EPN-V2

BV1600 Barnevern i velferdsstaten – vitenskapsteori, etikk og menneskesyn Emneplan

Engelsk emnenavn
Child protection in the welfare state – Scientific theory, ethics and view on humanity
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet gir en innføring i sentrale begreper og teorier i etikk og vitenskapsteori. Etikkdelen handler om menneskesyn, forvaltning av makt og kunnskap samt utøvelse av faglig skjønn i barnevernets virksomhet. Vitenskapsteoridelen tematiserer kunnskapens betydning for den profesjonelle praksisutøvelsen i barnevernet. Sammenhengen mellom den profesjonelles kunnskap og faglige dannelse i møte med brukere og samarbeidspartnere står sentralt i emnet.

  • Forkunnskapskrav

    Det er ingen krav til forkunnskaper.

  • Læringsutbytte

    Kunnskaper

    Studenten

    · har kunnskap om sentrale etiske teorier og begreper med relevans for barnevernets virksomhet, herunder profesjonsetikk.

    · har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske posisjoner og begreper med relevans for barnevernsfaglig arbeid.

    · har kunnskap om menneskesyn og verdier med relevans for etikk, vitenskapsteori eller barnevernsarbeid.

    • Har kunnskap om forståelser av rettferdighet med relevans for barnevernsarbeid, herunder likeverdige tjenester, inkludering og ikke-diskriminering.

    Ferdigheter

    Studenten

    · kan redegjøre for ulike etiske begreper og tradisjoner

    · kan redegjøre for ulike vitenskapsteoretiske posisjoner

    · har innsikt i, kan reflektere over og drøfte etiske problemstillinger i barnevernets ulike virksomhetsområder

    · opparbeider forståelse av og innsikt i egen profesjonelle dannelse i møter med barn, unge og deres foresatte

    · kan reflektere over forholdet mellom forskningskunnskap, erfaringskunnskap og kunnskap fra barn, unge og foresatte som grunnlag for utøvelse av kunnskapsbasert praksis

    Generell kompetanse

    Studenten

    · har forståelse for sammenhengen mellom etikk, vitenskapsteori og profesjonell praksis i barnevernet

    · har innsikt i og kan reflektere over betydningen av etikk og kunnskap i barnevernfeltet

    · har innsikt i betydningen av og utfordringer med skjønnsutøvelse i profesjonelt arbeid.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell, skriftlig hjemmeeksamen, 7 dager. Besvarelsen skal være på 8-10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

    Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene