Programplaner og emneplaner - Student
BV2500 Barnevern i velferdsstaten – juridiske og sosiologiske perspektiver på arbeid i institusjoner Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Child protection in the welfare state - Legal and sociological perspectives on work in residential care
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Emnet omhandler rettslige og sosiologiske perspektiver på arbeidet med barn og unge i ulike institusjoner. Det settes særlig fokus på menneskerettslige og sosiologiske perspektiver på makt- og tvangsbruk mot barn og unge, og på spenningen mellom omsorg og kontroll ved utøvelsen av barnevernsfaglig arbeid.;
-
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.
-
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
·;;;;;;;; har bred kunnskap om barns rettigheter på barneverninstitusjoner, og menneskerettslige begrensinger for tvangsbruk
·;;;;;;;; har bred kunnskap om sosiologiske perspektiver på makt og tvang;;
·;;;;;;;; har bred kunnskap om barnevernlovens regler om atferdsplasseringer i institusjon
·;;;;;;;; har kunnskap om den overordnete oppgave- og ansvarsfordelingen for barnevernsinstitusjoner, og oversikt over institusjonstilbudet
·;;;;;;;; har kunnskap om institusjonssosiologi og andre sosiologiske begreper relevante for arbeidet med barn/unge i institusjon
·;;;;;;;; har kunnskap om reglene for straffeforfølgelse av barn og unge
·;;;;;;;; har kunnskap om sosiologiske og kriminologiske perspektiver på barn, kriminalitet og straff
·;;;;;;;; har kunnskap om tiltak for barn og unge i institusjoner under psykisk helsevern
·;;;;;;;; har kunnskap om den faktiske og rettslige situasjonen til enslige mindreårige asylsøkere.;
·;;;;;;;; har kunnskap om reglene for tverretatlig samarbeid, kjennskap til samarbeidsrelasjoner - og utfordringer mellom ulike institusjoner
;
Ferdigheter
Studenten
·;;;;;;;; kan anvende juridisk metode for å komme frem til rettsreglene som gjelder for arbeidet i institusjoner
·;;;;;;;; kan drøfte og vurdere rettssikkerhet ved ulike tiltak i institusjoner, og klage- og tilsynsmekanismer, og anvende legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet i vurderingene av tvangstiltak i institusjoner
·;;;;;;;; kan problematisere;grensene mellom tvangsbegrepet og omsorgsbegrepet ut fra en rettslig og sosiologisk vinkel
·;;;;;;;; kan vurdere ulike tiltak rettet mot barn og unge med atferdsproblemer ut fra en rettslig og sosiologisk vinkel
·;;;;;;;; kan vurdere institusjoner og tiltak i et makt-, omsorg- og klasseperspektiv
·;;;;;;;; kan redegjøre for organisatoriske rammebetingelser for arbeidet i barneverninstitusjoner, og redegjøre for institusjonssosiologiske begreper og perspektiver, herunder stigmatiserende faktorer
;
Generell kompetanse
Studenten
·;;;;;;;; kan anvende det rettslige regelverket i ulike institusjoner
·;;;;;;;; kan anvende institusjonssosiologiske perspektiver i institusjoner og i tverrprofesjonelt samarbeid
·;;;;;;;; kan reflektere over maktforhold ved arbeidet i institusjoner
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarundervisning og egenstudier med oppgaveløsning.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- ett skriftlig arbeidskrav.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
-
Vurdering og eksamen
Muntlig eksamen.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.
-
Emneansvarlig
Cecilie Basberg Neumann
Merete;Havre