Programplaner og emneplaner - Student
BV1600 Barnevern i velferdsstaten – vitenskapsteori, etikk og menneskesyn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Child protection in the welfare state – Scientific theory, ethics and view on humanity
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Emnet gir en innføring i sentrale begreper og teorier i etikk og vitenskapsteori. Etikkdelen handler om menneskesyn, forvaltning av makt og kunnskap samt utøvelse av faglig skjønn i barnevernets virksomhet. Vitenskapsteoridelen tematiserer kunnskapens betydning for den profesjonelle praksisutøvelsen i barnevernet. Sammenhengen mellom den profesjonelles kunnskap og faglige dannelse i møte med brukere og samarbeidspartnere står sentralt i emnet.
-
Forkunnskapskrav
Det er ingen krav til forkunnskaper.
-
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
· har kunnskap om grunnleggende etiske begreper
· har kunnskap om sentrale etiske tradisjoner
· har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske posisjoner og begreper med relevans for egen fagetisk virksomhet i arbeid med barn, unge og deres foresatte
· har bred kunnskap om humanistiske verdier og menneskesyn, herunder inkludering, ikke-diskriminering og forvaltning av makt i barnevernet
Ferdigheter
Studenten
· kan redegjøre for ulike etiske begreper og tradisjoner
· kan redegjøre for ulike vitenskapsteoretiske posisjoner
· har innsikt i, kan reflektere over og drøfte etiske problemstillinger i barnevernets ulike virksomhetsområder
· opparbeider forståelse av og innsikt i egen profesjonelle dannelse i møter med barn, unge og deres foresatte
· kan reflektere over forholdet mellom forskningskunnskap, erfaringskunnskap og kunnskap fra barn, unge og foresatte som grunnlag for utøvelse av kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse
Studenten
· har forståelse for sammenhengen mellom etikk, vitenskapsteori og profesjonell praksis i barnevernet
· har innsikt i og kan reflektere over betydningen av etikk og kunnskap i barnevernfeltet
· har innsikt i nødvendigheten av å utvise dømmekraft og skjønn i fagetisk virksomhet i møter med barn, unge og deres foresatte
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er et skriftlig individuelt arbeidskrav i dette emnet.
Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
-
Vurdering og eksamen
Muntlig individuell eksamen.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer, er tillatt å ha med seg til eksamen.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.