EPN-V2

BV1100 Barnevern i velferdsstaten – mandat, profesjon og selvforståelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Child protection in the welfare state - Mandate, profession and self-understanding
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

·         har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen

·         har kunnskap om barns oppvekst og barndom med særlig forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner

·         har kunnskap om forebyggende og sosialpedagogisk arbeid for barn, unge og deres familier som lever i utsatte livssituasjoner 

·         har kunnskap om sosialpedagogikk, egen profesjon og barnevernfeltets historie og rolle i samfunnet

·         har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet 

·         har kjennskap til entreprenørskap og innovasjon innen barnevernsfeltet  

·         har kunnskap om hvordan kreative metoder inngår i barnevernspedagogens relasjonskompetanse

 

Ferdigheter

Studenten

·         kan reflektere over hvordan velferdspolitikken påvirker den praktiske yrkesutøvelsen  

·         kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver 

·         har forståelse for hvordan sette i gang og lede ulike aktiviteter med vekt på mestring og deltakelse

·         kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre

 

Generell kompetanse

Studenten

·         har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske spørsmål, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner 

·         har forståelse for hvordan organiseringen og strukturene i barnevernet påvirker utøvelsen av det sosialpedagogiske arbeidet

·         har innsikt i hvordan kreative metoder kan benyttes i relasjonsarbeid med barn og familier. 

·         har begynnende innsikt i hvordan man kan sortere egne reaksjoner og følelser i profesjonsutøvelsen

Arbeids- og undervisningsformer

Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer, er tillatt å ha med seg til eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F

Vurdering og eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala  A til F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.