EPN-V2

BLH3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor's Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og veiledning. Studentaktive læringsformer vektlegges. Studentene skal utarbeide og gjennomføre et empirisk prosjekt, som gir trening i å designe og bearbeide et empirisk materiale. Gjennom seminarundervisningen skal studentene opparbeide praktiske ferdigheter til å gjennomføre et empirisk prosjekt: intervjuer, dokumentanalyse, kildearbeid, fortolkning av data og tekster og etisk analyse, samt å presentere forskningsfunn i lys av relevante teoretiske perspektiver. Dette arbeidet danner kunnskapsgrunnlag for en selvstendig semesteroppgave som inngår i avsluttende vurdering

Dersom det er mulig kan prosjektet og empirien utbygges til å inngå i bacheloroppgaven.

Forkunnskapskrav

Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

1. Arbeidskrav i gruppe. Studentene skal gjennomføre et empirisk prosjekt tilknyttet emnets temaer.

a. De skal skrive en selvvalgt prosjektbeskrivelse (1000 ord +/- 10 %).

b. Gjennomføre det empiriske arbeidet (datainnsamling og analyse).

c. Arrangere en minikonferanse og presentere funn i gruppe med en poster.

2. En individuell skriftlig oppgave basert på prosjektet (2000 ord +/- 10 %).

Hensikten med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og å gi studenten tilstrekkelig tilbakemelding og faglig veiledning.

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) eller OsloMet sine nettsider for nærmere informasjon. For deltid gjelder informasjon om studiemodellene heltid og deltid

Læringsutbytte

Avsluttende vurdering består av to deler:

  1. Individuell skriftlig semesteroppgave omfang 3000 ord +/- 10 %.
  2. Individuell muntlig eksamen, på om lag 20 minutt

Det gis samlet karakter.

Den skriftlige semesteroppgaven teller 51% av karakter. Muntlig teller 49% av karakter. Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen

Eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Dersom studenten ikke består del 1, skriftlig semesteroppgave kan vedkommende levere bearbeidet versjon en gang. Ved tredje eksamensforsøk må semesteroppgaven skrives helt på nytt.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Innhold

I bachelorperioden skal studenten videreutvikle kunnskaper om akademisk skriving, samt oppøve begynnende kunnskaper om vitenskapsteori, forskningsetikk og metode. Målet med bacheloroppgaven er at studenten skal dokumentere profesjonskunnskap. Emnets innhold defineres av en selvvalgt problemstilling som skal sees i sammenheng med fremtidig profesjonsutøvelse. Studenten velger selv tema, problemstilling og metode for oppgaven. Bacheloroppgaven kan ta utgangspunkt i temaer studenten har jobbet med i sin fordypning, men må være en videreutvikling av disse temaene. Problemstilling skal godkjennes av veileder, og metoden må henge sammen med valgt problemstilling.

Oppgaven kan dokumenteres og utføres på ulike måter. Alle studenter skal skrive en fagtekst om sitt arbeid. I enkelte temaer kan den skriftlige fagteksten kombineres med et praktisk arbeid. Da vil deler av bacheloroppgaven ha form som for eksempel digitale arbeider, foto, video-/lydopptak, bildebok, installasjoner, egenprodusert utstillinger, forestillinger eller konserter. Andre muligheter er utarbeidelse av opplegg sammen med barn knyttet til spesifikke fagdidaktiske utfordringer. Praktisk arbeid som ikke kan legges ved oppgaven, dokumenteres der det finner sted og legges ved fagteksten. Dersom man velger å gjøre et praktisk arbeid, må fagteksten inneholde diskusjoner om ulike valg og pedagogiske forståelser relatert til det praktiske arbeidet/prosessen man har utført.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det gis gradert karakter: A-F

Vurdering og eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor på del 1 og del 2.

Hjelpemidler ved eksamen

Studiet består av fire hovedtemaer:

  1. Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet
  2. Hva er et mangfoldig samfunn?
  3. Barn som samfunnsborgere
  4. Finnes rasisme i barnehagen?

1. Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet

  • Barndom og identitet i norsk kontekst
  • Barns sammensatte identitet (interseksjonalitet)
  • Ledelse i barnehager preget av mangfold

2. Hva er et mangfoldig samfunn?

  • Mangfoldsbegreper
  • Religiøst og kulturelt mangfold i Norge
  • Religions- og integreringspolitikk

3. Barn som samfunnsborgere

  • Medborgerskap, rettigheter og forskjellighet
  • Tilhørighet og likeverdig deltagelse
  • Etiske problemstillinger knyttet til demokrati og religionsfrihet

4. Finnes rasisme i barnehagen?

  • Rasisme og diskriminering
  • Forståelser av ulikhet
  • Ulike perspektiver på makt og ledelse

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Bacheloroppgaven vurderes av en intern og en ekstern sensor.