Programplaner og emneplaner - Student
BLH2300 Language, Text and Mathematics (in-depth) Course description
- Course name in Norwegian
- Forsterkning i kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne kommunisere effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i jobbsituasjon.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått
Content
The course covers the following topics:
- Children’s linguistic development, including multilingual approaches
- The choice of various observation methods, mapping tools and forms of documentation of children’s linguistic development and the ECEC centre’s linguistic environment
- Problem-solving, patterns and structure
- Professional communication and guidance
- Children’s literature, children’s media culture and storytelling
- Children’s own texts
- Maps, children’s drawings and writing
- Children’s mathematical expressions and concept formation
- Space and shape
- Documentation of children’s play
Teaching and learning methods
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for den deriverte som momentan endring
- ta utgangspunkt i definisjonen av den deriverte, og gjøre rede for hvordan man kan bestemme en tilnærmet verdi av den deriverte numerisk
- regne ut eksakte verdier av den deriverte ved å bruke analytiske metoder, og sammenlikne svaret med numeriske verdier
- bruke den deriverte til å løse optimaliseringsproblemer
- gjøre rede for det ubestemte integralet som antiderivert
- bruke numeriske og analytiske metoder til å beregne bestemte integraler
- forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som f eks areal, volum, arealmoment, ladning eller andre størrelser
- gjøre rede for analytiske og numeriske løsningsmetoder for første ordens differensiallikninger, som for eksempel separasjon av variable, retningsfelt og Eulers metode
- regne med komplekse tall
- løse andre ordens homogene og inhomogene differensiallikninger med konstante koeffisienter, både med reelle og komplekse løsninger av den karakteristiske likningen
- å løse systemer av differensiallikninger
- regne med vektorer, matriser og determinanter
- overføre totalmatriser for likningssystemer til redusert trappeform
- gjøre rede for betingelser som må være oppfylt for at det skal være mulig å regne ut den inverse til matriser
- gjøre rede for antall løsninger til et lineært likningssystem
- beskrive lineære transformasjoner ved hjelp av matriser
- bruke dataverktøy til å løse problemer i lineær algebra
- løse likninger ved for eksempel halveringsmetoden, sekantmetoden og Newtons metode.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer
- diskutere hvordan ideen bak definisjonen av det bestemte integralet kan brukes til å sette opp integraler for beregning av størrelser
- drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse differensiallikninger, og sette opp og løse differensiallikninger for praktiske problemer som er relevante innen eget fagområde
- drøfte metoder for å løse lineære likningssystemer ved hjelp av matriseregning og drøfte numeriske metoder for å løse likninger, og sette opp og løse likninger for praktiske problemer fra eget fagområde
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere resultater fra matematiske beregninger
- forklare og bruke grunnleggende numeriske algoritmer som inneholder kodeelementene tilordning, for-og while-løkker og if-tester.
- skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
- vurdere egne og andre studenters faglige arbeider, og formulere skriftlige og muntlige vurderinger av disse arbeidene på en faglig korrekt og presis måte
- overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses - analytisk eller numerisk
- bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for eget fagfelt
- bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger
- gjøre rede for at endring og endring per tidsenhet kan måles, beregnes, summeres og inngå i likninger
Course requirements
Se utfyllende informasjon om praksis i;programplanen
Assessment
Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.
Eksamensresultatet kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle trykte og skrevne hjelpemidler. Kalkulator. MATLAB hvis dette er teknisk/praktisk mulig.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.