EPN-V2

BV2200 Barnevern i velferdsstaten – melding, undersøkelse og hjelpetiltak Emneplan

Engelsk emnenavn
Child protection in the welfare state – Notification of concern, investigation and preventive measures
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Studentene vil få kunnskap om barnevernfaglige vurderinger, problemstillinger og prosesser i meldings-, undersøkelses- og tiltaksfasen i den kommunale barneverntjenesten. Emnet vil gi en innføring i undersøkelser av barnets omsorgssituasjon, samt tilrettelegging-, iverksetting-, og oppfølging av- frivillige hjelpetiltak i samarbeid med barnet og familien. Undervisningen bygger på-, og utvider- studentenes kunnskap om omsorgssvikt. Emnet skal gi studentene kunnskap om- og ferdigheter i- å gjennomføre faglige vurderinger av barnets omsorgssituasjon.

Forkunnskapskrav

Praksisstudier: i kommunehelsetjenesten (7 uker), fortrinnsvis sykehjem veiledet av praksisveileder og kontaktlærer, samt simulering og ferdighetstrening. Forelesninger og seminarer med kontaktlærer hvor aktuelle temaer ut ifra læringsutbyttene belyses.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

· har kunnskap om sentrale barnevernsfaglige temaer, problemstillinger og prosesser i meldings- undersøkelses-, og tiltaksfasen i barnevernstjenesten

· har kjennskap til hvordan kunnskap om omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep kan anvendes i barnevernsfaglige vurderinger av barnets beste

· har kunnskap om ulike metoder og frivillige hjelpetiltak innenfor barnevernsfaglig arbeid i barnevernstjenesten

· har kjennskap til hvordan kunnskap om utviklingsstøttende omsorg og samspill kan benyttes til å vurdere barnets omsorgssituasjon

· har kunnskap om familie- og nettverksarbeid, samt tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid i barnevernstjenesten

· har kunnskap om barnets rett til medvirkning, og hvordan man kan tilrettelegge for slik medvirkning i praksis

· har kunnskap om kulturelt mangfold og innsikt i barnevernsfaglig arbeid med minoriteter i barnevernstjenesten, og herunder bruk av tolk

· har kunnskap om betydningen av tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid i barnevernstjenestens arbeid med melding, undersøkelse og hjelpetiltak

· Har kjennskap til mulighetene for innovativ tiltaksutforming i barnevernstjenesten

Ferdigheter

Studenten

· kan anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å vurdere, tilrettelegge og følge opp hensiktsmessige tiltak i barneverntjenesten

· kan anvende kunnskap om utviklingsstøttende omsorg og samspill til å vurdere barnets omsorgssituasjon

· kan anvende gjeldende lovverk, regelverk og veiledere, og herunder sikre barn og foreldres rettigheter og medvirkning

· kan anvende kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse og kultursensitivitet i møtet med barn, unge og foresatte i barneverntjenesten

· kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å samarbeide med barn, unge og familier

· har innsikt i- og kan analysere og reflektere kritisk over dokumentasjon som inngår i barneverntjenestens arbeid

· kan fortolke og analysere informasjon og observasjoner, for å gjennomføre faglige vurderinger av barnets omsorgssituasjon

· kan anvende kunnskap om omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep i barnevernfaglige vurderinger av barnets beste

· kan anvende faglig kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte i barnevernets undersøkelse- og hjelpetiltaksfase

Generell kompetanse

Studenten

· kan reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlag, metoder og maktforhold i barneverntjenestens arbeid med barn, unge og familier

· kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse

· kan bygge relasjoner, samhandle og kommunisere på en måte som fremmer trygghet, inklusjon og deltakelse

· har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier og betydningen av relasjonskompetanse i barnevernfaglig arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Kombinert vurdering.

Del 1 Vurdering i praksis.

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Del 2 Individuell prøve - praktiske ferdigheter i sykepleie (modifisert OSCE-test).

  • Praktisk prøve (modifisert OSCE-test, objective structured clinical examination) som inkluderer en MC-test (multiple choice), knyttet til grunnleggende ferdigheter i sykepleie og læringsutbyttene i emnet. Gjennomføres stasjonsbasert.

Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Både del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng. Del 1 og del 2 framkommer på vitnemålet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen.

Vurdering og eksamen

Del 1 Bestått-Ikke bestått.

Del 2 Bestått-Ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1 Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.

Del 2 Minimum fire interne og en ekstern sensor.

Sensor gir poeng etter forhåndsbestemte sjekklister med kriterier basert på læringsutbytte i emnet.

Vurderingsuttrykk

  • Gjennomført emne SYKK/SYKP1010 Sykepleiens grunnlag 1, 15 stp.

Sensorordning

SYKKPRA10 og SYKPPRA10 er fullt overlappende.

Emneansvarlig

Marianne Buen Sommerfeldt og Hilde A. Aamodt