EPN-V2

BLH2200 Samfunn, religion, livssyn og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Society, Religion, Life-stance and Ethics
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om lover og forskrifter som er aktuelle for virksomheten ved praksisstedet
  • har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
  • har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
  • har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
  • har kjennskap til kunnskapsbaserte metoder som bidrar til å styrke brukerens livskvalitet

Ferdigheter

Studenten

  • kan samarbeide og kommunisere med pasienter, elever, brukere, pårørende og samarbeidspartnere på ulike arenaer
  • kan utarbeide en prosjektskisse
  • kan utarbeide, igangsette og evaluere et kunnskapsbasert prosjektarbeid/et omsorgs- eller opplæringstiltak i tråd med etiske krav og retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan foreslå og igangsette omsorgs- eller opplæringstiltak som fremmer brukerens mestring og livskvalitet
  • kan kvalitetssikre vernepleiefaglig arbeid i tråd med etiske retningslinjer og relevant teori

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur og tradisjon
  • kunnskap om ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
  • kunnskap om relasjonen mellom samfunn og individ, kunnskap om barns sosialiseringsprosesser og inkludering i barnehagen
  • kunnskap om velferdsstaten, kunnskap om barns oppvekst og rettigheter, familier og felles velferdsordninger
  • kunnskap om grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn, kultur og etnisitet samt kunnskap om den samiske urbefolkningens status og rettigheter

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over og begrunne barnehagens praksis ut fra etisk teori og kunnskap om barns moralske danning
  • kan arbeide med høytider og sentrale fortellinger fra religionene
  • kan samarbeide med foreldre basert på barnehagens samfunnsmandat
  • har handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kan identifisere mulige tegn på vold og seksuelle overgrep

Generell kompetanse

Studenten kan

  • arbeide med og reflektere over etikk, livssyn og religion sammen med kolleger, barn og foreldre
  • arbeide med grunnleggende verdier i barnehagen og ta aktivt del i barns danningsprosess
  • utøve personal- og pedagogisk ledelse i barnehagen basert på profesjonsetisk kompetanse og forståelse av maktforhold

Innhold

Emnet omfatter følgende temaer:

  • Det flerkulturelle samfunnet
  • Religions- og livssynskunnskap
  • Profesjonsetikk og etisk teori
  • Høytids- og fortellingsdidaktikk
  • Grunnleggende samfunnsteori
  • Velferdsstaten
  • Familie, barn og oppvekst
  • Barn i vanskelige livssituasjoner
  • Foreldresamarbeid
  • Profesjonsforståelse

Arbeids- og undervisningsformer

Vurdering av praksis

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle

Vurdering og eksamen

Bestått/ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatte.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.