Programplaner og emneplaner - Student
BLH2300 Forsterkning i kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Language, Text and Mathematics (in-depth)
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emneplanen bygger på;Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning;(180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.;
Kunnskapsområdet omfatter sentrale barnehagepedagogiske temaer som barns utvikling, lek, læring, danning og omsorg i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet. For å skape gode og utviklende leke- og læringsmiljøer vil barns medvirkning, relasjonsbygging og didaktikk stå sentralt. For å fremme profesjonsfaglig forståelse og yrkesidentitet vil barnehagens verdigrunnlag, egenart og historie bli tematisert.
Forkunnskapskrav
Praksisstudiet er knyttet til innholdet i kunnskapsområdene og relateres til studentenes erfaringsbakgrunn og kompetanse.;
Læringsutbytte
For å bli tatt opp til bachelorstudiet kreves generell studiekompetanse. Søkere kan også tas opp på grunnlag av realkompetanse etter individuell vurdering.
Innhold
Emnet består av følgende temaer:
- Barns språkutvikling, inkludert flerspråklige tilnærminger
- Valg av ulike observasjonsmetoder, kartleggingsverktøy og dokumentasjonsformer av barns språkutvikling og barnehagens språkmiljø
- Problemløsning, mønster og struktur
- Den profesjonelle kommunikasjonen og veiledning
- Barnelitteratur, barnemediekultur og fortellerkunst
- Barns egne tekster
- Kart, barnetegninger og skrift
- Barns matematiske uttrykk og begrepsdanning
- Rom og form
- Dokumentasjon av barns lek
Arbeids- og undervisningsformer
Kunnskaper
En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- har bred kunnskap om bibliotek- og informasjonsvitenskapens sentrale temaer, teorier, og problemstillinger
- har god kjennskap til sentrale trekk innenfor medie- og teknologiutviklingen
- har god kunnskap om hvordan ulike typer medie- og dokumentsamlinger kan organiseres og formidles
- har god innholds- og sjangerforståelse innenfor litteratur og annet medieinnhold som typisk inngår i ulike typer bibliotek
- kjenner godt til oppbygningen av og prinsippene som ligger til grunn for moderne informasjonssystemer, søkemotorer og algoritmer
Ferdigheter
En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- behersker og kan anvende nye kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger innen bibliotek og annen kultur- og informasjonsvirksomhet
- kan kritisk vurdere informasjon og kulturuttrykk, samt moderne teknologi- og medieutvikling
- kan organisere fysiske og digitale medie- og dokumentsamlinger
- kan anvende ulike metoder til å formidle informasjon, kunnskap og kultur
Generell kompetanse
En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen fagområdet
- kan følge kunnskapsutviklingen på fagfeltet og gjøre selvstendige og kritisk faglige vurderinger
- kan formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlige og muntlige sjangre
- kan reflektere kritisk og etisk over egen profesjonsutøvelse
- har beredskap til å møte forandringer i yrkeslivet
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatte.
Vurdering og eksamen
Praksisstudiet vurderes til bestått/ikke bestått.;;
Hjelpemidler ved eksamen
All
Vurderingsuttrykk
Grade scale A-F
Sensorordning
Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:
- Barnehage og barnehagelærerrollen
- Pedagogisk grunnsyn
- Barns utvikling og læring
- Barns seksualitet, kjønn og identitet
- Omsorg og overganger
- Danning og medvirkning;
- Lek og vennskap
- Mangfold og likeverd
- Observasjon og didaktikk
- Pedagogisk ledelse og veiledning