Programplaner og emneplaner - Student
BLH2300 Forsterkning i kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Language, Text and Mathematics (in-depth)
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Forkunnskapskrav
Bestått-Ikke bestått.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har fordypet kunnskap om barns språkutvikling og matematiske begrepsdanning og utforskning hos alle barn i barnehagen
- har nyansert kunnskap om barns møte med skrift, litterære sjangre, fortellerkunst og moderne tekst- og mediekulturer
- har nyansert og fordypet kunnskap om ulike dokumentasjonsformer for barns lek, læring og utvikling
- har fordypet kunnskap om bruk av dokumentasjon i synliggjøring av barnehagens pedagogiske arbeid
- har økt kunnskap om veiledningsmetoder
- har fordypet kunnskap om hva som påvirker inkluderingsprosesser i barnehagens lek- og læringsmiljø
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende, dokumentere og reflektere kritisk over form og innhold i formidlingssituasjoner i barnehagen
- kan ha meningsfullt samspill med barn om form og rom, bl.a. gjennom bruk av bøker, tegninger og/eller kart
- kan anvende sin kunnskap om barns språkutvikling til å involvere eksterne samarbeidspartnere
- kan lede og veilede barnehagens personale og foreldre i arbeid med språk, tekst og matematikk
- kan bruke dokumentasjon knyttet til barns lek, samt reflektere kritisk rundt bruk av dette
- kan veilede i gruppe, med fokus på en-til en veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for og anvende ulike dokumentasjonsformer i det pedagogiske arbeidet med barns språklige, litterære og matematiske utvikling
- har kjennskap til hvordan man kommuniserer og drøfter faglige problemstillinger i profesjonssammenheng, både skriftlig og muntlig
- kan bidra til gode samtaler og estetiske opplevelser for alle barn
- kan gjøre etiske vurderinger knyttet til dokumentasjon av barn og barns lek
Innhold
Emnet består av følgende temaer:
- Barns språkutvikling, inkludert flerspråklige tilnærminger
- Valg av ulike observasjonsmetoder, kartleggingsverktøy og dokumentasjonsformer av barns språkutvikling og barnehagens språkmiljø
- Problemløsning, mønster og struktur
- Den profesjonelle kommunikasjonen og veiledning
- Barnelitteratur, barnemediekultur og fortellerkunst
- Barns egne tekster
- Kart, barnetegninger og skrift
- Barns matematiske uttrykk og begrepsdanning
- Rom og form
- Dokumentasjon av barns lek
Arbeids- og undervisningsformer
VPSY6210, VPSYD6210, MAPSD4210 og MAPSY4200 er 100% overlappende.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig oppgave: Kronikk. Omfang: Om lag 1000 ord. Hver student skal også gi skriftlig medstudentrespons til to andre studenter. Omfang på hver medstudentrespons: 200-350 ord.
- Arbeidskrav knyttet til barnekulturfestival. Arbeidskravet består av følgende elementer:
- Praktisk arbeid i gruppe som gjennomføres i barnehage. Det praktiske arbeidet skal dokumenteres gjennom en multimodal tekst rettet mot foresatte. Omfang maksimum tre sider/fem minutter.
- Skriftlig rapport i gruppe etter barnekulturfestivalen. Omfang: Om lag 1000 ord.
- Presentasjoner i grupper av arbeidet knyttet til barnekulturfestivalen. Omfang: Om lag 15 minutter.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
- Seminar om språkkartlegging i barnehagen
- Seminar om ulike veiledningstemaer
- Tverrfaglig seminar i norsk og matematikk
- Seminar om matematiske mønster
Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, faglige aktiviteter med krav om deltakelse og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering består av en individuell muntlig eksamen. Omfang: om lag 25 minutter. Individuell muntlig eksamen vil bestå av opptil 10 minutter individuelt foredrag og 15 minutter påfølgende eksaminasjon.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det er to interne sensorer i tillegg til tilsynsensor.