EPN-V2

BV2600 Psykososiale perspektiver – miljøterapeutisk arbeid med barn, unge og deres familier Emneplan

Engelsk emnenavn
Psychosocial perspectives - Social-therapeutic work with children, young people and their families
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet dekker praktiske og teoretiske kunnskaper knyttet til de enkelte stadiene i vitenskapelig kommunikasjon. I kurset inngår:

  • modeller for vitenskapelig kommunikasjon
  • åpen vitenskap og åpne data
  • publiseringsmønstre i ulike vitenskapelig disipliner
  • bibliometriske metoder og mål
  • finansieringsmodeller for vitenskapelig publisering
  • open access-publisering og institusjonelle arkiv

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • kjenner strukturen i vitenskapelig kommunikasjon og publisering, på nasjonalt og internasjonalt nivå samt hvordan denne preges av disiplinære forskjeller
  • har avansert kunnskap om de politiske og praktiske sidene ved åpne data, open access og åpen vitenskap
  • har gode kunnskaper om bibliometriske metoder og mål for samlingsutvikling, kartlegging av forskningsaktivitet og forskningsevaluering

Ferdigheter

Studenten

  • kan rådgi forskere i open access-publiseringsløsninger
  • kan utrede og anbefale metadataløsninger for forskningsdata
  • kan jobbe med forvaltning av forskningsdata
  • kan utføre enkle bibliometriske analyser

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet organiseres som en ukentlig seminarserie. Studentene kan følge forelesningene både på campus og nett.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

En større selvvalgt oppgave - der tema og problemstilling skal godkjennes av faglærer - skal leveres til fastsatt frist og godkjennes av faglærer. Semesteroppgaven kan skrives individuelt - omfang skal da være på ca 15 sider, eller den kan skrives i gruppe av 2-3 studenter - omfang skal da være på ca 20 sider.

Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan gå opp til eksamen.

Vurdering og eksamen

Vurderingsform er en individuell skriftlig 3-dagers hjemmeeksamen.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.

Sensorordning

Du kan søke opptak til dette emnet utenom masterutdanningen

Opptakskrav

Samme opptakskrav som til master i bibliotek- og informasjonsvitenskap, samt gjennomsnittskarakter C fra bachelorgraden.

Emneansvarlig

Hans Wiggo Kristiansen & Kim Aila Sethre