;;; har kunnskap om barns oppvekst og barndom med særlig forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner

·;;;;;;;; har kunnskap om forebyggende og sosialpedagogisk arbeid for barn, unge og deres familier;som lever i utsatte livssituasjoner;

·;;;;;;;; har kunnskap om sosialpedagogikk, egen profesjon og barnevernfeltets historie og rolle i samfunnet

·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet;

·;;;;;;;; har kjennskap til entreprenørskap og innovasjon innen barnevernsfeltet;;

·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan kreative metoder inngår i barnevernspedagogens relasjonskompetanse

;

Ferdigheter

Studenten

·;;;;;;;; kan reflektere over hvordan velferdspolitikken påvirker den praktiske yrkesutøvelsen ;

·;;;;;;;; kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver;

·;;;;;;;; har forståelse for hvordan sette i gang og lede ulike aktiviteter med vekt på mestring og deltakelse

·;;;;;;;; kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre

;

Generell kompetanse

Studenten

·;;;;;;;; har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske spørsmål, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner;

·;;;;;;;; har forståelse for hvordan organiseringen og strukturene i barnevernet påvirker utøvelsen av det sosialpedagogiske arbeidet

·;;;;;;;; har innsikt i hvordan kreative metoder kan benyttes i relasjonsarbeid med barn og familier.;

·;;;;;;;; har begynnende innsikt i hvordan man kan sortere egne reaksjoner og følelser i profesjonsutøvelsen

Læringsutbytte

Teaching and learning methods include lectures, discussions, individual reports and workshop/seminars. Students read selected texts in advance for each day of class, and everyone is expected to participate in class through questions and through joining in discussion.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, øvelser, selvstudium og utviklingsarbeid gjennom samhandling. Praktisk arbeid kan bestå av utprøving av modeller og prototyper med ny teknologi innen design som 3D-print, video- og programvare for multimodal, mobil og interaktiv;kommunikasjon.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Prosjekteksamen i form av prosjektbeskrivelse for eget masterprosjekt, individuelt eller gruppe, avhengig av om masteroppgaven skal skrives individuelt eller i gruppe. Omfang: 3000 ord (+/- 20 %). Ved gruppebesvarelse gis det samlet karakter for gruppen.

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til ikke bestått har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon.

Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

Vurdering og eksamen

Gradert skala; A til F.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

All answers are assessed by one examiner.

An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Sensorordning

Emnet er en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i utvikling og produksjon av digitale presentasjoner og formidlingsressurser.

Emneansvarlig

Det anbefales å ha bestått emne ZDB Digitale bilder, DKDM1200 Digitale prestasjoner og informasjonsarkitektur og ZDKM Kommunikasjon i digitale medier.