EPN-V2

BV1400 Psykososiale perspektiver – omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep Emneplan

Engelsk emnenavn
Psychosocial perspectives – Child neglect, violence and sexual abuse
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i tema knyttet til barn og unge i utsatte livssituasjoner. Ulike betydninger av omsorgssvikt, vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep er sentralt. Studentene får kunnskap om konsekvenser vold og seksuelle overgrep kan ha for barnets utvikling. Emnet gir også kunnskap om hvordan denne tematikken kan håndteres av fagpersoner i barnevernsfeltet.

I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Den samme ungen- ulike arenaer" (INTER1100) gjennomføres. Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1100: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

· har forståelse og kunnskap fra praksisfelt og forskning om ulike former for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep mot barn

· har kunnskap om psykologiske konsekvenser av å være utsatt for omsorgssvikt, vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep som barn

· har kunnskap om risiko- og beskyttelsesfaktorer knyttet til omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep

· har kunnskap om hvordan barnevernspedagogen kan bidra til å avdekke og hjelpe barn som har opplevd vold og seksuelle overgrep

· har kunnskap om hvordan omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep kan forstås i lys av ulike teoretiske perspektiver og fagdisipliner

Ferdigheter

Studenten

· kan henvise til kunnskap om omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep i arbeid med barnevernsfaglige problemstillinger

· kan reflektere over sammenhenger mellom omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep og kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder

Generell kompetansen

Studenten

· har innsikt i relevante problemstillinger knyttet til omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep

· kan utveksle synspunkter om hvorfor og på hvilke måter omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep har relevans for barnevernets praksis

· kan reflektere over egen væremåte i møte med andre

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er ingen arbeidskrav i dette emnet

Vurdering og eksamen

Students taking the course must have a thorough knowledge of advanced calculus, including ordinary and partial differential equations. The student should also be familiar with linear algebra and Fourier and Laplace transform theory. In terms of programming, the candidate should have some experience in implementing numerical methods, including schemes for solving partial differential equations.

The candidate should also have a certain knowledge of mathematical analysis, modern physics or physiology – depending on specialization.

The course will be offered once a year, provided 3 or more students sign up for the course. If less than 3 students sign up for a course, the course will be cancelled for that year.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

None.

Sensorordning

Emnet bygger på de kliniske arbeidsprosessene som inngår i ORI1000 og er det første av fire emner i ortopediteknikk. Kunnskap fra emnene anatomi og biomekanikk anvendes. Fokus er på brukere som er amputert på underekstremitet, spesielt transtibialt (legg) eller transfemoralt (lår) nivå. Disse to nivåene utgjør en stor del av ortopediingeniørers arbeid innen proteseteknikk.

Ortopediingeniører møter pasienter i alle aldersgrupper og livssituasjoner. Ortopediingeniører må derfor ha gode kommunikasjonsferdigheter og grunnleggende kompetanse i å observere og samtale med barn og unge, for å forstå deres liv og hvordan arbeid med barn kan foregå i tverrprofesjonelt person- og familiesentrert arbeid. Temaet tydeliggjøres i det tverrfaglige undervisningsopplegget, INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer», 1,5 stp.