EPN-V2

BLH2300 Forsterkning i kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Language, Text and Mathematics (in-depth)
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen bygger på;Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning;(180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.;

Kunnskapsområdet omfatter sentrale barnehagepedagogiske temaer som barns utvikling, lek, læring, danning og omsorg i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet. For å skape gode og utviklende leke- og læringsmiljøer vil barns medvirkning, relasjonsbygging og didaktikk stå sentralt. For å fremme profesjonsfaglig forståelse og yrkesidentitet vil barnehagens verdigrunnlag, egenart og historie bli tematisert.

Forkunnskapskrav

Praksisstudiet er knyttet til innholdet i kunnskapsområdene og relateres til studentenes erfaringsbakgrunn og kompetanse.;

Læringsutbytte

For å bli tatt opp til bachelorstudiet kreves generell studiekompetanse. Søkere kan også tas opp på grunnlag av realkompetanse etter individuell vurdering.

Innhold

Emnet består av følgende temaer:

  • Barns språkutvikling, inkludert flerspråklige tilnærminger
  • Valg av ulike observasjonsmetoder, kartleggingsverktøy og dokumentasjonsformer av barns språkutvikling og barnehagens språkmiljø
  • Problemløsning, mønster og struktur
  • Den profesjonelle kommunikasjonen og veiledning
  • Barnelitteratur, barnemediekultur og fortellerkunst
  • Barns egne tekster
  • Kart, barnetegninger og skrift
  • Barns matematiske uttrykk og begrepsdanning
  • Rom og form
  • Dokumentasjon av barns lek

Arbeids- og undervisningsformer

Kunnskaper

En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap

  • har bred kunnskap om bibliotek- og informasjonsvitenskapens sentrale temaer, teorier, og problemstillinger
  • har god kjennskap til sentrale trekk innenfor medie- og teknologiutviklingen
  • har god kunnskap om hvordan ulike typer medie- og dokumentsamlinger kan organiseres og formidles
  • har god innholds- og sjangerforståelse innenfor litteratur og annet medieinnhold som typisk inngår i ulike typer bibliotek
  • kjenner godt til oppbygningen av og prinsippene som ligger til grunn for moderne informasjonssystemer, søkemotorer og algoritmer

Ferdigheter

En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap

  • behersker og kan anvende nye kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger innen bibliotek og annen kultur- og informasjonsvirksomhet
  • kan kritisk vurdere informasjon og kulturuttrykk, samt moderne teknologi- og medieutvikling
  • kan organisere fysiske og digitale medie- og dokumentsamlinger
  • kan anvende ulike metoder til å formidle informasjon, kunnskap og kultur

Generell kompetanse

En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen fagområdet
  • kan følge kunnskapsutviklingen på fagfeltet og gjøre selvstendige og kritisk faglige vurderinger
  • kan formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlige og muntlige sjangre
  • kan reflektere kritisk og etisk over egen profesjonsutøvelse
  • har beredskap til å møte forandringer i yrkeslivet

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatte.

Vurdering og eksamen

Praksisstudiet vurderes til bestått/ikke bestått.;;

Hjelpemidler ved eksamen

All

Vurderingsuttrykk

Grade scale A-F

Sensorordning

Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:

  • Barnehage og barnehagelærerrollen
  • Pedagogisk grunnsyn
  • Barns utvikling og læring
  • Barns seksualitet, kjønn og identitet
  • Omsorg og overganger
  • Danning og medvirkning;
  • Lek og vennskap
  • Mangfold og likeverd
  • Observasjon og didaktikk
  • Pedagogisk ledelse og veiledning