EPN

BPAL6000 Grunnlagstenkning og introduksjon om palliasjon, samarbeid og samhandling mellom tjenestenivåer Emneplan

Engelsk emnenavn
Palliative Care - Introduction to Palliative Care, Interdisciplinarity and Cooperation in Health Care
Studieprogram
Videreutdanning for sykepleiere i barnepalliasjon / Tverrfaglig videreutdanning i barnepalliasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet introduserer grunnlagstenkning om palliasjon og palliasjon til barn, tverrfaglig samarbeid og samhandling mellom tjenestenivåer. Emnet vektlegger palliasjonens historie begrepers definisjoner, terminologi og de ulike profesjonenes bidrag inn fagfeltet barnepalliasjon. Orientering om tjenestetilbud og hvordan palliasjon til barn organiseres i ulike deler av helsetjenesten i Norge og i andre land, tilegnes blant annet gjennom hospitering ved en selvvalgt institusjon/tjeneste.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten

  • har inngående kunnskap om forhold som er nødvendig for å ivareta barnet og familiens fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og eksistensielle behov og som kan forbedre barnets og familiens livskvalitet
  • har kunnskap om barns behov i ulike aldersgrupper; det ufødte barnet, det nyfødte barnet, småbarn, ungdom og unge voksne
  • har forståelse for den helhetlige tankegangen i utviklingen av palliasjon til barn i et tverrfaglig perspektiv
  • ha inngående kunnskap om teori, begreper og retningslinjer knyttet til livsbegrensende og livstruende tilstander (eks ACT kategorier), smerteproblematikk og ulike symptomer
  • har inngående kunnskap om organisering og samhandling mellom tjenestenivåer, og hvordan helsetilbud har som formål å fungere i et gjensidig samspill mellom spesialist- og kommunehelsetjenesten
  • forstår behovet for et tverrfaglig perspektiv i utviklingen av palliasjon i helse- og omsorgstjenester til barn og deres familier

Ferdigheter: Studenten

  • utvikler ferdigheter i å identifisere pasienter med palliative behov på eget arbeidssted
  • har inngående ferdigheter til å identifisere behov for helhetlig og livslang palliasjon til barn og familie
  • har ferdigheter innenfor palliasjon til pasientgrupper (pre-natal og 0-18 år) som kan ha behov for palliasjon, og kan utvikle en tiltaksplan i tråd med pasientforløpsmodellen
  • har ferdigheter i å følge opp familier og søsken samt identifisere familienes behov etter barnets død

 

Generell kompetanse: Studenten

  • kan analysere, begrunne og formidle brukerbehov og etiske dilemmaer knyttet til interaksjon mellom menneske, teknologi, deltagelse og miljø og mellom ulike nivåer utenfor-, og innenfor helsetjenesten
  • ser viktigheten av og behovet for kompetanseheving og kunnskapsformidling innenfor feltet barnepalliasjon
  • har oppmerksomhet rettet mot et utvidet familieperspektiv og forstår verdien ved å inkludere personer som er viktige støttespillere og omsorgspersoner for familien
  • har evne til å kontakte og samarbeide med kollegaer i ulike deler av helsevesenet i Norge og internasjonalt
  • kan forklare egen rolle, konseptet og konteksten om palliasjon i lys av den overordnede helse- og omsorgstjenester

Arbeids- og undervisningsformer

Samlinger og nettbasert undervisning. Hospitering/observasjonspraksis. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • Utarbeide forslag til funksjonsbeskrivelse for et barnepalliativt team og gjøre rede for hva slags rolle og funksjon egen faggruppe kan ha i å opprette og drifte et slikt team. Funksjonsbeskrivelsen har en ramme på 2-4 sider.
  • Observasjonspraksis 2-3 dager/ Orientere seg om tilbud i Skandinavia og/eller Europa (presenteres på samling)
  • Et undervisningsopplegg med tilhørende fagnotat. Fagnotatet skal knyttes til et selvvalgt tema fra observasjonspraksis og relateres til ulike faggruppers perspektiver. Det selvvalgte temaet skal relateres til klinisk virksomhet, tverrfaglighet eller organisatoriske faktorer. Studentene presenterer i individuelt eller i grupper på 2-3 personer.
  • 80% tilstedeværelse på samling

Vurdering og eksamen

Skriftlig hjemmeeksamen over 14 dager. Individuell eller i gruppe med inntil 3 studenter.

Ordramme 5000 (+/- 20 %).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/Ikke bestått

Sensorordning

Intern og ekstern sensor