Programplaner og emneplaner - Student
BV1600 Barnevern i velferdsstaten – vitenskapsteori, etikk og menneskesyn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Child protection in the welfare state – Scientific theory, ethics and view on humanity
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i sentrale begreper og teorier i etikk og vitenskapsteori. Etikkdelen handler om menneskesyn, forvaltning av makt og kunnskap samt utøvelse av faglig skjønn i barnevernets virksomhet.;;Vitenskapsteoridelen tematiserer kunnskapens betydning for den profesjonelle praksisutøvelsen i barnevernet. Sammenhengen mellom den profesjonelles kunnskap og faglige dannelse i møte med brukere og samarbeidspartnere står sentralt i emnet.;;
Forkunnskapskrav
Det er ingen krav til forkunnskaper.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
·;;;;;;;; har kunnskap om grunnleggende etiske begreper
·;;;;;;;; har kunnskap om sentrale etiske tradisjoner
·;;;;;;;; har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske posisjoner og begreper med relevans for egen fagetisk virksomhet i arbeid med barn, unge og deres foresatte;
·;;;;;;;; har bred kunnskap om humanistiske verdier og menneskesyn, herunder inkludering, ikke-diskriminering og forvaltning av makt i barnevernet;
;
Ferdigheter
Studenten
·;;;;;;;; kan redegjøre for ulike etiske begreper og tradisjoner
·;;;;;;;; kan redegjøre for ulike vitenskapsteoretiske posisjoner;
·;;;;;;;; har innsikt i, kan reflektere over og drøfte etiske problemstillinger i barnevernets ulike virksomhetsområder;
·;;;;;;;; opparbeider forståelse av og innsikt i egen profesjonelle dannelse i møter med barn, unge og deres foresatte
·;;;;;;;; kan reflektere over forholdet mellom forskningskunnskap, erfaringskunnskap og kunnskap fra barn, unge og foresatte som grunnlag for utøvelse av kunnskapsbasert praksis
;
Generell kompetanse
Studenten
·;;;;;;;; har forståelse for sammenhengen mellom etikk, vitenskapsteori og profesjonell praksis i barnevernet;
·;;;;;;;; har innsikt i og kan reflektere over betydningen av etikk og kunnskap i barnevernfeltet
·;;;;;;;; har innsikt i nødvendigheten av å utvise dømmekraft og skjønn i fagetisk virksomhet i møter med barn, unge og deres foresatte;
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- ett skriftlig individuelt arbeidskrav.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Muntlig individuell eksamen.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
A micro course offered at Makerspace for students of all areas interested in developing fundamental practical understanding of programming.
;
Programming is the art of telling the machine what to do. It involves learning how to use new tools, new languages, but above all, a new way of thinking. And now, more than ever, the digital world makes learning how to create software one of the basic skills that every profession should be familiar with. Traditionally, programming has been taught in an over-complicated manner, which prevents non-tech-oriented people to learn and gain interest in programming.
In this course you are going to make your first step towards becoming a programmer. You are going to learn about the steps, tools and processes necessary to create software. You are going to learn the basics of not one but three programming languages and develop a software to automate one task. By the end of this course, you will have the necessary knowledge to develop code.
Vurderingsuttrykk
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence.
;
Knowledge
Upon successful completion of this course the student has:
- Basic understaning of the operantion and capabilities of computers
- Basic knowledge about the software creation process, programming languages, and how to use them to develop program.;
- Fundamental understanding of good programming practices such as clean coding, pair programming and version control 2
;
Skills
Upon successful completion of this course the student has the ability to:
- Read code in python and understand its basic function
- Develop simple procedural software.
- Use the most basic operations in version control • Write code using pair programming methodology
;
General competence
Upon successful completion of this course the student can apply:
- Simple code to solve simple problems
- The knowledge acquired to support further self-learning
Sensorordning
Teaching and guidance will be provided in approaching basic concepts in computer programming.
A large degree of active participation during the lectures is expected. The study uses teaching methods such as lectures, videos, supervision and group discussions. The purpose is to develop the student's basic knowledge, way of thinking, and practical skills to be able to understand and solve a simple programming problem.
The program includes about 60 working hours for the student. Of these, approximately 12.5 hours are teaching and tutoring with teachers at the gathering. The other hours will be work individually and possibly in groups.