Programplaner og emneplaner - Student
BPAL6200 Palliasjon til barn - fag og yrkesutøvelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Palliative Care for Children - Theory and Practice
- Studieprogram
-
Videreutdanning for sykepleiere i barnepalliasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:Studenten
- har kunnskap om sykdoms-, symptomutvikling og symptomlindring, og familiens fysiske, psykiske, psykososiale og eksistensielle behov
- har inngående kunnskap om barnepalliasjon, sykepleiers funksjon og ansvarsområde innenfor barnepalliasjon både som selvstendig yrkesutøver og som aktør i et tverrfaglig samarbeidende team
Ferdigheter:Studenten
- har ferdigheter om å ivareta søsken til barn med en livstruende sykdom
- kan iverksette og delta i forpliktende tverrprofesjonelt og sektorovergripende samarbeid for å bidra til koordinerte tjenestetilbud til barn og familier med palliativt behov.
- skal vise at han/hun kan kommunisere kunnskapen til personer og instanser og som er viktig for familienes nettverk og livskvalitet
- skal ha oversikt over fagfeltet barnepalliasjon og kan anvende kunnskapen i interaksjonen mellom mennesker utenfor-, og innenfor helsetjenesten. Digitale plattformer er i den forbindelse viktige informasjons- og formidlingskanaler
Generell kompetanse:Studenten
- kan utvikle relasjoner og opprette samarbeid med personer fra egen og andre faggrupper både nasjonalt internasjonalt i den hensikt å videreutvikle fagfeltet
- kan planlegge, organisere og gjennomføre et prosjektarbeid for en større gruppe der faglige og yrkesrelevante problemstillinger drøftes og formidles
- har oppmerksomhet rettet mot familien som helhet, men har samtidig kompetanse om de enkelte familiemedlemmers ulike behov (herunder det syke barnet, søsken, foreldre, besteforeldre osv.).
- kan analysere og forholde seg kritisk til egen personlige og faglige kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer
Samlinger og nettbasert undervisning. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:
- Utarbeide en poster i forbindelse med konferansen og prosjektoppgaven
- Innlevering av plan for gjennomføring av konferanse som skal finne sted på HiOA
- Opprette nettside for konferansen
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen i gruppe 2-4 studenter:
- Prosjekteksamen, 3000 ord individuelt, 5000 ord i gruppe (+/- 10 %)
- Deltakelse på konferanse med presentasjon og eller en poster med utgangspunkt i prosjektrapporten
Ved ny og utsatt eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av prosjekteksamen én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått
Sensorordning
Intern og ekstern sensor