Programplaner og emneplaner - Student
BV2400 Barnevern i velferdsstaten – forebyggende arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Child protection in the welfare state - Preventive work
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler forebyggende, sosialpedagogisk og helsefremmende arbeid med barn og unge i ulike lokale miljøer. Emnet vil gi et innblikk i oppvekstmiljøets betydning for barn og unges utvikling og helse, og ta for seg risiko- og beskyttelsesfaktorer. Videre rettes det særlig fokus mot barnevernspedagogens rolle og ansvar i forebyggende arbeid på arenaer som barnehage, skole og fritidstilbud. Samarbeidet mellom barneverntjenesten og forebyggende arenaer vil stå sentralt.
I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres" INTER1200 gjennomføres. SE INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1200; https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.
Læringsutbytte
Emnet Barn, kunst og kultur er et teoretisk og praktisk emne, noe som kjennetegner både innhold, arbeidsformer og vurdering.
Emnet belyser sammenhenger mellom barns lekuttrykk og andre kunst- og kulturuttrykk. Barn, kunst og kultur speiler den mangfoldige verden barn til enhver tid er en del av. Forståelser av barndom og syn på barn en viktig del i emnet. Barn utvikler sin egen kultur gjennom møter med verden rundt hvor kultur og natur utgjør viktige bestanddeler.
Gjennom ulike tilnærminger til barnekulturbegrepet legger emnet opp til drøftinger av barnehagen som kunst- og kulturarena. Demokratisering av kunst og kultur er et viktig grunnlag for deltakelse, sameksistens og samtidig eksistens, samt for utviklingen av et barnekulturelt fortolkningsfellesskap.
Kommunikasjon er kunstens fremste formål. Emnet gir en praktisk og teoretisk kunnskap om barns språklige uttrykk, samt håndtering av og bevissthet om det kulturelle og kunstneriske mangfoldet i et medialisert samfunn.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om vitenskapelige og kunstfaglige tilnærminger til barnekulturen
- har inngående kunnskap om barns egne kulturelle uttrykk
- har avansert kunnskap om barnehagens kunst- og kulturpraksiser og hvordan disse gjenspeiler samtidens barndomsforståelser
- har inngående kunnskap om sammenhengene mellom barns lek, kunst og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere teorier, metoder og fortolkninger og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor emnet
- kan gjennomføre og dokumentere et selvstendig forsknings- eller utviklingsarbeid knyttet til estetiske lekprosesser i barnehagen og andre kulturarenaer for barn
- kan formidle en omfattende tekst, kunstproduksjon og/eller en digital produksjon om barnehagens lekemiljø og/eller barnehagen som kulturarena
- kan analysere kunst- og kulturfaglige problemstillinger med utgangspunkt i barnehagens egenart og plass i samfunnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til nytenking, pedagogisk, kunstnerisk og didaktisk utviklingsarbeid innenfor barnehagen som kulturarena
- kan analysere relevante fagspesifikke og profesjonsetiske problemstillinger knyttet til barns lek og barnehagen som kulturarena i vår samtid
- kan formidle omfattende selvstendige arbeider
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og at de aktivt prøver ut verktøy, modeller og redskaper de blir introdusert for i samlingene. Undervisningen veksler mellom forelesninger og praktisk arbeid som tar utgangspunkt i blant annet lyd, stemme, bevegelse og rom.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet gjennomføres som en skriftlig eksamen i små grupper. Oppgaveteksten gis ved starten av emnet. Eksamensgruppen skal gjennomføre et mindre prosjektarbeid med utgangspunkt i en problemstilling fra sin praksisarena. Studentene er forpliktet til å delta med likeverdige bidrag i prosjektarbeidet. Hvis det i løpet av arbeidsprosessen oppstår uenighet i gruppen på dette punktet, skal saken umiddelbart tas opp med veileder og eventuelt tas videre til emneansvarlig. Dersom kravet om likeverdig deltakelse ikke er oppfylt, kan dette regnes som «Ikke møtt» på eksamen, og studenten må vente til påfølgende studieår med å gjennomføre gruppeeksamen i emnet.
Eksamensbesvarelsen skal være på 15 sider (+/- 10%). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeoppgave. Hjemmeoppgaven skal skrives som en artikkel på 2500 ord +/- 10 %, som skal kunne publiseres i et barnehagefaglig tidsskrift. Eksamensoppgaven gis ved oppstarten av emnet og leveres i siste halvdelen av emnet.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av hjemmeoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny hjemmeoppgave.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
A - F