EPN-V2

BLH1300 Kunst, kultur og kreativitet Emneplan

Engelsk emnenavn
Arts, Culture and Creativity
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emneplanen bygger på forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

    Kunnskapsområdet kvalifiserer studenten til å få en særlig forståelse for lek, improvisasjon og kommunikasjon i anvendelse av kunstfagene integrert i barnehagens arbeidsmåter. Bybarnehagen er en viktig arena for et mangfold av kunstneriske og kulturelle uttrykk, og kunstfaglige kunnskaper og erfaringer kan bidra til likeverd, mangfold og inkludering gjennom dialog, samhandling og lekende nærvær i hverdagsbarnehagen. Området skal styrke studentens praktisk-estetiske ferdigheter, oppmerksomhet og refleksjon.

    Barn er selv kulturskapere i samspill med omgivelsene - de skaper, gjenskaper og fornyer kulturen. Undervisningen er profesjonsrettet og kvalifiserer studenten til å arbeide med ledelse av barn og voksne i møter med kunst- og kulturuttrykk med et særlig fokus på de yngste barns opplevelses- og uttrykksmåter.

    Bærekraftig utvikling er en viktig del av barnehagen og et bidrag til fremtidsrettede forståelser og nytenkning i samfunnet. I kunnskapsområdet tilegner studenten seg innsikt og kunnskaper i å skape barnehagemiljøer som inviterer til selvstendighet, utforsking og kreativitet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten har

    • kunnskaper om barns skapende prosesser knyttet til lek og kunstneriske uttrykksmåter
    • kunnskaper om barns kroppslige, verbale og materielle uttrykksformer
    • kunnskaper om barns musikalitet og musikalske uttrykksmåter
    • kunnskaper om barns billedskaping, formgivende og romlige uttrykksmåter
    • kunnskap om samiske barns kulturuttrykk [1]

    [1] Ny læringsutbyttebeskrivelse.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende didaktisk kunnskap i ledelse av kunstneriske og estetiske prosesser med barn og voksne
    • ta i bruk kunstfagenes ulike redskaper, teknikker og uttrykksformer i improvisasjon innen lek og læring
    • formidle kunst- og kulturuttrykk
    • skape miljøer som inviterer til estetiske opplevelser, selvstendighet, undring, utforskning, skaperglede og lek
    • samspille med de yngste barnas uttrykksmåter

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har forståelse for kulturens mangfold og uttrykksformer i arbeid med barn
    • kan reflektere over sin egen betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns lek, eksperimentering, utforskning og uttrykk
    • ser barn som kompetente aktører i vårt mangfoldige samfunn, og kan ta i bruk barnehagens lokale kunst og kulturarenaer i pedagogisk arbeid med kunst og kultur
  • Innhold

    Innholdet i emnet er organisert i følgende temaer:

    Barns skapende lek

    • Lek og improvisasjon.
    • Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk i alderen 0-6 år.
    • Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og voksne i en flerkulturell storbybarnehage.
    • Skapende og inspirerende miljøer inne og ute.

    Utforskning

    • Utforskning av materialer, redskaper, teknikker, instrumenter, arbeidsmåter og kunstfaglige begreper.
    • Egne skapende uttrykksformer.

    Kunst og kultur

    • Nasjonale og internasjonale kunst- og kulturuttrykk.
    • Digitale og andre samtidsaktuelle medier.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Studentaktive undervisningsformer anvendes for å styrke studentens praktiske ferdigheter, estetiske oppmerksomhet og refleksjonsevne. Gjennom estetiske og musiske læringsprosesser, formidling og egen utprøving, får studenten mulighet til å utvikle kunnskap og faglig trygghet som leder og rollemodell. Det legges vekt på at digitale medier tas i bruk på kreative og reflekterende måter. Aktiv bruk av universitetets læringsplattform inngår som en del av undervisningsarenaen, spesielt i diskusjons- og dokumentasjonsarbeidet tilknyttet praksis/studiesamlinger i barnehagen. Arbeidsmåtene vil omfatte praktisk skapende arbeid, forelesninger, seminarer og ekskursjoner. Studentene vil delta i gruppepresentasjoner for klassen, der faglige tema fra kunnskapsområdet vil bli drøftet med responsgrupper.

    I praksisperioden vektlegges observasjon, undring og deltakelse i både planlagte prosesser og spontane situasjoner i barnehagehverdagen. Følgende arbeidsoppgaver som er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene er sentrale: Observere, delta og tilrettelegge for lek med utgangspunkt i spontane situasjoner og i mer planlagte estetiske forløp i barnehagehverdagen.

    Veiledet praksisstudier

    Praksisopplæringen har et omfang på totalt 40 dager. Det er 20 dager praksisstudier i 1. semester (del 1) og 20 dager i 2. semester (del 2). Praksisstudiet i begge perioder er i samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring og Natur, helse og bevegelse. Disse praksisperiodene utføres i samme barnehage. Del 1 og del 2 vurderes under ett. Fravær skal tas igjen innen utgangen av høstsemesteret for del 1 og innen utgangen av vårsemesteret for del 2.

    Mer informasjon om praksisstudier finnes i retningslinjer for praksisstudiet og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden

    For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    All written and printed aids are allowed. Handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. Random checks may be carried out.

  • Vurdering og eksamen

    Grade scale A-F

  • Hjelpemidler ved eksamen

    One internal examiner. External examiners are used regularly.

  • Vurderingsuttrykk

    Martin Lilleeng Sætra

  • Sensorordning

    Hver eksamensdel vurderes av én intern og én ekstern sensor.