EPN-V2

BSBP6000 Barnehagepedagogikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogical Work in Preschool
Studieprogram
Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk - kompetanse for framtidens barnehage - Barnehagepedagogikk (del 2)
Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Barnehagepedagogikk (30 studiepoeng) inngår som del av tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng). Emnet er samlingsbasert og går over to semestre med eksamen siste semester. Gjennom studiet får studentene oppdatert kunnskap i sentrale fagområder som samsvarer med rammeplan for barnehagen.

Læringsutbytte

Bachelorstudiet i psykologi med vekt på atferdsanalyse er en 3-årig utdanning (180 studiepoeng). Fullført studium kvalifiserer til bachelorgrad i psykologi med vekt på atferdsanalyse (Bachelor in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis).

Studiet er hjemlet i lov om universiteter og høgskoler av 1. april 2005 nr. 15 § 3-2 og § 3-3 og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet- storbyuniversitetet av 01.08.12. Det er ikke fastsatt nasjonal rammeplan.

Bachelorgraden er godkjent av The Association for Behavior Analysis International (ABAI), som er den internasjonale organisasjonen for forsking i og anvendelse av atferdsanalyse.

Utdanningen fyller også kravene til prekvalifisering for sertifisering gjennom The Board Certified Behavior Analyst® (BCBA®) som Board Certified Assistant Behavior Analysts (BCaBAs).

Det generelle målet med studiet er å gi studenten grunnleggende kompetanse innen psykologi og atferdsanalyse slik at denne er i stand til å analysere atferd og tilrettelegge miljøet rundt individer for å fremme og opprettholde ønsket atferdsendring.

Studentene må lære seg et presist begrepsapparat, lese relevant forskningslitteratur og delta aktivt i diskusjoner i det atferdsanalytiske miljøet for å oppnå denne kompetansen.

Gjennom slike aktiviteter vil studentene også få solid kunnskap om de etiske og faglige standardene i fagfeltet.

Institutt for atferdsvitenskap har et solid fagmiljø med tilknytning til en naturvitenskaplig tradisjon og en evidensbasert tilnærming til læring. Instituttet har også gjennom denne faglige profilen et betydelig nasjonalt og internasjonalt samarbeids- og forskningsnettverk. I tillegg til en selvstendig bachelorgrad innen psykologi, kan dette studie inngå i et fullstendig utdanningsløp fra bachelor- via master- til ph.d.-grad innen atferdsanalyse.

Relevans for videre utdanning

En bachelorgrad i psykologi med vekt på atferdsanalyse er et godt utgangspunkt for videre studier som for eksempel i masterprogram i psykologi* eller atferdsvitenskap/atferdsanalyse. Bachelorgraden i psykologi med vekt på atferdsanalyse er tilpasset den europeiske EUROPSY-standarden.

*Ved opptak til videre studier gjelder den enkelte utdanningsinstitusjons til enhver tid gjeldende opptakskrav.

Siste semester skrives en [AL1] [AB2] bacheloroppgave basert på egne innhentete data. Denne oppgaven følger APA-standard og IMRAD- struktur for artikkelskriving.

Psykologi og atferdsanalyse vil være særlig egnet i kombinasjon med en rekke andre fag, som pedagogikk, helsefag, økonomi, ledelse og personaladministrasjon, samt andre samfunnsfag.

Relevans for arbeidsliv

Studentene har etter endt studium kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innen psykologi og atferdsanalyse. Disse kan anvendes i selvstendig arbeid eller i samarbeid med andre fagpersoner til organisering, planlegging og gjennomføring av endringsarbeid innenfor kunnskapsbaserte virksomheter i offentlig sektor, næringsliv og frivillige organisasjoner. Endringsarbeidet kan gjennomføres på individ -, gruppe- eller organisasjonsnivå.

Innenfor arbeid hvor forebygging, behandling og opplæring er sentralt, vektlegges kravet til dokumentasjon i stadig større grad. Metoder som benyttes i dette arbeidet må kunne forankres i anerkjent teori, og prediksjon av resultater anses som viktig både i et individuelt og samfunnsøkonomisk perspektiv. Studiet vil derfor være nyttig for alle som ønsker å arbeide med endringsprosesser. Det er økende etterspørsel etter anvendbar kunnskap om læring og psykologi i offentlige og private virksomheter.

Bachelorgraden i psykologi med vekt på atferdsanalyse har to praksisperioder på 9 uker hver hvor studentene får erfaring i selvstendig arbeid og i samarbeid med andre fagpersoner om endringsarbeid generelt og spesielt innen behandling og opplæring. Studiet fyller krav fra Helsedirektoratet om minimum 30 studiepoeng veiledet praksis i utdanningen for å kvalifisere for miljøterapeutstillinger.

