EPN-V2

BV2100 Juss – barnevernrett Emneplan

Engelsk emnenavn
Law - Child protection law
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet omfatter barnevernlovens regler for arbeidet i barneverntjenesten og fylkesnemnd, samt reglene om domstolskontroll av fylkesnemndas vedtak. Det er et særlig fokus på grunnprinsipper og rettssikkerhetsgarantier i barnevernets arbeid, og menneskerettigheters betydning ved inngrep i familielivet. Emnet dekker både materielle og prosessuelle regler.;

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.

  • Læringsutbytte

    Kunnskaper

    Studenten

    ·;;;;;;;; har bred kunnskap om regler for arbeidet med melding, undersøkelse og hjelpetiltak;

    ·;;;;;;;; har bred kunnskap om regler for omsorgsvedtak, tilbakeføring og adopsjon etter barnevernloven;

    ·;;;;;;;; har bred kunnskap om reglene om samvær etter barnevernloven

    ·;;;;;;;; har bred kunnskap om reglene for behandling av akuttsaker, og de særlige rettssikkerhetsmessige utfordringer ved denne beslutningsformen

    ·;;;;;;;; har bred kunnskap om fylkesnemndas mandat og sammensetning og de rettssikkerhetsgarantier som skal sikre beslutningsprosessen, og reglene om domstolskontroll

    ·;;;;;;;; har kunnskap om barneverntjenestens rettslige handlingsrom i foreldretvistsaker

    ·;;;;;;;; har kunnskap om reglene om oppfølging av foreldre etter omsorgsvedtak

    ·;;;;;;;; Kunnskap om straffesystemets vern mot vold og overgrep, og samarbeidsmuligheter mellom barnevern og politi/krisesenter

    ;

    Ferdigheter

    Studenten

    ·;;;;;;;; kan anvende juridisk metode for å komme frem til rettsreglene som gjelder for arbeidet i barneverntjenesten;

    ·;;;;;;;; kan drøfte og vurdere rettssikkerhet ved ulike tiltak i barnevernet;

    ·;;;;;;;; kan anvende legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet i vurderingene av ulike tiltak

    ·;;;;;;;; kan skille mellom materielle vilkår, prosessuelle vilkår og bestemmelsenes beviskrav;

    ·;;;;;;;; kan skrive begrunnelse for vedtak, herunder skille mellom fakta og rettslige vurderinger;

    ·;;;;;;;; kan dokumentere vurderinger av barnets medvirkning og hensynet til barnets beste i beslutningsprosessen;

    ;

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten

    ·;;;;;;;; kan behandle barnevernssaker i tråd med forsvarlighetskravet, og med de krav som følger av internasjonale menneskerettigheter

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, ferdighetstrening med og uten bruk av film og andre undervisningsformer etter behov.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav/obligatorisk aktivitet:

    Arbeidskrav 1: en skriftlig individuell oppgave.

    Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

    Arbeidskrav 2: ferdighetstrening i skriving og dokumentasjon.

    For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved et samlet fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.;

    Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

    Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig individuell skoleeksamen på 5 timer.

    Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer, er tillatt å ha med seg til eksamen.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Merete Havre;

    Julia Køhler-Olsen;