EPN-V2

BPAL6200 Palliasjon til barn - fag og yrkesutøvelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Palliative Care for Children - Theory and Practice
Studieprogram
Videreutdanning for sykepleiere i barnepalliasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:Studenten

  • har kunnskap om sykdoms-, symptomutvikling og symptomlindring, og familiens fysiske, psykiske, psykososiale og eksistensielle behov
  • har inngående kunnskap om barnepalliasjon, sykepleiers funksjon og ansvarsområde innenfor barnepalliasjon både som selvstendig yrkesutøver og som aktør i et tverrfaglig samarbeidende team

Ferdigheter:Studenten

  • har ferdigheter om å ivareta søsken til barn med en livstruende sykdom
  • kan iverksette og delta i forpliktende tverrprofesjonelt og sektorovergripende samarbeid for å bidra til koordinerte tjenestetilbud til barn og familier med palliativt behov.
  • skal vise at han/hun kan kommunisere kunnskapen til personer og instanser og som er viktig for familienes nettverk og livskvalitet
  • skal ha oversikt over fagfeltet barnepalliasjon og kan anvende kunnskapen i interaksjonen mellom mennesker utenfor-, og innenfor helsetjenesten. Digitale plattformer er i den forbindelse viktige informasjons- og formidlingskanaler

Generell kompetanse:Studenten

  • kan utvikle relasjoner og opprette samarbeid med personer fra egen og andre faggrupper både nasjonalt internasjonalt i den hensikt å videreutvikle fagfeltet
  • kan planlegge, organisere og gjennomføre et prosjektarbeid for en større gruppe der faglige og yrkesrelevante problemstillinger drøftes og formidles
  • har oppmerksomhet rettet mot familien som helhet, men har samtidig kompetanse om de enkelte familiemedlemmers ulike behov (herunder det syke barnet, søsken, foreldre, besteforeldre osv.).
  • kan analysere og forholde seg kritisk til egen personlige og faglige kompetanse

Arbeids- og undervisningsformer

Samlinger og nettbasert undervisning. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • Utarbeide en poster i forbindelse med konferansen og prosjektoppgaven
  • Innlevering av plan for gjennomføring av konferanse som skal finne sted på HiOA
  • Opprette nettside for konferansen

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen i gruppe 2-4 studenter:

  • Prosjekteksamen, 3000 ord individuelt, 5000 ord i gruppe (+/- 10 %)
  • Deltakelse på konferanse med presentasjon og eller en poster med utgangspunkt i prosjektrapporten

Ved ny og utsatt eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av prosjekteksamen én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått

Sensorordning

Intern og ekstern sensor