EPN

BSL4400 Kunnskapsforvaltning og informasjonsadferd Emneplan

Engelsk emnenavn
Knowledge Management and Information Behavior
Studieprogram
Erfaringsbasert masterstudium i bibliotek - styring og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette kurset fokuserer på individers behov for informasjon og deres informasjonssøkeadferd.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • har avansert kunnskap om menneskers informasjonsbehov, og bruk av informasjon og kunnskap i ulike kontekster som for eksempel hverdagsliv, arbeidsliv, forskning og utdanning mv
  • har god oversikt over og spesialisert kunnskap om de ulike kanalers rolle med hensyn til å fylle informasjonsbehov og betydningen i menneskers informasjonssøkeadferd og informasjons- og kunnskapsdeling
  • har avansert kunnskap om de teoretiske modellene for å forstå informasjonssøkeadferd og informasjons- og kunnskapsdeling
  • har avansert forståelse av sammenhengen mellom kunnskap om menneskers informasjonsadferd og metoder for praktisk informasjons- og kunnskapsforvaltning

Ferdigheter

Studenten:

  • kan bruke empiriske og teoretiske modeller om informasjonssøkadferd og informasjonsformidlende institusjoners rolle i informasjonssøkeprosessen til å designe forskningsprosjekter
  • kan reflektere over hvordan informasjonsbehov og informasjonsbruk påvirkes og endres av politiske, demografiske, kulturelle, teknologiske endringer, framveksten av nye former for læring og opplevelse mv
  • kan planlegge, utvikle og lede praktisk informasjons- og kunnskapsforvaltning med utgangspunkt i dyptgående kunnskap om informasjonsbehov og informasjonssøkeadferd

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet organiseres som en serie av tre samlinger over tre dager.

Undervisningsspråkene vil enten være skandinaviske med noen engelske innslag, eller helt på engelsk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.

Vurdering og eksamen

Vurderingsformen er en semesteroppgave. Semesteroppgaven kan skrives individuelt, omfang skal da være på ca 15 sider, eller den kan skrives i gruppe av 2-3 studenter, omfanget skal da være på ca 20 sider.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur en gang. Dersom semesteroppgaven gjøres som gruppe, må alle i gruppa framstille seg til ny/utsatt eksamen ved ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.

Emneansvarlig

Katriina Byström