EPN-V2

BV1300 Juss – juridisk metode, rettskildelære og forvaltningsrett Emneplan

Engelsk emnenavn
Law - legal methods, sources of law and administrative law
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Se programplanen.

Forkunnskapskrav

Tall og algebra

  • Barns utvikling av tallforståelse, teorier om kognitiv utvikling og læring
  • Ulike tallbegreper, inkludert naturlige tall, hele tall, rasjonale tall og reelle tall, additiv og multiplikativ gruppering, posisjons- og grunntallsprinsippet, hoderegning og overslagsregning
  • Arbeid med likninger, herunder annengradslikninger og lineære likningssystemer
  • Likninger som løsningsmetode i praktisk regning
  • Ulike representasjoner av funksjoner og variabelbegrepet

Geometri, statistikk og sannsynlighet

  • Geometriske begreper og grunnleggende geometriske figurer i plan og rom
  • Arbeid med grunnleggende geometriske setninger, herunder Pytagoras’ setning
  • Geometriske konstruksjoner som er aktuelle i grunnskolen og prinsippene bak disse, de klassiske geometriske stedene og deres egenskaper
  • Formlikhet og kongruens, sammenhengen med modeller, kart, arbeidstegninger, mønstre, tesselering og symmetri
  • Statistiske undersøkelser og grafiske framstillinger av datamaterialer
  • Sannsynlighetsbegrepet, sannsynlighetsregning og enkel kombinatorikk

Emneoversikt, faglig innhold

Algebra, funksjoner, geometri og statistikk/sannsynlighet.

  • Samling 1: Algebra/ funksjoner
  • Samling 2: Geometri
  • Samling 3: Statistikk/ sannsynlighet

Læringsutbytte

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge.

Arbeids- og undervisningsformer

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Arbeidskravet består av 2-3 flervalgstester som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Omfanget vil være omkring 20-40 spørsmål.

Hensikten med flervalgstestene er å sikre progresjon og lærdom i emnet. Faglærer vil opplyse om detaljene rundt dette ved semesterstart

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til forbedre den én gang innen angitt frist.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen i emnet er en skriftlig skoleeksamen på 3 timer.

Vurdering og eksamen

Det er ingen arbeidskrav i emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

Individuell prosjekteksamen, i form av selvvalgt tema som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %).

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Sensorordning

Barnevernet skal bidra til at barn og unge har trygge oppvekstsvilkår og at de får nødvendig hjelp dersom de har behov for dette. I dette emnet er søkelyset på tiltak i barnevernet. For eksempel vil sammenhengen mellom problemforståelse og valg av tiltak bli problematisert og diskutert. De ulike tiltakenes kunnskapsgrunnlag blir også utforsket, hvor forholdet mellom skjønnsutøvelse og standardisering blir behandlet. Det vil også rettes et fokus på tiltakenes virkning og hvordan tiltakene kan være til best mulig hjelp for det enkelte barn og familie. Her vil beslutningsteori, brukermedvirkning og etiske hensyn være sentralt.

Undervisningsspråket er norsk.

Emneansvarlig

Ingen forkunnskapskrav.