EPN-V2

BLH3130 Early Childhood Outdoor Education Course description

Course name in Norwegian
Utefag og ledelse
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Course history

Introduction

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

I fordypningen skal studentene videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og kompetanser i kunnskapsområdet NHB og i barnehageledelse. Som profesjonsutøver vil barnehagelæreren utøve både administrativ og faglig ledelse av barn og personale. Kvalifisering for personalledelse og foreldresamarbeid er en viktig del av fordypningen. Kunnskap og kompetanse om ledelse er nødvendig for å ivareta barnehagens samfunnsmandat. Studenten skal ha kunnskap, ferdigheter og kompetanse for å kunne skape et læringsmiljø der fagområdene i barnehagen inngår, og som ivaretar likeverd, demokrati og mangfold.

Naturen og barnehagens nærmiljø gir barnehagen store muligheter for faglig og pedagogisk arbeid og er en arena for lek, opplevelse, mestring og læring. Fagdidaktisk arbeid med barn bidrar i barnas danningsprosess og fremmer barnas læring og motoriske, sosiale og språklige utvikling. Dette krever kompetente barnehagelærere som har kunnskap og ferdigheter i å lede et slikt arbeid. Gjennom varierte arbeidsformer skal studentene utvikle sine ferdigheter, bygge kunnskap og få nødvendig kompetanse til å lede barne- og personalgruppen i arbeid med barn innenfor kunnskapsområdet NHB. Studentene skal kunne reflektere over og analysere muligheter for faglig arbeid ute i barnehagens ulike naturmiljøer.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har

  • utvidet faglig og didaktisk kunnskap om ledelse av, og arbeid med, barn i natur
  • kunnskap knyttet til biologisk mangfold og bruk av natur i fagdidaktisk arbeid med barn
  • kunnskap om naturvitenskaplig metode for undersøkelse og kunnskapsbygging
  • kunnskap om naturen som en danningsarena
  • kunnskap om biotoper og natur i og i tilknytning til storbyen
  • kunnskap om yrkesetiske utfordringer knyttet til ledelse

FerdigheterStudenten kan

  • finne frem til og utnytte varierte og rikholdige leke- og naturmiljø i barnehagens nærmiljø og/eller storbyen
  • bruke ulike redskap, hjelpemidler og IKT knyttet til fagdidaktisk arbeid med barn ute
  • lede kompetanseutvikling i personalet i fagdidaktisk arbeid med barn ute i natur
  • anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, refleksjon og veiledning til å undersøke, forstå og videreutvikle arbeid med barn i natur.

Generell kompetanseStudenten kan

  • reflektere over bruk av natur som en læringsarena i barnehagen
  • bruke sine kunnskaper og ferdigheter til å lede barne- og personalgrupper i naturen
  • legge til rette for gode danningsprosesser med barn i naturen
  • kan reflektere over ulike naturmiljøer som leke- og læringsarena for barn i et mangfoldig samfunn

Content

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Teaching and learning methods

I dette emnet utvikles forståelsen av hvordan utøvelsen av sosialt arbeid er forankret i sosialt arbeids teoretiske grunnlag. Emnet gir kunnskap om ulike forhold som kan påvirke relasjoner og profesjonelt samarbeid med andre mennesker.

Gjennom ferdighetstrening i grupper blir studenter kjent med hva det vil si å utøve sosialt arbeid. Studentene vil sammen med sin gruppe øve på å utvikle sin profesjonelle kompetanse. Det trenes gjennom gruppearbeid, rollespill og bruk av kasus på å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner. Videre trenes studentene i å håndtere egne følelser i møte med mennesker i vanskelige livssituasjoner.

Emnet utgjør første del av totalt to nivåer av ferdighetstrening.

Course requirements

Ingen forkunnskapskrav.

Assessment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene:

  • har kunnskap om arbeids- og endringsprosesser i sosialt arbeid.
  • har kunnskap om kommunikasjon og samhandling med mennesker på individnivå.
  • har kunnskap om strukturelle maktforhold som påvirker relasjoner til brukere.
  • har kunnskap om hva digitalisering av velferdstjenestene gjør med kommunikasjonen med brukere og samarbeidspartnere.
  • kjenner til betydningen av å forstå seg selv og ha empati med andre.

Ferdigheter

Studentene:

  • kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i profesjonelle møter med enkeltpersoner.
  • kan reflektere over betydningen av språk inkludert bruk av tolk i møte med brukere.
  • kan reflektere over hvordan makt påvirker relasjonen til brukere, deres livsbetingelser og handlingsrommet for endringsarbeidet.
  • kan reflektere over gruppeprosessers betydning gjennom deltakelse i eget gruppearbeid.
  • kan motta og gi konstruktive tilbakemeldinger.

Generell kompetanse

Studentene:

  • kan være empatisk og oppmerksomt tilstede i møte med egne og andres følelser og erfaringer.
  • kan reflektere over egne verdier og holdninger i yrkesutøvelsen.
  • har innsikt i utøvelse av faglig skjønn.
  • har innsikt i betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.
  • kan formidle faglig kunnskap om profesjonell samhandling både skriftlig og muntlig.

Permitted exam materials and equipment

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger (e-forelesninger), seminar og studentaktive læringsformer/gruppearbeid. 

Grading scale

Det er krav til 80 % tilstedeværelse ved ferdighetstrening i grupper. Ved fravær utover 20 %, og som ikke overstiger 40% gis et arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett.

Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Examiners

Emnet avsluttes med 48 timers hjemmeeksamen i mindre grupper. Studentene skal lage en presentasjon i forma av en film, rundt et tema knyttet til profesjonell samhandling. Formålet med filmopptaket er å vise ferdigheter i sosialt arbeid.

Filmopptaket behanles på følgende måte:

  • Filmopptaket lastes opp i Inspera som er eksamenssystemet OsloMet burker
  • Sensorene og administrasjonen har tilgang til opptaket
  • Opptaket (og dens evt. kopier) vil bli slettet når sensuren er avsluttet og muligheten for klage har gått ut.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.