EPN-V2

BV1500 Praksisstudier – observasjon og samhandling Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional practice - Observation and interaction
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Forkunnskapskrav

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

·;;;;;;;; har kunnskap om egen profesjon og tverrfaglig samarbeid mellom etater som har ansvar for barn og unges oppvekst, med vekt på barnehage, skole og barnevern;;;

·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan barn og unge kan inkluderes på ulike oppvekstarenaer

·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan praksisstudiet har en integrerende funksjon i studiet, om læringsprosesser og veiledet praksis i egen profesjon

·;;;;;;;; har innsikt i hvordan oppdatere egen kunnskap med relevans for praksisstedets virksomhet;

·;;;;;;;; har kunnskap om de yrkesetiske retningslinjer for barnevernspedagoger;;

;

Ferdighet

Studenten;;

·;;;;;;;; kan anvende bestemmelser om taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett på den arena studenten har praksis;

·; ; ; ; ;kan anvende kunnskap om urfolk, etniske minioriteteter og flyktningers livssituasjoner;

·;;;;;;;; kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse

·;;;;;;;; kan foreta faglige observasjoner og vurderinger av barn, unge og deres familier for å ivareta barnets beste, og har innblikk i skillet mellom observasjon og vurdering

·;;;;;;;; kan reflektere over hvordan kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid er relevant på arenaer der barn og unge oppholder seg

·;;;;;;;; kan reflektere kritisk over maktforhold og profesjonalitet i egen yrkesrolle og praksisutøvelse og justere sin væremåte og tilnærming gjennom veiledning;

·;;;;;;;; kan anvende kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltagelse og medvirkning på praksisstedet;

·;;;;;;;; kan bruke kunnskap om relasjoner og kommunikasjon i møter med barn, unge og samarbeidspartnere på praksisstedet;

·; ; ; ; ;kan anvende relevante digitale verktøy på en sikker og trygg måte

·;;;;;;;; kan identifisere etiske problemstillinger og reflektere kritisk over egne holdninger og verdier

·; ; ; ; ;kan anvende kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte med utgangspunkt i eget praksissted

·;;;;;;;; kan oppøve evnen til å samtale med barn om tema omsorgssvikt, vold og overgrep

;

;

Generell kompetanse

Studenten

·;;;;;;;; har innsikt i betydningen av å kjenne seg selv, og sine egne holdninger og verdier, for å kunne utvikle gode relasjoner i møter med barn og unge og deres familier;

·;;;;;;;; har kompetanse i å skille mellom observasjon og vurdering;

·;;;;;;;; har kjennskap til hvordan man kan planlegge, gjennomføre, vurdere og evaluere barnevernsfaglig arbeid på en etisk og faglig forsvarlig måte;

·;;;;;;;; kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer i møter med barn og familier under veiledet opplæring

Innhold

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskap om den simultane tolkeprosessen
  • har god kontrastiv kunnskap om forholdet mellom norsk og tolkespråket
  • har god kunnskap om tekst og diskurs og ulike modaliteter som analytiske verktøy for simultantolking

Ferdigheter

Studenten

  • kan registrere egne feil og svakheter, slik at hun/han kan arbeide videre med å utvikle den simultane tolkemetoden på egen hånd
  • kan analysere tekster og diskurser
  • kan samarbeide med andre tolker
  • kan anvende strategier for å tolke simultant mellom norsk og tolkespråket

Generell kompetanse

Studenten

  • mestrer simultan tolking mellom norsk og tolkespråket
  • mestrer ulike modaliteter i simultan tolking mellom norsk og tolkespråket
  • har god kompetanse knyttet til simultantolking som tolkefaglig disiplin
  • kan nytte faglig kunnskap til kritisk og konstruktiv refleksjon

Arbeids- og undervisningsformer

Det arrangeres et førpraksisseminar og et bearbeidende praksisseminar hvor arbeidskravet om digitale praksisfortellinger gjennomføres. Samlingene har en veksling mellom forelesninger og arbeid i grupper.

Studentene får tildelt en veileder på praksisstedet som fortrinnsvis er barnevernspedagog, og det skal gis minst en veiledningstime pr uke. På skole, barnehage og fritidssektor kan andre profesjoner godkjennes. På praksissteder hvor det er flere studenter kan det gis gruppeveiledning og det kompensere for noe av den individuelle veiledningen.

Studenter med praksis i universitetets praksisområde får ett praksisbesøk av en kontaktlærer fra universitetet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er 4 arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter i dette emnet.

1. Deltagelse undervisning i førpraksisseminar

80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

2. Praksis. Praksisveileder anbefaler praksis godkjent eller ikke godkjent.;Endelig godkjenning gis av utdanningen. Se praksisreglement.

3. Deltagelse på undervisning i digitale praksisfortellinger

80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

4. Innlevering og presentering av en digital fortelling på ca. 300 ord og med ca. 3 minutter lengde

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

All obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell, skriftlig praksisoppgave på 8-9 sider. Oppgaven gis ved oppstart av praksis og leveres til fastsatt frist ved avslutning av praksis. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Kandidater som ikke består praksisoppgaven kan levere omarbeidet versjon til ny eksamen en gang. Kandidater som stryker to ganger må levere en ny oppgave.;

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Godkjent av studieutvalget ved fakultet LUI 12. september 2014 og etablert av fakultetsstyret 23. oktober 2014. Revidert av studieutvalget 5. mars 2015. Redaksjonelle endringer foretatt 4. juli 2016.

Pensum oppdatert 4. juli 2016. Redaksjonelle endringer lagt inn 6. juli 2017. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 19. desember 2019. Gjeldende fra vårsemesteret 2019.

Emnet Simultantolking gir en videre praktisk-teoretisk innføring i tolkefaget. Simultantolking er den form for tolking hvor tolken gjengir ytringene samtidig (simultant) med at taleren snakker. Det er en tolkemetode som blant annet benyttes mye i rettssalen. Emnet er nett- og samlingsbasert, og det tilbys som deltidsstudium over ett semester.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.