Programplaner og emneplaner - Student
BV1500 Praksisstudier – observasjon og samhandling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional practice - Observation and interaction
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Students must have been admitted to the Master’s Programme in Health and Technology.
-
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- forståelse for hva digital kompetanse innebærer for skole og læring
- inngående kunnskap om didaktisk bruk av digitale verktøy i skolen
- kunnskap om teorier om arbeids- og læringsformer ved bruk av digitale verktøy og ressurser
- kunnskap om digital dømmekraft, som personvern, opphavsrett, kildekritikk og nettvett i skolen
- kunnskap om etiske og kulturelle problemstillinger relatert til digitale omgivelser
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke digitale verktøy i eget administrativt arbeid
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med digitale verktøy
- utvikle og bruke forskjellige arbeidsmåter med digitale verktøy som fremmer elevers læring
- ta i bruk digitale verktøy for tilpasset opplæring
- være rollemodell ved bruk av digitale verktøy
Generell kompetanse
Studenten
- kan ta ansvar for egen læring, gjennom å ta seg fram der lærestoff ikke er ferdig tilrettelagt
- kan bruke digitale verktøy som grunnleggende ferdighet og i samspill med andre grunnleggende ferdigheter
- har reflekterte holdninger til pedagogisk bruk av digitale verktøy og ressurser
- har reflekterte holdninger til teknologiens betydning for etiske problemstillinger i skole og samfunn
- kjenner til de metode- og rolleendringene som bruk av teknologi medfører i skole og opplæring
-
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om egen profesjon og tverrfaglig samarbeid mellom etater som har ansvar for barn og unges oppvekst, med vekt på barnehage, skole og barnevern
- har kunnskap om hvordan barn og unge kan inkluderes på ulike oppvekstarenaer
- har innsikt i hvordan oppdatere egen kunnskap med relevans for praksisstedets virksomhet
- kjenner til risiko for uønskede hendelser i barnevernsfaglig arbeid
- har kunnskap om de yrkesetiske retningslinjer for barnevernspedagoger
- har kunnskap om urfolk, etniske minoriteter og flyktningers livssituasjoner og rettigheter
Ferdighet
Studenten
- kan anvende bestemmelser om taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett på den arena studenten har praksis
- kan benytte veiledning til å reflektere over erfaringer og kunnskap og gjøre seg nytte av denne veiledningen i sin videre praksis
- kan foreta faglige observasjoner og vurderinger av barn, unge og deres familier for å ivareta barnets beste, og har innblikk i skillet mellom observasjon og vurdering
- kan reflektere over hvordan kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid er relevant på arenaer der barn og unge oppholder seg
- kan reflektere kritisk over maktforhold og profesjonalitet i egen yrkesrolle og praksisutøvelse og justere sin væremåte og tilnærming gjennom veiledning
- kan anvende relevante digitale verktøy på en sikker og trygg måte
- kan identifisere etiske problemstillinger og reflektere kritisk over egne holdninger og verdier
- kan anvende kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte med utgangspunkt i eget praksissted
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i betydningen av å kjenne seg selv, og sine egne holdninger og verdier, for å kunne utvikle gode relasjoner i møter med barn og unge og deres familier
- har kompetanse i å skille mellom observasjon og vurdering
- har kjennskap til hvordan man kan planlegge, gjennomføre, vurdere og evaluere barnevernsfaglig arbeid på en etisk og faglig forsvarlig måte
- kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer i møter med barn og familier under veiledet opplæring
-
Arbeids- og undervisningsformer
Retten til å avlegge eksamen forutsetter fire godkjente arbeidskrav:
En innleveringsoppgave for hver modul:
- Modul 1 - skriftlig oppgave (1500-2000 ord) og diskusjonsinnlegg (50-200 ord). Fagartikkel og diskusjonsinnlegg om digital kompetanse og læring.
- Modul 2 - undervisningsopplegg og notat med begrunnelse og refleksjon over bruk av digitale verktøy (1500-2000 ord). Sammensatte tekster skal inngå i undervisningsopplegget.
- Modul 3 - undervisningsopplegg med instruksjonsvideo (2-4 minutter) og notat med begrunnelse og refleksjon (1500-2000 ord) om koding og/eller digital tallbehandling.
- Modul 4 - undervisningsopplegg, med vurdering av digital læringsressurs og notat med begrunnelse og refleksjon over bruk av digitale verktøy (1500-2000 ord).
Studenter som har gjennomført arbeider som tilsvarer arbeidskravene i tidligere lærerutdanning har anledning til å søke om fritak fra de aktuelle arbeidskravene, jf. lov om universiteter og høgskoler § 3-5 (2).
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er) som oppgis ved studiestart. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Dette gjelder også studenter som kan dokumentere sykdom ved fristens utløp. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, og som ikke kan dokumentere sykdom, får ingen nye forsøk.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen hjelpemidler tillatt.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell, skriftlig praksisoppgave på 8-9 sider. Oppgaven gis ved oppstart av praksis og leveres til fastsatt frist ved avslutning av praksis. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Kandidater som ikke består praksisoppgaven kan levere omarbeidet versjon til ny eksamen en gang. Kandidater som stryker to ganger må levere en ny oppgave.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Muntlig eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.
-
Vurderingsuttrykk
Målgruppe
Emnet Digital kompetanse for lærere er et skolerelevant fag som først og fremst tilbys lærerstudenter eller lærere i barnehage eller skole.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse/realkompetanse.
-
Sensorordning
Digital kompetanse for lærere er orientert rundt tre hovedområder som er fordelt på fire moduler:
Digital kompetanse og læring: Hovedområdet omfatter læringsteori og læreplaner, arbeids- og læringsformer, digitale verktøy og lærerrollen samt vurdering og utprøving av digitale læringsressurser. I tillegg omfatter dette hovedområdet utarbeidelse av undervisningsopplegg der digitale verktøy er integrert. Det blir lagt vekt på aktuelle læreplaner i skolen og refleksjoner rundt bruk av digitale verktøy i henhold til disse.
Bruk av digitale verktøy: Hovedområdet omfatter bruk av programmer for tekst-, tall-, lyd- og bildebehandling, video, presentasjoner, koding og søk, navigasjon og publisering på Internett. Det blir lagt vekt på praktisk utforsking av skolerelevant programvare. Studentene skal kunne bruke programvare som støtte i eget arbeid samt undervise og veilede elever i slik bruk.
IKT i skole og samfunn: Hovedområdet omfatter sider ved bruk av digitale verktøy og ressurser i samfunn og arbeidsliv som er relevante for lærernes arbeidsoppgaver i skole, barnehage og opplæring. Det omfatter teknologihistorie og digital dømmekraft med personvern, opphavsrett, kildekritikk, etiske og kulturelle problemstillinger, inkludert digital mobbing.
Disse hovedområdene fordeles over følgende fire moduler der modul 1 er teoretisk orientert, de tre andre mer praktisk.
- Digital kompetanse i undervisning og læring
- Sammensatte tekster
- Koding og digital tallbehandling
- Sosiale medier og digitale læringsressurser