EPN-V2

BLH3120 Språkmiljø i barnehagen Emneplan

Engelsk emnenavn
Language Environment in Kindergarten
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Emnet bygger på kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk. I dette emnet vil studentene lære hvordan man kan observere, dokumentere og forstå språkmiljøet i barnehagen og hvordan man kan bidra til å skape et godt språkmiljø for alle barna i barnegruppen, både små og store barn, énspråklige og flerspråklige barn, og barn med typisk og atypisk utvikling.

Ifølge Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2017) skal barnehagen skape et rikt og variert språkmiljø for alle barn. For å skape et godt språkmiljø, står det i Temahefte om språkmiljø og språkstimulering i barnehagen (2009) at barnehagen bør satse på godt samvær, meningsfulle samtaler mellom barn og mellom barn og voksne og å dele felles opplevelser med hverandre. Dette er eksempler på aktiviteter som gjør at barna får delta i språkutviklende samtaler hvor de får utvidet ordforrådet sitt. Stortingsmeldingen Framtidens barnehage (2012-2013) understreker at språkmiljøet skal være berikende også for barn som har et annet morsmål enn norsk, og barn med særlige behov.

Forkunnskapskrav

Progresjonskrav for utdanningen fremgår av programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) og i informasjon om studiemodellene - heltid og deltid på OsloMets nettside > Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om hvordan man kan skape et rikt og variert språkmiljø i barnehagen for alle barn.
  • har kunnskap om ulike måter å arbeide med språk på i barnehagen.
  • har fordypet kunnskap om språk, litteratur og digitale mediers betydning for sosialt samspill, lek og kommunikasjon.
  • har fordypet kunnskap om barns språkutvikling, barns utforsking av symboler og barns fortellerkompetanse.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin kunnskap om barns språk og språkutvikling i møte med barn.
  • kan legge til rette for gode språk- og samspillsituasjoner i barnehagen.
  • kan vurdere språkmiljøet i barnehagen, kan sette inn konkrete tiltak som har som formål å forbedre språkmiljøet og kan veilede personalet i dette arbeidet.
  • kan gjøre alle situasjoner i løpet av barnehagedagen til gode språklæringsarenaer.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over språkarbeid i barnehagen med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
  • har endrings- og utviklingskompetanse og kan bidra til nytenkning i barnehagen.
  • kan formidle sentralt fagstoff om språkarbeid i barnehagen muntlig og skriftlig, og kan delta i faglige diskusjoner i barnehagen, med foreldre og i samfunnet for øvrig.

Innhold

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Coursework 1: Teaching sessions in the course are compulsory. The mininum attendance requirement is 70 per cent. Teaching sessions in this course are compulsory to acquire the necessary competencies to meet the objectives of the course; about, for and through entrepreneurship. These competencies cannot be acquired solely from reading the syllabus and/or taking the exam
  • Coursework 2: Two-pages written essay. The two-pages written essay are done in groups of 2-5 students. The page must be delivered to Patentstyret. The essay must include the team and team building process (page 1) and the product/service suggested by the group and the target market (page 2).
  • Coursework 3: Register a Studentbedrift in groups of 2-5 students by a given deadline.
  • Coursework 4: Presentation of the business plan. The presentation are done in groups of 2-5 students. The presentation must be a total of 40 minutes and will be in two parts: 20 minutes for the presentation of the business plan with the use of presentation slides (e.g. PowerPoint). 20 minutes for questions and answers. All the students in the group must be part of the presentation.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements has not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by the given deadline.

Arbeids- og undervisningsformer

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer. Studentdeltakelse og prosjektarbeid er viktige deler av studiet i tillegg til forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Det legges stor vekt på at studentene tar ansvar for egen læring og deltar aktivt i faglig samarbeid.

