Programplaner og emneplaner - Student
BV1200 Psykososiale perspektiver – barns oppvekst og utvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Psycosocial persepctives - Childhood and child development
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen ut over opptak til studiet.
Forkunnskapskrav
Kunnskap
Studenten
·;;;;;;;; har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen
·;;;;;;;; har kunnskap om barns oppvekst og barndom med særlig forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
·;;;;;;;; har kunnskap om forebyggende og sosialpedagogisk arbeid for barn, unge og deres familier;som lever i utsatte livssituasjoner;
·;;;;;;;; har kunnskap om sosialpedagogikk, egen profesjon og barnevernfeltets historie og rolle i samfunnet
·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet;
·;;;;;;;; har kjennskap til entreprenørskap og innovasjon innen barnevernsfeltet;;
·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan kreative metoder inngår i barnevernspedagogens relasjonskompetanse
;
Ferdigheter
Studenten
·;;;;;;;; kan reflektere over hvordan velferdspolitikken påvirker den praktiske yrkesutøvelsen ;
·;;;;;;;; kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver;
·;;;;;;;; har forståelse for hvordan sette i gang og lede ulike aktiviteter med vekt på mestring og deltakelse
·;;;;;;;; kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre
;
Generell kompetanse
Studenten
·;;;;;;;; har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske spørsmål, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner;
·;;;;;;;; har forståelse for hvordan organiseringen og strukturene i barnevernet påvirker utøvelsen av det sosialpedagogiske arbeidet
·;;;;;;;; har innsikt i hvordan kreative metoder kan benyttes i relasjonsarbeid med barn og familier.;
·;;;;;;;; har begynnende innsikt i hvordan man kan sortere egne reaksjoner og følelser i profesjonsutøvelsen
Læringsutbytte
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge and skills:
Knowledge
The student can
- describe and discuss societal influences that support a complexity perspective
- describe and discuss complexity as a scientific approach
- describe and discuss dualism as a philosophical perspective, and the problems with dualism in applied settings
- describe concepts from complexity science such as reductionism; emergence; critical mass; consilience, and the unity of science
- give examples of analyses of the same phenomenon at different levels of reduction
- describe and discuss differences in antagonistic and complementary professional approaches to the same phenomenon
- describe and discuss the principle of selection at different levels of complexity
Skills
The student can
- analyze networks as the structure of complex adaptive systems
- identify nodes and hubs, assessing the robustness and vulnerability of Networks
- identify category mistakes and discuss mentalism and evolutionary approaches
- cite sources and arrange a reference list according to the current standard from APA
- use a;digital reference manager;for citations and references in written assignments
Arbeids- og undervisningsformer
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- 3 individual written assignments submitted digitally, each with a maximum length of 6000 characters, including spaces. References are to be included in the 6000 characters.
- Complete;an online sequence consisting of 5 modules containing videos, texts, quizzes and/or short essay questions (up to 710 characters including spaces).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav. Obligatorisk tilstedeværelse og aktivitet må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:
- faglige innføringer og demonstrasjoner
- felles faglige drøftinger og vurderinger underveis
Se undervisningsplanen for nærmere informasjon.
Vurdering og eksamen
Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer, er tillatt å ha med seg til eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Hver besvarelse vurderes av en sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Sensorordning
MAVIT4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode, 10 stp eller tilsvarende. MAVIT4060 Kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode, 10 stp