EPN-V2

BLHP1ÅR Praksis i barnehage, 1.studieår Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical Training in Preschool, 1st Year
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

For mer informasjon om veiledet praksisopplæring - se programplanen, praksisstudier

Læringsutbytte

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, klasseundervisning, seminarer, ekskursjoner, storforelesninger og veiledning.

Til emnet ligger også temadagen Refleksjon, profesjon, praksis (RPP2) som bygger på temadag i kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk (RPP1), og undervisning i temaet Barn i vanskelige livssituasjoner (BIV1) som videreføres i LSU (BIV2).

Veiledet praksisstudier

Praksisstudiet i andre studieår er veiledet og består av 35 praksisdager. Fem av disse dagene har fokus på overgangen fra barnehage til skole.

Fravær fra praksisstudiet i emnet må være tatt igjen innen utgangen av vårsemesteret. Praksislærer vurderer praksisstudiet til bestått eller ikke bestått.

Mer informasjon om praksisstudier finnes i retningslinjer for praksis https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelererog i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.

For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

Innhold

Emnet omfatter følgende temaer:

  • Det flerkulturelle samfunnet
  • Religions- og livssynskunnskap
  • Profesjonsetikk og etisk teori
  • Høytids- og fortellingsdidaktikk
  • Grunnleggende samfunnsteori
  • Velferdsstaten
  • Familie, barn og oppvekst
  • Barn i vanskelige livssituasjoner
  • Foreldresamarbeid
  • Profesjonsforståelse

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

  • Prosjekt i grupper som dokumenteres ved et refleksjonsnotat (om lag 1500 ord) og muntlig presentasjon i gruppe for klassen (om lag 20 minutter). I særskilte tilfeller kan det avtales med faglærer at arbeidskravet kan gjennomføres individuelt.
  • Individuell samtale med en faglærer på om lag 20 minutter med utgangspunkt i hovedtemaer fra pensum.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Temadagen Refleksjon, profesjon, praksis 2 (RPP2).
  • Temadager og undervisningsøkter om Barn i vanskelige livssituasjoner 1 (BIV1).
  • Deltakelse på praksisforberedelse
  • Deltakelse på praksisoppsummering

For utfyllende informasjon om undervisning med krav om deltakelse i finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Avsluttende vurdering er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager med utgangspunkt i oppgitte temaer. Oppgaven har et omfang på 3500 ord +/- ti prosent.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Det gis ny oppgavetekst ved ny og utsatt eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatte.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.