EPN-V2

BLH3330 Fairytales and creativity - Nordic Childhoods Course description

Course name in Norwegian
Fairytales and creativity - Nordic Childhoods
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Fairytales and creativity - Nordic Childhoods
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Kunnskapsområdet skal gi studentene grunnleggende forståelse av hvordan språk, litteratur og matematikk kan brukes som kilder til opplevelse, lek, kommunikasjon, læring og danning. Studentene skal erverve innsikter og ferdigheter i barns kommunikative, språklige, matematiske og litterære kompetanse.

Progresjonskrav

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Recommended preliminary courses

Oppgaven vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor vurderer eksamensordningen.

Learning outcomes

Ingen forkunnskapskrav.

Content

The course is organised as a full-time programme of study for one semester. The students are expected to work approximately 40 hours per week. The course has the following content:

Theory

· The differences between myths, fairy tales and legends

· Structural theories, psychological theories, eclectic theories

· Myths and religions

· Psychology of importance and meaning in fairy tales, and traditional stories as cultural expressions

· The student's own cultural identity and stories

· Hero tales and contemporary mass media narratives

· Cultural exchanges

· Excursions; museums, schools, kindergartens

Stories as background for various artistic expressions

· Puppet making and performing

· Storytelling

· Stop-motion animation

· Dramatisation

· Stories and music

· Digital mediation of myths, fairy tales and legends

Stories in a didactic perspective

· The uses of fairy tales in education and therapy

· Didactic reflections on the use of myths and fairy tales

· Practical work with traditional narratives

· Excursions; schools, kindergartens

· Literature studies/theory

· Lectures and supervision

· Excursions, workshops, seminars

· Cultural exchanges/discussions

· Individual and group papers/performances

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskaper

Studenten

  • kan gjøre rede for barns muntlige språkutvikling, matematiske begrepsdanning og utforskning av symboler, skrift og digitale medier
  • har kunnskap om et tekstlig mangfold, både skjønnlitteratur og sakprosa for barn på begge de norske målformene, i tillegg til samisk
  • har kunnskap om barns tallutvikling, måling og regnestrategier, og har innsikt i hvordan denne kunnskapen kan anvendes i tilrettelegging av barnehagens læringsmiljø
  • har kunnskap om lekens betydning for barns språk-, tekst- og matematikkforståelse, og om hva som påvirker disse områdene

Ferdigheter

Studenten

  • har erfaringer med å gjennomføre tiltak for å skape et godt miljø for språk, tekst og matematikk og kan skape gode leke- og læringsmiljøer for språklig og matematisk utforskning
  • kan drøfte og reflektere kritisk over verdien av observasjon, pedagogisk dokumentasjon og kartlegging
  • kan legge til rette for gode språklige, litterære og matematiske samspill
  • kan gi barn erfaring med ulike sjangre og formidle litteratur for barn i ulike aldersgrupper
  • kan legge til rette for medvirkning og skapende prosesser i møte med språk, tekst og matematikk
  • kan bruke fagspråk i kommunikasjon med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere

Generell kompetanse

Studenten

  • mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk), og kan bruke språket til å organisere, planlegge, dokumentere og evaluere barnehagens arbeid
  • følger med på og forholder seg aktivt til aktuelle diskusjoner om språk, litteratur og matematikk i barnehagen
  • behersker muntlig og skriftlig kommunikasjon- i en rekke situasjoner som er forbundet med arbeidet med språk, tekst og matematikk i barnehagen

Course requirements

Four of the following individual coursework requirements must be approved. The purpose of these coursework requirements is to gain experience of storytelling, to practise creating enthusiasm for theory, to gain international experience beyond the ordinary lectures and workshops, to acquire practical skills in connection with a vocation, and to get first-hand experiences of the local context of the course.

1 Favourite story presentation (2-5 minutes)

2 Theory presentation (5-10 minutes)

3 Participation in International Week (week 43) 3-4 days of lectures and workshops

4 Practical work in connection with arts and craft classes 5 days of workshops

5 Participation in excursions 5-10 days

Four of the following group coursework requirements must be approved. The purpose of these work requirements is to gain access to experiences from peers, to learn profession specific work methods, to reflect on the relationship between theory and practice, and to assess the course activities while reflecting on the relevance of the course activities.

1 Production of a drama (5 days of workshop)

2 Production of radio theatre (5 days of workshop)

3 Production of stop-motion animation (5 days of workshop)

4 Blog production (a diary that will require five minutes every week)

5 Practical work in connection with International Week (2-4 hours preparations)

Assessment

The final assessment is based on two exams. The completion of the two exams will result in one final overall grade. The final grade for the course will be calculated as the sum of the grades for the first and second part worth 60% and 40% respectively.

Part 1

The first part consists of an individual paper on a chosen topic (4000-4500 words. If the student makes a practical product, the written part only needs to be 2000 words). The individual paper should

•have an individually chosen topic and be related to the student's own experiences

•be an in-depth study of the individually chosen topic

The paper can

•be a purely theoretical study/analysis

•include practicale studies

•test out educational ideas linked to the subject

•be a performance etc., including theoretical reflections on the choices made

The topic must be approved by the course leader(s).

Part 2

The second part consists of an individual product addressing an authentic target group. The student also writes a meta-text 1000-1500 words).

The product should

  • have an individually chosen topic/purpose
  • represent a deeper understanding of the individually chosen topic/purpose
  • address an authentic target group
  • the meta-text should argue for the choices made in the product
  • the topic must be approved by the course leader(s)

If a student fails the exam or is absent at the time of the exam for a valid reason, the student is entitled to resit the exam the following semester. The resit will be organised in the same manner as the ordinary exam. Students who fail the exam may submit an improved paper for the resit exam.

The regulations on resit and rescheduled exams are set out in the Regulations relating to studies and examinations at OsloMet. Students must register for a resit or rescheduled exam. If a student fails the exam or is absent at the time of the exam for a valid reason, the student is entitled to resit the exam the following semester. The resit will be organised in the same manner as the ordinary exam. Students who fail the exam may submit an improved paper for the resit.

The regulations on resit and rescheduled exams are available in the Regulations relating to studies and examinations at OsloMet. Students must register for a resit or rescheduled exam.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen er en individuell skriftlig semesteroppgave. Omfang 3300 ord +/- ti prosent.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatte.

Examiners

Karakterskala:A-F.

Admission requirements

Kunnskapsområdet består av følgende temaer:

  • Barns muntlige og skriftlige språkutvikling.
  • Barnelitteratur og tekster for barn.
  • Språklig og tekstlig mangfold.
  • Måling og sammenlikning.
  • Tall og tallforståelse.
  • Barns språklige, litterære og matematiske medskaping i sosialt samspill.
  • Pedagogens rolle i arbeid med språk-, litteratur-, og matematikkmiljø i barnehagen.
  • Observasjon, pedagogisk dokumentasjon og kartlegging.