Programplaner og emneplaner - Student
BV1100 Barnevern i velferdsstaten – mandat, profesjon og selvforståelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Child protection in the welfare state - Mandate, profession and self-understanding
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir innblikk i barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver i det norske velferdssystemet. Studentene får en introduksjon til barnevernets historie, samfunnsmandat og velferdspolitiske målsettinger og etiske retningslinjer for barnevernspedagoger. Oppgave- og ansvarsfordeling i velferdssystemet generelt og barnevernsfeltet spesielt står sentralt. Studentene får innblikk i egen rolle som fremtidig barnevernspedagog og hvordan tidlige opplevelser kan påvirke møter med barn og foresatte. Gjennom en innføring i kreative metoder får studentene mulighet til å reflektere over egne reaksjoner og følelser, og hvordan kreative metoder kan anvendes i praktisk barnevernsarbeid.
.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
· har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen
· har kunnskap om barns oppvekst og barndom med særlig forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
· har kunnskap om forebyggende og sosialpedagogisk arbeid for barn, unge og deres familier som lever i utsatte livssituasjoner
· har kunnskap om sosialpedagogikk, egen profesjon og barnevernfeltets historie og rolle i samfunnet
· har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet
· har kjennskap til entreprenørskap og innovasjon innen barnevernsfeltet
· har kunnskap om hvordan kreative metoder inngår i barnevernspedagogens relasjonskompetanse
Ferdigheter
Studenten
· kan reflektere over hvordan velferdspolitikken påvirker den praktiske yrkesutøvelsen
· kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver
· har forståelse for hvordan sette i gang og lede ulike aktiviteter med vekt på mestring og deltakelse
· kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre
Generell kompetanse
Studenten
· har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske spørsmål, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner
· har forståelse for hvordan organiseringen og strukturene i barnevernet påvirker utøvelsen av det sosialpedagogiske arbeidet
· har innsikt i hvordan kreative metoder kan benyttes i relasjonsarbeid med barn og familier.
· har begynnende innsikt i hvordan man kan sortere egne reaksjoner og følelser i profesjonsutøvelsen
Innhold
This course provides insight into the complex role of child welfare officers as professionals in the Norwegian welfare system. The students will be given an introduction to the history of the child welfare service, its social mandate and welfare policy goals, and ethical guidelines for child welfare officers. The division of tasks and responsibility in the welfare system as a whole and the sphere of child welfare in particular, are central aspects of the course. The students will gain insight into their own role as future child welfare officers and how previous experience can influence their interactions with children and parents/guardians. An introduction to creative methods will give the students an opportunity to reflect on their reactions and feelings, and they will learn how creative methods can be used in practical child care and welfare work.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet foregår gjennom forelesninger, selvstudium, basisgrupper, ferdighetstrening i grupper og andre undervisningsformer etter behov.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet inneholder ett arbeidskrav/obligatorisk aktivitet. For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav/obligatorisk aktivitet godkjent.
1. Obligatorisk ferdighetstrening i arbeid med egne holdninger og selvrefleksjon ved bruk av kreative og estetiske metoder.
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær over 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell skriftlig skoleeksamen på 5 timer. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A til F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.