Programplaner og emneplaner - Student
BLH1300 Arts, Culture and Creativity Course description
- Course name in Norwegian
- Kunst, kultur og kreativitet
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
SPRING 2018
FALL 2017
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Kunnskapsområdet kvalifiserer studenten til å få en særlig forståelse for lek, improvisasjon og kommunikasjon i anvendelse av kunstfagene integrert i barnehagens arbeidsmåter. Bybarnehagen er en viktig arena for et mangfold av kunstneriske og kulturelle uttrykk, og kunstfaglige kunnskaper og erfaringer kan bidra til likeverd, mangfold og inkludering gjennom dialog, samhandling og lekende nærvær i hverdagsbarnehagen. Området skal styrke studentens praktisk-estetiske ferdigheter, oppmerksomhet og refleksjon.
Barn er selv kulturskapere i samspill med omgivelsene - de skaper, gjenskaper og fornyer kulturen. Undervisningen er profesjonsrettet og kvalifiserer studenten til å arbeide med ledelse av barn og voksne i møter med kunst- og kulturuttrykk med et særlig fokus på de yngste barns opplevelses- og uttrykksmåter.
Bærekraftig utvikling er en viktig del av barnehagen og et bidrag til fremtidsrettede forståelser og nytenkning i samfunnet. I kunnskapsområdet tilegner studenten seg innsikt og kunnskaper i å skape barnehagemiljøer som inviterer til selvstendighet, utforsking og kreativitet.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskaper om barns skapende prosesser knyttet til lek og kunstneriske uttrykksmåter
- kunnskaper om barns kroppslige, verbale og materielle uttrykksformer
- kunnskaper om barns musikalitet og musikalske uttrykksmåter
- kunnskaper om barns billedskaping, formgivende og romlige uttrykksmåter
- kunnskap om samiske barns kulturuttrykk [1]
[1] Ny læringsutbyttebeskrivelse.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende didaktisk kunnskap i ledelse av kunstneriske og estetiske prosesser med barn og voksne
- ta i bruk kunstfagenes ulike redskaper, teknikker og uttrykksformer i improvisasjon innen lek og læring
- formidle kunst- og kulturuttrykk
- skape miljøer som inviterer til estetiske opplevelser, selvstendighet, undring, utforskning, skaperglede og lek
- samspille med de yngste barnas uttrykksmåter
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for kulturens mangfold og uttrykksformer i arbeid med barn
- kan reflektere over sin egen betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns lek, eksperimentering, utforskning og uttrykk
- ser barn som kompetente aktører i vårt mangfoldige samfunn, og kan ta i bruk barnehagens lokale kunst og kulturarenaer i pedagogisk arbeid med kunst og kultur
Content
Ingen hjelpemidler tillatt
Teaching and learning methods
Studenten må være tatt opp på studiet.
Course requirements
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive oppbyggingen av en celle og dens funksjon
- kan beskrive ulike organsystemers oppbygging og funksjon, med særlig fokus på nervesystemet
- kan gjøre rede for menneskets primære behov
- kan beskrive de viktigste hygieniske prinsipper
- kan presentere sentrale aspekter innen mikrobiologi
- kan beskrive immunsystemets inndeling, funksjon og oppbygging
- kan beskrive normal motorisk utvikling og faktorer som kan påvirke utviklingen
- kan beskrive sansenes normale utvikling og funksjon og faktorer som kan påvirke utviklingen
Assessment
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid, skriftlig oppgave, flervalgsoppgave og selvstudium.
Grading scale
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent
- Deltakelse på seminar, minimum 80 prosent tilstedeværelse
- En flervalgsoppgave med minimum 80 prosent korrekt svar innen en gitt tidsfrist
Examiners
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer