Programplaner og emneplaner - Student
BV1600 Barnevern i velferdsstaten – vitenskapsteori, etikk og menneskesyn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Child protection in the welfare state – Scientific theory, ethics and view on humanity
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i sentrale begreper og teorier i etikk og vitenskapsteori. Etikkdelen handler om menneskesyn, forvaltning av makt og kunnskap samt utøvelse av faglig skjønn i barnevernets virksomhet. Vitenskapsteoridelen tematiserer kunnskapens betydning for den profesjonelle praksisutøvelsen i barnevernet. Sammenhengen mellom den profesjonelles kunnskap og faglige dannelse i møte med brukere og samarbeidspartnere står sentralt i emnet.
Forkunnskapskrav
Det er ingen krav til forkunnskaper.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
· har kunnskap om sentrale etiske teorier og begreper med relevans for barnevernets virksomhet, herunder profesjonsetikk.
· har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske posisjoner og begreper med relevans for barnevernsfaglig arbeid.
· har kunnskap om menneskesyn og verdier med relevans for etikk, vitenskapsteori eller barnevernsarbeid.
- Har kunnskap om forståelser av rettferdighet med relevans for barnevernsarbeid, herunder likeverdige tjenester, inkludering og ikke-diskriminering.
Ferdigheter
Studenten
· kan redegjøre for ulike etiske begreper og tradisjoner
· kan redegjøre for ulike vitenskapsteoretiske posisjoner
· har innsikt i, kan reflektere over og drøfte etiske problemstillinger i barnevernets ulike virksomhetsområder
· opparbeider forståelse av og innsikt i egen profesjonelle dannelse i møter med barn, unge og deres foresatte
· kan reflektere over forholdet mellom forskningskunnskap, erfaringskunnskap og kunnskap fra barn, unge og foresatte som grunnlag for utøvelse av kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse
Studenten
· har forståelse for sammenhengen mellom etikk, vitenskapsteori og profesjonell praksis i barnevernet
· har innsikt i og kan reflektere over betydningen av etikk og kunnskap i barnevernfeltet
· har innsikt i betydningen av og utfordringer med skjønnsutøvelse i profesjonelt arbeid.
Arbeids- og undervisningsformer
The bachelor´s thesis is a research and development work in the field of occupational therapy and occupational science. Philosophy of science and research methodology knowledge and skills are recurrent topics in the bachelor´s thesis work.
The course consists of the following subject areas from the national curriculum, specified below as the number of credits:
- Ideas, theory and experience (3 ECTS)
- Philosophy of science and research methodology (3 ECTS)
- Research and development in occupational therapy (6 ECTS)
- Health-promoting and preventive work (1 ECTS)
- Rehabilitative work (1 ECTS)
- Ethics (1 ECTS)
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Passed the second year of the programme.
Vurdering og eksamen
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student has
- knowledge about philosophy of science, research ethics and research methodology
- has broad knowledge of new research relating to the occupational therapy topic of the thesis
Skills
The student is capable of
- preparing a research question and project outline
- preparing an abstract and bachelor's thesis based on traditions in research dissemination
- applying a relevant scientific method and conducting data compilation and analysis
- obtaining, applying and discussing relevant research articles and other specialist literature from national and international R&D work in the chosen topic
- discussing, evaluating and reflecting on results and what has influenced the results' reliability and validity
Competence
The student is capable of
- planning and carrying out relevant projects with complex tasks that take place over time and contribute to the development of new knowledge in collaboration with others
- critically reflecting on research ethics issues and guidelines
- communicating in written form, discussing and presenting the results of his/her own project
Hjelpemidler ved eksamen
The bachelor's thesis is an independent academic work that is written in pairs of students. It can be an independent work or be included as a delimited, but independent part of an ongoing research project linked to internal or external environments. The students are assigned supervisors who guide the groups throughout the process. Two different types of supervision are provided: one where student groups work together and one ordinary group supervision. Up to 5 hours of supervision is available per group.
Vurderingsuttrykk
A minimum attendance of 80% is required in the introduction to the course, supervision and seminars.
Sensorordning
Students must meet the compulsory attendance requirements in order to sit the exam.
Exam content: Learning outcomes
Exam form: A written assignment of up to 7,000 words. The assignments are written in groups of two students.
Time: Sixth semester