EPN-V2

BLH2300 Forsterkning i kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Language, Text and Mathematics (in-depth)
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Forkunnskapskrav

Bestått-Ikke bestått.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har fordypet kunnskap om barns språkutvikling og matematiske begrepsdanning og utforskning hos alle barn i barnehagen
  • har nyansert kunnskap om barns møte med skrift, litterære sjangre, fortellerkunst og moderne tekst- og mediekulturer
  • har nyansert og fordypet kunnskap om ulike dokumentasjonsformer for barns lek, læring og utvikling
  • har fordypet kunnskap om bruk av dokumentasjon i synliggjøring av barnehagens pedagogiske arbeid
  • har økt kunnskap om veiledningsmetoder
  • har fordypet kunnskap om hva som påvirker inkluderingsprosesser i barnehagens lek- og læringsmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende, dokumentere og reflektere kritisk over form og innhold i formidlingssituasjoner i barnehagen
  • kan ha meningsfullt samspill med barn om form og rom, bl.a. gjennom bruk av bøker, tegninger og/eller kart
  • kan anvende sin kunnskap om barns språkutvikling til å involvere eksterne samarbeidspartnere
  • kan lede og veilede barnehagens personale og foreldre i arbeid med språk, tekst og matematikk
  • kan bruke dokumentasjon knyttet til barns lek, samt reflektere kritisk rundt bruk av dette
  • kan veilede i gruppe, med fokus på en-til en veiledning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for og anvende ulike dokumentasjonsformer i det pedagogiske arbeidet med barns språklige, litterære og matematiske utvikling
  • har kjennskap til hvordan man kommuniserer og drøfter faglige problemstillinger i profesjonssammenheng, både skriftlig og muntlig
  • kan bidra til gode samtaler og estetiske opplevelser for alle barn
  • kan gjøre etiske vurderinger knyttet til dokumentasjon av barn og barns lek

Innhold

Emnet består av følgende temaer:

  • Barns språkutvikling, inkludert flerspråklige tilnærminger
  • Valg av ulike observasjonsmetoder, kartleggingsverktøy og dokumentasjonsformer av barns språkutvikling og barnehagens språkmiljø
  • Problemløsning, mønster og struktur
  • Den profesjonelle kommunikasjonen og veiledning
  • Barnelitteratur, barnemediekultur og fortellerkunst
  • Barns egne tekster
  • Kart, barnetegninger og skrift
  • Barns matematiske uttrykk og begrepsdanning
  • Rom og form
  • Dokumentasjon av barns lek

Arbeids- og undervisningsformer

VPSY6210, VPSYD6210, MAPSD4210 og MAPSY4200 er 100% overlappende.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.

Arbeidskrav

  • Individuell skriftlig oppgave: Kronikk. Omfang: Om lag 1000 ord. Hver student skal også gi skriftlig medstudentrespons til to andre studenter. Omfang på hver medstudentrespons: 200-350 ord.
  • Arbeidskrav knyttet til barnekulturfestival. Arbeidskravet består av følgende elementer:
  1. Praktisk arbeid i gruppe som gjennomføres i barnehage. Det praktiske arbeidet skal dokumenteres gjennom en multimodal tekst rettet mot foresatte. Omfang maksimum tre sider/fem minutter.
  2. Skriftlig rapport i gruppe etter barnekulturfestivalen. Omfang: Om lag 1000 ord.
  3. Presentasjoner i grupper av arbeidet knyttet til barnekulturfestivalen. Omfang: Om lag 15 minutter.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Seminar om språkkartlegging i barnehagen
  • Seminar om ulike veiledningstemaer
  • Tverrfaglig seminar i norsk og matematikk
  • Seminar om matematiske mønster

Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, faglige aktiviteter med krav om deltakelse og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering består av en individuell muntlig eksamen. Omfang: om lag 25 minutter. Individuell muntlig eksamen vil bestå av opptil 10 minutter individuelt foredrag og 15 minutter påfølgende eksaminasjon.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det er to interne sensorer i tillegg til tilsynsensor.