Programplaner og emneplaner - Student
BPAL6400 Palliasjon - en helhetlig tverrfaglig praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Palliation - a comprehensive interdisciplinary practice
- Studieprogram
-
Tverrfaglig videreutdanning i barnepalliasjon
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Palliasjon omhandler helhetlig tilnærming der ulike profesjoner på hver sin måte og i samarbeid er viktige for tilnærminger som har til hensikt å lindre smerte og lidelse. Dette emnet omfatter smerte, lidelse og andre symptomer som fremtrer som en opplevelse eller som kroppslig uttrykk. Symptomer kan være angst, depresjon, andre følelsesmessige uttrykk, fysiologiske tegn eller andre symptomer. Fagpersoner skal bistå med å imøtekomme barnet og familiens fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og eksistensielle behov.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har innsikt i og forståelse for ulike profesjoners tilnærming til lindring av fysisk, psykisk, sosial, åndelig og eksistensiell smerte og lidelse
- har inngående kunnskap om diagnoser, smerte- og symptomhåndtering av barn med livstruende og livsbegrensende tilstand og kunnskap om hvor man kan søke råd
- har kunnskap om organiseringen og funksjonen til palliative team i ulike deler av helsetjenesten
- har kunnskap om ulikhet i andre kulturers forståelse av helse og sykdom
Ferdigheter:
Studenten
- vise forståelse for at smerte- og symptomlindring er sammensatt og for at ulike profesjoners kunnskap og ferdigheter er nødvendig for helhetlig tilnærming
- kan kritisk evaluere utfordringer knyttet til smertehåndtering og symptomkontroll hos barn også til barn med ulike kognitive utfordringer eller som har lærevansker
- kan identifisere, vurdere, foreslå og utføre, hensiktsmessige tiltak til barn med palliative behov
Generell kompetanse:
Studenten
- kan planlegge, organisere og gjennomføre et prosjektarbeid for en større gruppe der faglige og yrkesrelevante problemstillinger drøftes og formidles
- har oppmerksomhet rettet mot familien som helhet, og har samtidig kompetanse om de enkelte familiemedlemmers ulike behov, herunder det syke barnet, søsken, foreldre, besteforeldre eller andre familien definerer som nære pårørende
- kan analysere og forholde seg kritisk til egen personlige og faglige kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er nettbasert.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:
- Quiz; må være gjennomført med minimum 80% korrekte svar
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen:Skriv et Essay med utgangspunkt i en egendefinert problemstilling. Utgangspunktet for problemstillingen må knyttes til et av læringsutbyttene i emnet. Ta utgangspunkt i egen kompetanse og reflekter og drøft ved hjelp av teoretisk kunnskap og erfaringskunnskap hvordan ivareta barnet og familiens fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og eksistensielle behov. Problemstillingen skal godkjennes. Det vil bli gitt inntil 2 timer veiledning i arbeidet med problemstillingen.
Ordramme 2000 (+/- 20 %). Ved ny og utsatt eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon én gang. Eksamensperiode er vårsemester. Nærmere informasjon og frist for innlevering utleveres ved semesterstart.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått - Ikke bestått
Sensorordning
Intern og ekstern sensor