EPN-V2

BV1500 Praksisstudier – observasjon og samhandling Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional practice - Observation and interaction
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Students must have been admitted to the Master’s Programme in Health and Technology.

  • Forkunnskapskrav

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • forståelse for hva digital kompetanse innebærer for skole og læring
    • inngående kunnskap om didaktisk bruk av digitale verktøy i skolen
    • kunnskap om teorier om arbeids- og læringsformer ved bruk av digitale verktøy og ressurser
    • kunnskap om digital dømmekraft, som personvern, opphavsrett, kildekritikk og nettvett i skolen
    • kunnskap om etiske og kulturelle problemstillinger relatert til digitale omgivelser

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • bruke digitale verktøy i eget administrativt arbeid
    • planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med digitale verktøy
    • utvikle og bruke forskjellige arbeidsmåter med digitale verktøy som fremmer elevers læring
    • ta i bruk digitale verktøy for tilpasset opplæring
    • være rollemodell ved bruk av digitale verktøy

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan ta ansvar for egen læring, gjennom å ta seg fram der lærestoff ikke er ferdig tilrettelagt
    • kan bruke digitale verktøy som grunnleggende ferdighet og i samspill med andre grunnleggende ferdigheter
    • har reflekterte holdninger til pedagogisk bruk av digitale verktøy og ressurser
    • har reflekterte holdninger til teknologiens betydning for etiske problemstillinger i skole og samfunn
    • kjenner til de metode- og rolleendringene som bruk av teknologi medfører i skole og opplæring
  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om egen profesjon og tverrfaglig samarbeid mellom etater som har ansvar for barn og unges oppvekst, med vekt på barnehage, skole og barnevern
    • har kunnskap om hvordan barn og unge kan inkluderes på ulike oppvekstarenaer
    • har innsikt i hvordan oppdatere egen kunnskap med relevans for praksisstedets virksomhet
    • kjenner til risiko for uønskede hendelser i barnevernsfaglig arbeid
    • har kunnskap om de yrkesetiske retningslinjer for barnevernspedagoger
    • har kunnskap om urfolk, etniske minoriteter og flyktningers livssituasjoner og rettigheter

    Ferdighet

    Studenten

    • kan anvende bestemmelser om taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett på den arena studenten har praksis
    • kan benytte veiledning til å reflektere over erfaringer og kunnskap og gjøre seg nytte av denne veiledningen i sin videre praksis
    • kan foreta faglige observasjoner og vurderinger av barn, unge og deres familier for å ivareta barnets beste, og har innblikk i skillet mellom observasjon og vurdering
    • kan reflektere over hvordan kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid er relevant på arenaer der barn og unge oppholder seg
    • kan reflektere kritisk over maktforhold og profesjonalitet i egen yrkesrolle og praksisutøvelse og justere sin væremåte og tilnærming gjennom veiledning
    • kan anvende relevante digitale verktøy på en sikker og trygg måte
    • kan identifisere etiske problemstillinger og reflektere kritisk over egne holdninger og verdier
    • kan anvende kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte med utgangspunkt i eget praksissted

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i betydningen av å kjenne seg selv, og sine egne holdninger og verdier, for å kunne utvikle gode relasjoner i møter med barn og unge og deres familier
    • har kompetanse i å skille mellom observasjon og vurdering
    • har kjennskap til hvordan man kan planlegge, gjennomføre, vurdere og evaluere barnevernsfaglig arbeid på en etisk og faglig forsvarlig måte
    • kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer i møter med barn og familier under veiledet opplæring
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter fire godkjente arbeidskrav:

    En innleveringsoppgave for hver modul:

    • Modul 1 - skriftlig oppgave (1500-2000 ord) og diskusjonsinnlegg (50-200 ord). Fagartikkel og diskusjonsinnlegg om digital kompetanse og læring.
    • Modul 2 - undervisningsopplegg og notat med begrunnelse og refleksjon over bruk av digitale verktøy (1500-2000 ord). Sammensatte tekster skal inngå i undervisningsopplegget.
    • Modul 3 - undervisningsopplegg med instruksjonsvideo (2-4 minutter) og notat med begrunnelse og refleksjon (1500-2000 ord) om koding og/eller digital tallbehandling.
    • Modul 4 - undervisningsopplegg, med vurdering av digital læringsressurs og notat med begrunnelse og refleksjon over bruk av digitale verktøy (1500-2000 ord).

    Studenter som har gjennomført arbeider som tilsvarer arbeidskravene i tidligere lærerutdanning har anledning til å søke om fritak fra de aktuelle arbeidskravene, jf. lov om universiteter og høgskoler § 3-5 (2).

    Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er) som oppgis ved studiestart. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

    Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Dette gjelder også studenter som kan dokumentere sykdom ved fristens utløp. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, og som ikke kan dokumentere sykdom, får ingen nye forsøk.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er en individuell, skriftlig praksisoppgave på 8-9 sider. Oppgaven gis ved oppstart av praksis og leveres til fastsatt frist ved avslutning av praksis. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

    Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

    Kandidater som ikke består praksisoppgaven kan levere omarbeidet versjon til ny eksamen en gang. Kandidater som stryker to ganger må levere en ny oppgave.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Muntlig eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.

  • Vurderingsuttrykk

    Målgruppe

    Emnet Digital kompetanse for lærere er et skolerelevant fag som først og fremst tilbys lærerstudenter eller lærere i barnehage eller skole.

    Opptakskrav

    Generell studiekompetanse/realkompetanse.

  • Sensorordning

    Digital kompetanse for lærere er orientert rundt tre hovedområder som er fordelt på fire moduler:

    Digital kompetanse og læring: Hovedområdet omfatter læringsteori og læreplaner, arbeids- og læringsformer, digitale verktøy og lærerrollen samt vurdering og utprøving av digitale læringsressurser. I tillegg omfatter dette hovedområdet utarbeidelse av undervisningsopplegg der digitale verktøy er integrert. Det blir lagt vekt på aktuelle læreplaner i skolen og refleksjoner rundt bruk av digitale verktøy i henhold til disse.

    Bruk av digitale verktøy: Hovedområdet omfatter bruk av programmer for tekst-, tall-, lyd- og bildebehandling, video, presentasjoner, koding og søk, navigasjon og publisering på Internett. Det blir lagt vekt på praktisk utforsking av skolerelevant programvare. Studentene skal kunne bruke programvare som støtte i eget arbeid samt undervise og veilede elever i slik bruk.

    IKT i skole og samfunn: Hovedområdet omfatter sider ved bruk av digitale verktøy og ressurser i samfunn og arbeidsliv som er relevante for lærernes arbeidsoppgaver i skole, barnehage og opplæring. Det omfatter teknologihistorie og digital dømmekraft med personvern, opphavsrett, kildekritikk, etiske og kulturelle problemstillinger, inkludert digital mobbing.

    Disse hovedområdene fordeles over følgende fire moduler der modul 1 er teoretisk orientert, de tre andre mer praktisk.

    1. Digital kompetanse i undervisning og læring
    2. Sammensatte tekster
    3. Koding og digital tallbehandling
    4. Sosiale medier og digitale læringsressurser