EPN-V2

BLH3110 Pedagogical Work with Children Under Three Years Old Course description

Course name in Norwegian
Pedagogisk arbeid med barn under tre år
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Required preliminary courses

Studentene deltar i et forberedelsesprogram som går over to til tre uker, hvor de får innsikt i temaer knyttet til det forestående utenlandsoppholdet.

Under oppholdet fører studenten nøyaktig logg over observasjoner i praksisbarnehagen. Ett til to refleksjonsnotater sendes veileder etter avtale. Studentgruppen skriver en oppgave om et tema valgt ut fra den erfaring som er gjort på stedet. Oppgavens tema skal være relevant for den barnehagevirkelighet studentene opplever der de er, men skal også ha et komparativt pedagogisk perspektiv. Oppgaven skal videre knyttes til kunnskap om kultur, kontekst og barns oppvekstvilkår i det landet studenten befinner seg. Tema og tidspunkt for innlevering avtales med veileder. Studentene oppfordres til å knytte bacheloroppgaven til erfaringer og problemstillinger som er opparbeidet gjennom disse månedene.

Praksis/obligatorisk praksisopplæring

  • Hele utenlandsoppholdet varer i tre måneder.
  • Under oppholdet vil studentene være i praksis i minst to ulike barnehager/institusjoner for barn.
  • Delta i studieopplegg ved samarbeidsinstitusjonen, tilsvarende om lag én uke, og eventuelt workshops for ansatte innen barnehagefeltet, arrangert av samarbeidsinstitusjonen.
  • Delta i eventuelle relevante møter med lokale samarbeidspartnere.
  • Én uke til å reise i vertsland/utlandet.
  • Planlegge, gjennomføre og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen og en workshop i samarbeid med lokalt personale. Dette dokumenteres med en skriftlig innlevering på om lag 1000 ord.

Praksis er obligatorisk og gjennomføres etter avtalt plan. Studenten gjennomfører fem uker lokal praksis i barnehagen etter avtalt plan. Praksis i løpet av utenlandsoppholdet innpasses som fire ukers fulltidspraksis som del av den obligatoriske praksisopplæringen i barnehagelærerutdanningen.

Learning outcomes

Obligatoriske aktiviteter:

  • Obligatorisk deltakelse i forberedelsesprogram
  • Deltakelse i INTER1300, seminar over to dager, se INTER1300

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Innlevering av ett til to refleksjonsnotater, som vurderes av veileder/faglærer. Omfang: om lag 1500 ord pr. notat.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til -Godkjent- eller -Ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -Ikke godkjent-, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Content

Innholdet i fordypningen består av fem hovedtemaer. Det flerkulturelle perspektivet, likestilling mellom kjønnene og barn med spesielle behov belyses innenfor de ulike temaene.

1. Sosialt samspill, utvikling og læring

I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg grunnleggende kunnskaper om små barns utvikling og relasjoner.

  • Barns utvikling de tre første leveår
  • Relasjoner mellom voksne og barn
  • Jevnaldringsrelasjoner
  • Språk, kommunikasjonsevne og sosial handlingsdyktighet
  • Tilknytningsteori relatert til arbeid i barnehager
  • Individuelle forskjeller

2. Lek, kultur og hverdagsaktiviteter

Dette hovedtemaet legger vekt på barnehagens innhold for små barn både når det gjelder kultur og hverdagsaktiviteter. Fokus på småbarns lek og små barn som kulturskapere

  • Voksnes betydninger i lek
  • Kulturformidling og estetiske aktiviteter med små barn
  • Hverdagsaktiviteter og faginnhold
  • Organisering av barnehagedagen
  • Fysisk miljø, lekemateriell og lekemiljø

3. De voksnes roller

I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg kompetanse som samarbeidspartnere, personalledere og pedagogisk ledere.

  • Ledelse, veiledning og utvikling av kompetanse i personalet
  • Foreldresamarbeid
  • Observasjon av samspill
  • Planlegging, tilrettelegging og vurdering av arbeid med små barn i barnehage

4. De yngste barna i samfunnet og storbyen

I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg innsikt i familiers og små barns vilkår i samfunnet.

  • Familien og små barns plass i samfunnet
  • Tiltak for små barn og småbarnsfamilier
  • Offentlig og politisk debatt som angår vilkårene for små barn og deres familier
  • Små barns medvirkning i barnehagen
  • Små barn og etikk

5. Ulike barnehageformer

I dette hovedtemaet skal studentene få kunnskaper om kvalitet i barnehagetilbudet for småbarn, og ulike måter å organisere barnehagetilbud for små barn

  • Innholdet i kvalitetsbegrepet, og hvilken betydning kvalitet i barnehagetilbud har for småbarna utvikling
  • Tilrettelegging for små barn i ulike gruppetyper og barnehageformer

Teaching and learning methods

Avsluttende vurdering består av en skriftlig gruppeoppgave (4000-5000 ord avhengig av gruppestørrelse). Normalt to til tre studenter pr. gruppe.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe kan ny/utsatt eksamen gjennomføres individuelt. Omfanget av den skriftlige oppgaven vil da bli tilpasset individuell gjennomføring av eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Course requirements

Alle hjelpemidler tillatt

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

Skikkethetsvurdering Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatte så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Eksamen vurderes av to interne sensorer.

Examiners

Emnet består av tre måneders barnehagepraksis samt studieopplegg ved en av fakultetets samarbeidsinstitusjoner i for eksempel Namibia, Zambia, Ghana, Uganda eller Nicaragua.

I emnet legges det vekt på

  • interkulturell teori og flerkulturell pedagogikk
  • loggføring av daglige erfaringer som utgangspunkt for ukentlige refleksjonsnotater
  • samtaler med medstudenter om de daglige erfaringer, til gjensidig støtte
  • fordypning i tilrettelagt pensum
  • gruppearbeid om en aktuell problemstilling, knyttet til den daglige erfaring og til relevant teori
  • deltakelse i workshops for ansatte i de lokale barnehager, arrangert av samarbeidsinstitusjonen
  • samle materiale til eventuell bruk i den kommende bacheloroppgaven