Programplaner og emneplaner - Student
BV1100 Barnevern i velferdsstaten – mandat, profesjon og selvforståelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Child protection in the welfare state - Mandate, profession and self-understanding
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
· har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen
· har kunnskap om barns oppvekst og barndom med særlig forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
· har kunnskap om forebyggende og sosialpedagogisk arbeid for barn, unge og deres familier som lever i utsatte livssituasjoner
· har kunnskap om sosialpedagogikk, egen profesjon og barnevernfeltets historie og rolle i samfunnet
· har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet
· har kjennskap til entreprenørskap og innovasjon innen barnevernsfeltet
· har kunnskap om hvordan kreative metoder inngår i barnevernspedagogens relasjonskompetanse
Ferdigheter
Studenten
· kan reflektere over hvordan velferdspolitikken påvirker den praktiske yrkesutøvelsen
· kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver
· har forståelse for hvordan sette i gang og lede ulike aktiviteter med vekt på mestring og deltakelse
· kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre
Generell kompetanse
Studenten
· har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske spørsmål, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner
· har forståelse for hvordan organiseringen og strukturene i barnevernet påvirker utøvelsen av det sosialpedagogiske arbeidet
· har innsikt i hvordan kreative metoder kan benyttes i relasjonsarbeid med barn og familier.
· har begynnende innsikt i hvordan man kan sortere egne reaksjoner og følelser i profesjonsutøvelsen
Arbeids- og undervisningsformer
Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer, er tillatt å ha med seg til eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F
Vurdering og eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A til F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.