Prosjektarbeid med fokus på språkmiljøet i barnehagen

Studentene skal tilegne seg kompetanse i å kunne delta i og lede et pedagogisk prosjektarbeid som tar sikte på å styrke, fremme og/eller inspirere til et variert og rikt språkmiljø i barnehagen. Prosjektet omfatter observasjon, dokumentasjon, formidling til barn og voksne i barnehagen, gjennomføring av prosjektet og etterarbeid blant annet i form av en fagartikkel, som utgjør en del av eksamen. Det vil bli tilbudt veiledning i forbindelse med arbeidet med fagartikkelen. Dersom det ikke er mulig å gjennomføre prosjektarbeid i en barnehage, vil det legges til rette for en teoretisk oppgave.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • Skriftlig prosjektbeskrivelse som presenteres muntlig på seminar. Prosjektbeskrivelsen og presentasjonen er et gruppearbeid. Omfanget av prosjektbeskrivelsen er 700-1000 ord, og presentasjonen skal vare i ca. 10-15 minutter.
  • Individuell muntlig presentasjon av fagstoff. Den tenkte målgruppen for formidlingen kan være for eksempel barnehageansatte eller foreldre. Omfang: ca. 10 minutter.
  • Muntlig presentasjon av prosjektarbeid i gruppe. Omfang 10-15 minutter per gruppe.
  • Utkast til individuell fagartikkel relatert til prosjekt. Omfang: 1000 ord +/-10 %.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.

Vurdering og eksamen

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.

Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen består av:

  • Individuell skriftlig semesteroppgave. Fagartikkel basert på kunnskap og erfaringer fra prosjektarbeid, omfang 2000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

Studenter som ikke består semesteroppgaven, leverer en bearbeidet versjon av semesteroppgaven ved første forsøk. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Hjelpemidler ved eksamen

This course explicitly builds on the two compulsory courses offered in the first semester: ‘Entrepreneurship 1’ and ‘Søking etter verdiskapende ideer’. Both courses must be passed.

Vurderingsuttrykk

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • broad knowledge of the foundations of strategy and strategic perspectives
  • specialized knowledge of all aspects of the strategy process of getting new ideas to the market including the formulation, implementation, management and change of strategies
  • in-depth knowledge of essential business development perspectives needed in an early phase
  • in-depth knowledge of go-to-market strategies for early-stage companies and strategies for achieving market adoption
  • specialized knowledge about how different business models can create value
  • a high degree of knowledge about the importance of financial planning, funding possibilities and what the different investment stages look like
  • advanced of knowledge about the importance of different resources needed to succeed in entrepreneurship
  • specialized knowledge about how to best create and work together in newly formed teams
  • in-depth knowledge about what elements and resources are needed to launch, plan and grow a venture or project
  • advanced knowledge of one or more central research issues related to entrepreneurship, commercialization, team, teamwork, and leadership

Skills

The student is capable of

  • selecting and applying relevant strategic management tools
  • applying different frameworks and templates to map and develop a business model
  • developing an investment budget, operating budget, liquidity budget and balance budget
  • assessing what type of financing is relevant for different ventures/projects in different phases
  • identifying and analyzing resources needed to succeed with a venture or entrepreneurial project
  • working efficiently together with others in cross-disciplinary teams
  • mastering how to write a business plan that communicates value creation

General competence

The student can

  • integrate knowledge and expertise from different contexts for decision making in companies and organizations as well as for identifying, analyzing and solving problems related to entrepreneurship and business development
  • utilize theoretical concepts and frameworks and tailor them to their own venture or project
  • explain how to best develop businesses when dealing with a high degree of uncertainty
  • identify available sources of knowledge, utilize existing knowledge, combine it with new knowledge and apply this knowledge for value creation purposes
  • communicate and collaborate with diverse team members and understand the value of being flexible and agile
  • critically reflect on their own decisions and confirmation bias related to gathered data
  • critically reflect on the multileveled aspects involved when creating sustainable value that can solve challenges in society

Sensorordning

The course is organized as a series of intensive seminars consisting of a combination of lectures, workshops and group discussions underpinned by analysis of their own entrepreneurial ventures/projects. The students are expected to actively participate in discussions and other class activities, where learning by doing is strongly emphasized. The students are introduced to theories, concepts and tools which they can utilize in their own newly started venture or project.