Programplaner og emneplaner - Student
BV1200 Psykososiale perspektiver – barns oppvekst og utvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Psycosocial persepctives - Childhood and child development
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene får en innføring i temaer knyttet til oppvekst, barndom, sosialisering, læring og utvikling, hverdags- og familieliv. Betydninger av sosiale og kulturelle og materielle betingelser for barn og unges hverdagsliv og utvikling er sentralt. Emnet har fokus på generelle trekk ved barns oppvekst som grunnlag for arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. Emnet gir begynnende kunnskap og ferdigheter knyttet til relasjonsarbeid, anerkjennende kommunikasjon og barns deltakelse.;
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
·;;;;;;;; har kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning og utvikling;
·;;;;;;;; har kunnskap om samspill og utviklingsstøttende omsorg med særlig fokus på hva som fremmer god fysisk og psykisk helse hos barn;
·;;;;;;;; har kjennskap til ulike former for foreldreskap og familieliv;
·;;;;;;;; har kjennskap til ulike former for familiepolitiske føringer
·;;;;;;;; har kunnskap om betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barn og unges hverdagsliv og utvikling;
·;;;;;;;; har kunnskap om kommunikasjon med barn og unge i et samfunn preget av mangfold
·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan aktiviteter/kreative metoder kan brukes i relasjonsarbeid med barn og unge;
·;;;;;;;; har kunnskap om barns digitale hverdagsliv og kan oppdatere denne kunnskapen
;
Ferdigheter;
Studenten
·;;;;;;;; kan reflektere over betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barn og unges hverdagsliv og utvikling;
·;;;;;;;; kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning i eget hverdagsliv;
·;;;;;;;; kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging i samspill med barn og unge i et samfunn preget av mangfold;
·;;;;;;;; kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
;
;
Generell kompetanse;
Studenten
·;;;;;;;; Har innsikt i betydningen av relasjonskompetanse i arbeid med barn.
·;;;;;;;; Kan reflektere over egen forforståelse, holdninger og verdier knyttet til barndom, familie og oppvekst
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet foregår gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov, som blant annet minipraksis og ferdighetstrening i kommunikasjon.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om figurteatrets muligheter - kunstnerisk og didaktisk
- har kunnskap om materiale, form og farge knyttet til figurteater
- kjenner til figurteatrets historie, tradisjoner og egenart
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet figurteater
- har kunnskap om oppbygging av en forestilling
- har kunnskap om rollegestaltning og karakterisering
- har kunnskap om samspill mellom figur og skuespiller
Ferdigheter
Studenten
- har grunnleggende ferdigheter i spill med figurer og objekter
- kan fremstille enkle figurer til scenisk bruk
- kan fremstille enkle sceniske rom for figurteater
- kan utvikle dramaturgisk og visuell forståelse for figur og rom
- kan analysere, dokumentere og vurdere praktisk kunstnerisk arbeid
- kan bruke ulike søkeverktøy for å finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid
- kan vurdere og henvise til fagstoff som kan belyse en problemstilling
Generelle kompetanse
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere figurteaterforestillinger med barn, unge eller voksne som målgruppe
- kan diskutere kunstneriske valg og bidra til utvikling av god praksis
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kjenner til nytenkning innenfor fagområdet figurteater
Vurdering og eksamen
Emnet avsluttes med en skriftlig individuell skoleeksamen på 5 timer.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Verksteds- og forestillingsarbeid.
- Interne gruppevisninger.
- I tillegg skal studentene spille en figurteaterforestilling på minimum ti minutter for et barne-ungdoms- eller voksenpublikum.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse.
Vurderingsuttrykk
Eksamen i emnet er todelt:
1. Utviklingsoppgave - individuell
Momenter som vektlegges i avsluttende vurdering om studenten viser tilfredsstillende kunnskaper om teaterformen figurteater og studentens evne til å drøfte metoder og problemstillinger i lys av aktuell teori.
Oppgaven skal ha et omfang på 4500-5500 ord. Vurderingen av utviklingsoppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.
2. Praktisk utøvende eksamen - gruppe
En forestilling i gruppe av ca. 30 minutters varighet. Vurdering av forestillingen med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering . Det gis fire ukers forberedelsestid.
Vurderingen foretas på grunnlag av
- estetiske og etiske kriterier
- kunstneriske kvaliteter
- egnethet i forhold til målgruppe
Etter visningen skal gruppen reflektere over og analysere både prosess og produkt i samtale med intern og ekstern sensor. Gruppesamtalen går inn som en del av vurderingen.
Praktisk utøvende eksamen teller 60 prosent av karakteren.
Eksamensresultat kan ikke påklages.
I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved fremstilling til utsatt eksamen i del 1 skrives utviklingsoppgaven som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen skal utviklingsoppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig bearbeidet/forbedret - for eksempel på grunnlag av begrunnelsen for karakterfastsettingen.
Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 2 praktisk utøvende eksamen i gruppe avlegges slik eksamen etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis fire ukers forberedelsestid.
Studentene selv er ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.