Innhold

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har bred kunnskap om og forståelse for hvordan menneskelig atferd påvirkes og endres i samspill med omgivelsene
  • har bred kunnskap om atferdsanalytike prinsipper og andre læringsprinsipper og hvordan disse anvendes innenfor ulike områder i samfunnet
  • har kunnskap om psykologiens og atferdsanalysens historie
  • kjenner til hvordan forsknings- og utviklingsarbeid pågår i fagfeltet
  • kan oppdatere og videreutvikle egen kunnskap innenfor psykologi og atferdsanalyse

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • anvende atferdsanalytiske prinsipper, inkludert å gjennomføre funksjonelle kartlegginger og tilrettelegge for ønskelig opprettholdelse og endring av atferd
  • beskrive fordeler og ulemper med ulike forklaringsmodeller innen psykologi
  • redegjøre for praktisk arbeid som tar i bruk ulike forklaringsmodeller innen psykologi
  • finne frem til og sette seg inn i relevant faglitteratur og anvende resultater fra forskning i egen fagutøvelse
  • treffe begrunnede valg for egen fagutøvelse, reflektere over denne og jsutere egen atferd under veiledning
  • anvende ulike metoder for innsamling og analyse av data

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i relevante faglige og etiske problemstillinger
  • kan skille mellom fagkunnskap og personlig overbevisning
  • kan formidle forskning og anvendelse av atferdsvitenskapelig kunnskap skriftlig og muntlig
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innen psykologi/atferdsanalyse og gjennom dette bidra til utvikling av god, etisk praksis
  • er kjent med vitenskapelige verdier som åpenhet, logisk tenkning, presisjon og etterrettelighet
  • kjenner til særskilte etiske problemstillinger og juridiske retningslinjer som gjelder for psykologisk og atferdsanalytisk arbeid
  • kan planlegge og gjennomføre akademisk arbeid som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe
  • kjenner til forskningsfronten, nytenkning og innovasjonsprosesser innen psykologi og atferdsanalyse

Arbeids- og undervisningsformer

Hensikten med emnet er at studenten tilegner seg kompetanse til å skrive en bacheloroppgave ved å anvende trinnene i forskningsprosessen. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten fordype seg i et selvvalgt tema ved å formulere en problemstilling som har relevans for sykepleierens oppgaver og funksjon i kommunehelsetjenesten og/eller spesialisthelsetjenesten.

Bacheloroppgaven innebærer en fordypning i sykepleiefaget og skal bidra til å utvikle studentens evne til faglig selvstendighet. Arbeidet skal gi studenten trening i å forholde seg til spørsmål og tema i faget ut fra teoretiske perspektiv, og å utvikle kritisk forståelse for metodiske spørsmål. Bacheloroppgaven stiller krav til systematisk og klar fremstilling. Tittel på bacheloroppgaven angis på vitnemålet; (jfr. forskrift om studier og eksamen ved HIOA) på norsk og engelsk.

Studenten får tildelt veileder.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1:

  • En individuell skriftlig fagtekst (ca. 2000 ord). Oppgaven skal handle om lek og lekens betydning og forutsetninger i barnehagen basert på observasjoner, teori og refleksjon.

Arbeidskrav 2:

  • En skriftlig individuell refleksjonsrapport (ca. 2000 ord). Oppgaven skal ha fokus på et didaktisk arbeid i form av et tema-/prosjektarbeid med barn. Refleksjonsrapporten skal vise studentens refleksjoner, erfaringer og prosesser i tilknytning til didaktisk arbeid med barn i barnehagen.

Arbeidskrav 3:

  • Del 1: En individuell digital pedagogisk dokumentasjon (omfang maks tre minutter) der studenten reflekterer over en hendelse/situasjon/erfaring fra lederpraksisen på egen arbeidsplass.
  • Del 2: Et skriftlig individuelt refleksjonsnotat (2000-2500 ord) basert på lederpraksis på egen arbeidsplass. Notatet knyttes til refleksjon over egen pedagogiske dokumentasjon. Studenten relaterer dette til lederpraksis og ledelse av et pedagogisk utviklingsarbeid, som involverer personalet i egen barnehage. Utviklingsarbeidet skal ha fokus på ledelse, veiledning og kompetanseutvikling i barnehagen. I tillegg til obligatorisk pensum skal studenten bruke 100 sider selvvalgt pensum med relevans for ledelse av utviklingsarbeidet.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglige aktiviteter med krav om deltagelse

For informasjon om faglige aktiviteter med krav om deltagelse, se programplanen.

Undervisning med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på OsloMet. Dette begrunnes med at studentene i de fysiske samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, barn og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Vurdering og eksamen

Ingen.

Hjelpemidler ved eksamen

For å kunne påbegynne emnet SPH3920 Bacheloroppgave må første og andre studieår samt SPHLEG Legemiddelregning være bestått. I tillegg må arbeidskravene tilhørende SPH3220 være godkjent.

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Tema, problemstilling og valg av metode
  • 2 timer obligatorisk veiledning (tilbys inntil 4 timer)
  • Utarbeidelse og fremlegg av prosjektskisse, ca. 2000 ord
  • Være opponent på medstudenters prosjektskisse

Sensorordning

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Bacheloroppgave i gruppe på inntil 3 studenter, ca.10.000-12.000 ord

Opptakskrav

Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Dersom studenten får bacheloroppgaven vurdert til F eller ønsker å forbedre karakteren, kan studenten omarbeide oppgaven én gang. Det gis tilbud om 2 timer veiledning ved karakteren F. Det gis ikke tilbud om veiledning ved forbedring av karakter.

Emneansvarlig

Hjemmeeksamen i gruppe

  • gruppe på inntil 7 studenter
  • Eksamensperioden går over hele emneperioden
  • Omfang 1500 ord (+/- 10 %)

Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.

Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk. Den enkelte gruppe må levere på samme språk.