EPN-V2

BV1100 Barnevern i velferdsstaten – mandat, profesjon og selvforståelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Child protection in the welfare state - Mandate, profession and self-understanding
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Complexity is a term frequently used to describe relations in a society where formal and institutional boundaries decrease in importance. The complexity of the challenges we face today demands collaborative initiatives across levels of governments and administration, and across different sectors. The need for cooperation between traditional scientific disciplines is now acknowledged as a basic requirement for development of new knowledge.

It is inherent in complexity thinking that different but complementary perspectives are adopted to illuminate and analyze problems requiring solution. Graduates of the master program can work and lead independently of discipline, professional turf, sector or level of administration. The students’ varied background education and work experience shall create and sustain a culture based on respect for different perspectives, the ability to change perspective if and when required, and of looking for optimal solutions by de-focusing differences and re-focusing on compatibility.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

·;;;;;;;; har kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning og utvikling;

·;;;;;;;; har kunnskap om samspill og utviklingsstøttende omsorg med særlig fokus på hva som fremmer god fysisk og psykisk helse hos barn;

·;;;;;;;; har kjennskap til ulike former for foreldreskap og familieliv;

·;;;;;;;; har kjennskap til ulike former for familiepolitiske føringer

·;;;;;;;; har kunnskap om betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barn og unges hverdagsliv og utvikling;

·;;;;;;;; har kunnskap om kommunikasjon med barn og unge i et samfunn preget av mangfold

·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan aktiviteter/kreative metoder kan brukes i relasjonsarbeid med barn og unge;

·;;;;;;;; har kunnskap om barns digitale hverdagsliv og kan oppdatere denne kunnskapen

;

Ferdigheter;

Studenten

·;;;;;;;; kan reflektere over betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barn og unges hverdagsliv og utvikling;

·;;;;;;;; kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning i eget hverdagsliv;

·;;;;;;;; kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging i samspill med barn og unge i et samfunn preget av mangfold;

·;;;;;;;; kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse

;

;

Generell kompetanse;

Studenten

·;;;;;;;; Har innsikt i betydningen av relasjonskompetanse i arbeid med barn.

·;;;;;;;; Kan reflektere over egen forforståelse, holdninger og verdier knyttet til barndom, familie og oppvekst

Arbeids- og undervisningsformer

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge and skills:

Knowledge

The student can

  • describe and discuss societal influences that support a complexity perspective
  • describe and discuss complexity as a scientific approach
  • describe and discuss dualism as a philosophical perspective, and the problems with dualism in applied settings
  • describe concepts from complexity science such as reductionism; emergence; critical mass; consilience, and the unity of science
  • give examples of analyses of the same phenomenon at different levels of reduction
  • describe and discuss differences in antagonistic and complementary professional approaches to the same phenomenon
  • describe and discuss the principle of selection at different levels of complexity

Skills

The student can

  • analyze networks as the structure of complex adaptive systems
  • identify nodes and hubs, assessing the robustness and vulnerability of Networks
  • identify category mistakes and discuss mentalism and evolutionary approaches
  • cite sources and arrange a reference list according to the current standard from APA
  • use a;digital reference manager;for citations and references in written assignments

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • 3 individual written assignments submitted digitally, each with a maximum length of 6000 characters, including spaces. References are to be included in the 6000 characters.
  • Complete;an online sequence consisting of 5 modules containing videos, texts, quizzes and/or short essay questions (up to 710 characters including spaces).

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen med en tidsramme på ca. 30 minutter.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av en sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.